Na 2 jaar is het dan eindelijk zover, de zeebak is besteld!! Introductie.


Ik vind dit wel een mooie bak.

Wel best veel techniek.
Wat zit er in die jerrycan?

Techniek is om het makkelijker te maken en ook om de boel draaiende te houden als we weer eens op vakantie zijn ( over paar maanden zijn we een maand weg, maar dan hebben we oppas)

zo uit mijn hoofd:
led kast licht
led bak licht
skimmer
wervelbed met bio pellets
opvoerpomp
stromingspomp
Tempr regeling (verwarming en ventilator)
Auto top off system
doseerpomp

In de jerrycan zit osmosewater voor het auto top off systeem...
Ik verdamp hier gemiddeld een liter of 3 per dag en 5 liter op de dagen dat de koel ventilator draait.
Dus dan is een grote jerrycan wel makkelijk.
 
Vragen om een update en dan zo'n reactie :petjeaf: heel gaaf om te lezen. Vissen in welke maat bak zal altijd een discussiepunt blijven, maar zogauw ze genoeg te eten hebben; je zorgt er volgens mij meer dan prima voor!

Jerrycan is een auto topoff? Die zorgt dat je water, en dus zoutwaarden, op het juiste peil blijft?
 
Vragen om een update en dan zo'n reactie :petjeaf: heel gaaf om te lezen. Vissen in welke maat bak zal altijd een discussiepunt blijven, maar zogauw ze genoeg te eten hebben; je zorgt er volgens mij meer dan prima voor!

Jerrycan is een auto topoff? Die zorgt dat je water, en dus zoutwaarden, op het juiste peil blijft?


Ja water verdampt maar zout niet.. dus als je zou aanvullen met zoutwater dan zou je zoutgehalte steeds hoger en hoger worden tot dat je de dode zee in je bak hebt (letterlijk en figuurlijk)
Heb je een grote bak dan is een verdamping van paar liter op een dag niet zo erg voor je zoutgehalte... hoe kleiner de bak hoe meer effect elke gram zout meer heeft.
Dus elke 5 liter water die verdampt zorgt voor schommelingen in mijn zoutwaarde.. en trust me.. koralen laten meteen merken als ze een schommeling in zoutwater voelen... die trekken zich helemaal in tot ze aan de nieuwe waarden gewent zijn.. en als dat elke dag gebeurd dan stoppen ze er vanzelf mee een keer hahaha.

Dus vandaar een ATO- automatische top off systeem- die met een minimum en maximum peil werkt... en dat is bij mij ongeveer een kwart liter verschil.
 
Hier verdampt er in de Reefer 170 al gauw zo n 1,5 tot 2 liter per dag.
 
Ja water verdampt maar zout niet.. dus als je zou aanvullen met zoutwater dan zou je zoutgehalte steeds hoger en hoger worden tot dat je de dode zee in je bak hebt (letterlijk en figuurlijk)
Heb je een grote bak dan is een verdamping van paar liter op een dag niet zo erg voor je zoutgehalte... hoe kleiner de bak hoe meer effect elke gram zout meer heeft.
Dus elke 5 liter water die verdampt zorgt voor schommelingen in mijn zoutwaarde.. en trust me.. koralen laten meteen merken als ze een schommeling in zoutwater voelen... die trekken zich helemaal in tot ze aan de nieuwe waarden gewent zijn.. en als dat elke dag gebeurd dan stoppen ze er vanzelf mee een keer hahaha.

Dus vandaar een ATO- automatische top off systeem- die met een minimum en maximum peil werkt... en dat is bij mij ongeveer een kwart liter verschil.
Bekend met het systeem inderdaad, maar helaas geen geld of tijd voor een zoutwaterbak. Vind het meelezen daarom des te interessanter
 
Ik heb het helemaal gelezen :D

Tegenvallers hebben we allemaal en ik heb ook wel eens een bak laten crashen. Gelukkig een cube, maar dat maakt weinig uit verder.
Het probleem met internet en facebook is dat de aquarium hobby al veeeel langer bestaat dan internet, en men op het internet vaak denkt binnen 2 jaar wel iets goed getest te hebben. Je moet internet met wat zout lezen, en vooral expliciet Facebook groepen. En zelfs de helft van die lui die heel stoer filmpjes op youtube zetten en dingen uitleggen moet je eigenlijk vaak gewoon negeren.

Dit geld specifiek voor de pitvis. Ik heb al miljoenen excuses gehoord waarom het anders is of goed zou gaan. Mensen verzinnen de gekste dingen om de oogkleppen maar op te houden.

Dit zegt verder niks over jouw, maar ik snap al die reacties vaak wel. Oud aquarianen beginnen langzaam gefrustreerd te raken en schrijven het dan niet zo tactisch op. Eigenlijk moeten we blij zijn dat die uberhaubt nog iets schrijven en niet gewoon de rug omdraaien. Liever een boze reactie dan gammele adviezen.

Met die Pitvis is het gewoon lastig.
Die eet de hele dag door kleine diertjes, dus men vind 1/2x per dag voeren vaak niet ideaal Die kleine diertjes zijn in bakken onder de 120cm met fatsoenlijke levend steen inhoud vaak binnen een paar maanden op. Dus dan moet je gaan bijvoeren. Het spijt me zeer maar een 60liter bak gaat dat nooit niet ondersteunen. Daar is simpelweg te weinig ecologie voor. Je pitvis zal je bak dus altijd kaal blijven eten. Uiteraard kun je dan bijvoeren en liefst 8x per dag. Bijvoeren is echter een probleem. Waar voer je ze mee, en waar voer je je voer mee... Die zakjes levend voer zijn nou niet bepaald de meest voedingsrijke diertjes. Je moet voor de grap eens het water uit zo een zakje meten...
Dus dan ga je zelf een kweek opzetten van artemia of cope, maar waar ga je die mee voeren? Wat eten die in de zee waardoor ze in de zee dus geschikt zijn voor pitvissen?
Al bij al is het veel werk/ lastig als je er eens niet bent/ niet ideaal voor het dier en nooit gegarandeerd succesvol.

Zoals ik het lees doe je er alles aan om het te laten slagen, en de kans is gewoon aanwezig dat het lukt en je vis oud word. Maar hou er rekening mee dat het een aandachtsdier blijft wat eigenlijk meermaals per dag die aandacht wilt. Ook als je 2 weken op vakantie bent.

Ik ga je zeker volgen! De bak is super mooi en de inhoud zal wel goed komen :D
 
Laatst bewerkt:
ow ik zou die kokerworm in het zand steken een stukje. Vaak vinden ze dat fijner dan op steen, al kan het goed zijn dat hij zelf weer het steen opkruipt. Maar net als bij een Cerianthus vinden ze zand meestal fijner

En volgens mij trekt een van je doseerpompen valse lucht. Ik weet niet of hij op voeding zit aangesloten maar hou dat in de gaten. Techniek ziet er wel echt top uit!!

En over Amphiprion, Die willen meer water ivm met de hoeveelheid afval en juist het territoriale gedrag. Ze verdedigen hun koraal met hand en tand tegen bepaalde andere bewoners. Het advies voor meer ruimte is eigenlijk meer ten goede van alle andere bewoners. Ik ben zelfs ooit een Amphiprion verloren omdat hij begon te vechten met mijn toxopneustes pileolus, en ja.. daar win je het niet van.

Maar gezien het makkelijk vissen zijn kwa weerstand, is een kleine speciaalbak vaak dus helemaal niet erg, en als je ze met andere bewoners wegzet dan moeten die een beetje pit hebben. Een klein bakje met koppel Amphiprion en een setje Kauderni wil vaak niet werken.
 
Laatst bewerkt:
ow ik zou die kokerworm in het zand steken een stukje. Vaak vinden ze dat fijner dan op steen, al kan het goed zijn dat hij zelf weer het steen opkruipt. Maar net als bij een Cerianthus vinden ze zand meestal fijner

En volgens mij trekt een van je doseerpompen valse lucht. Ik weet niet of hij op voeding zit aangesloten maar hou dat in de gaten. Techniek ziet er wel echt top uit!!

Dank je voor je reactie,

De kokerworm heeft eerst in/op het zand gelegen maar toen kwam die nooit tevoorschijn.. nu ik hem daar boven op de steen heb gelegd is ie eigenlijk 24/7 te zien.
Hij heeft vorige week zijn kronen afgestoten, zal wel door het slechte water zijn gekomen.. maar zag net dat hij alweer nieuwe aan het groeien is.
Maar ik ga hem zeker in de gaten houden..


Ik denk dat je de luchtbellen in de slangen van de 2 rechterpompen bedoelt... daar zit idd lucht in.. Mag ook.. want die 2 rechterpompen zitten nog nergens op aangesloten hahaha.
Maar super strak opgemerkt van je!!!...
 
Dank je voor je reactie,

De kokerworm heeft eerst in/op het zand gelegen maar toen kwam die nooit tevoorschijn.. nu ik hem daar boven op de steen heb gelegd is ie eigenlijk 24/7 te zien.
Hij heeft vorige week zijn kronen afgestoten, zal wel door het slechte water zijn gekomen.. maar zag net dat hij alweer nieuwe aan het groeien is.
Maar ik ga hem zeker in de gaten houden..
Meestal komt dat goed inderdaad. Typisch dat deze op steen dan wel helemaal uitkomt. Ik zou hem dan ook lekker laten zitten inderdaad.


Ik denk dat je de luchtbellen in de slangen van de 2 rechterpompen bedoelt... daar zit idd lucht in.. Mag ook.. want die 2 rechterpompen zitten nog nergens op aangesloten hahaha.
Maar super strak opgemerkt van je!!!...
Phew :D
 

Terug
Bovenaan