Na 2 jaar is het dan eindelijk zover, de zeebak is besteld!! Introductie.


Een mooi begin!
Dacht even dat je hond een dynamietstaaf vasthield:D


Hahah..ja...die hond die MOET overal bij op de foto!! Niet normaal meer. Ik weet niet hoe die het doet maar elke foto die in huis gemaakt word staat ie wel weer bij op.
En zo op de foto is het net een zeehond in een bak met water hahaha.
 
En vandaag kwam het pakket al uit Denemarken....
Netjes verpakt in dubbel veilige doos, acryl platen netjes beschermd met plakfolie wat er GELUKKIG in 1 keer afkwam.
Heb ook wel andere verhalen gezien van mensen die 3 dagen aan het peuteren zijn geweest.
Zo heb jij even mazel met die folie bij mij moest de strijkbout er aan te pas komen om de folie er af te krijgen
En verpakken kunnen ze wel mensen uit Denemarken.:thumbs:
Succes met de opbouw
 
Zo heb jij even mazel met die folie bij mij moest de strijkbout er aan te pas komen om de folie er af te krijgen
En verpakken kunnen ze wel mensen uit Denemarken.:thumbs:
Succes met de opbouw

Hahaha..ik heb nog aan je gedacht toen ik dat bruine folie eraf trok... Ik had je hele verhaal gelezen van jou opstart en had al zoiets van NEEEEE>>> geen gepeuter aub!!
Nog adviezen over deze bak?? heb je nog iets aangepast aan de originele pomp? verlichting wat dan ook?? Ik hoor het graag...

En ja..die Denen kunnen goed inpakken. haha mijn schoonmoeder is Deens dus ik weet er ALLES van.
 
Een DI filter is een extra hars-filter wat na de gewone osmose filters komt, en die DI hars haalt de laatste stoffen eruit...silicaten, en andere zooi wat de andere filters niet voor 100% opvangen.

Daarna heb je water waar ( naar zegen) helemaal NIKS meer inzit..
 
Ik heb die ervaring ook en zit in mn oude bak met zo n worm. Die krijgt de nieuwe eigenaar er gratis bij;)
Maar wat je zegt klopt wel en levend steen heeft voordelen maar ook nadelen.

Leuk he , die meningen , ik koester mijn borstelwormen , zijn nuttige beesten .
 
Ohw, raar, ze zeiden het erwel bij. Rare documentaires:engel::D;)

Volgens mij heb ik dat ook gezien , was dat vorige week niet op de belgische televisie ?
Was idd een borstelworm , maar ik denk wel een andere soort dan die wij hebben in de bak .
 
Volgens mij heb ik dat ook gezien , was dat vorige week niet op de belgische televisie ?
Was idd een borstelworm , maar ik denk wel een andere soort dan die wij hebben in de bak .
Blue planet 2 vgm die over koraalriffen, die krengen waren groter dan 1 meter:eek:;)
 
Blue planet 2 vgm die over koraalriffen, die krengen waren groter dan 1 meter:eek:;)

Kan makkelijk , in de viswinkel waar ik vaak kom , kwam er na heel veel jaren ook eentje van dik een meter tevoorschijn bij het slopen van de bak .
Hadden ze nog nooit waargenomen tijdens dat de bak draaide .
En als je er dan met blote voeten in staat , dan weet je het wel (haartjes van de worm)
 
Mooi projekt.
Ieder zijn mening betreft opstart......
Ik denk dat ie manier van opstarten niet de manier is..... maar is mijn mening.
Vers maar dan ook echt vers levend steen bevat alle bacteriestammen die je nodig hebt, deze kan je echt niet uit een potje halen.
Paar ongewenste beestjes houd je toch, is het niet nu dan is het wel als je koraaltjes koopt (je kan dippen maar het verwijdert niet alles)
Levend zand is weggegooit geld.
Zoals al aangegeven is een borstelwormpje helemaal niet slecht, juist goed. Ik vermoed dat je het over een bobbitworm hebt die vissen aanvalt.
Ga jein de gaten houden :D
 
4 weken chloor is echt niet nodig, mijn oude stenen heb ik gebleekt, 1.5 liter dikke bleek (2€ bij lidl) in 90liter kraanwater, 24uur later was echt ALLES erop dood..
Daarna 24uur gespoeld, en daarna afgespoten met hoge druk

Daarna direct in een draaiende bak gemikt, geen problemen mee gehad, maar het steen dat je hebt gekocht van veldhuis zou je in principe zo je bak in moeten kunnen stoppen
 
4 weken chloor is echt niet nodig, mijn oude stenen heb ik gebleekt, 1.5 liter dikke bleek (2€ bij lidl) in 90liter kraanwater, 24uur later was echt ALLES erop dood..
Daarna 24uur gespoeld, en daarna afgespoten met hoge druk

Daarna direct in een draaiende bak gemikt, geen problemen mee gehad, maar het steen dat je hebt gekocht van veldhuis zou je in principe zo je bak in moeten kunnen stoppen

Ik heb de rifstenen een 30 uur in natriumhydroxide met kraan water gehad.. ( gootsteen ontstopper dus).
Verhouding 12,5 liter water op 1 liter ontstopper..
Daarna met hogedruk spuit alle los gekomen zooi eruit gespoten en daarna 48 uur in osmosewater met stromingspomp.
Dat water werd GEEL!!! en dan echt HEEL GEEL en de bodem lag bezaait met zooi, stukjes spons die dreven rond en andere blubber.

Vandaag de stenen onder lauw warm kraan water met flink krachtige straal afgespoten en wederom kwamen er aardig wat stukjes spons uit zetten.
Nu staat het een tijdje te draaien in de bak met lauw water en wat me opvalt is dat het ook niet meer ruikt naar zee.

Ik ben nu bezig met de bak/kast helemaal in te richten met de techniek en dan denk ik dat ik dit weekend ga beginnen met het opbouwen van het rif.

Zal straks nog even wat posten over de indeling van de techniek en hoe de kast geworden is.
 
Goed bezig, ik weet dat de dtenen niet 100% schoon zijn, maar om op te starten is helemaal niet erg dat er wat materie op zit dat doodgaat

Ik hoop wel dat je een gootsteen ontstopper heb gekocht die bestaat uit pure NaOh, veel ontstoppers bevatten zware metalen om de reactie (de plee afvoer schoon te branden) te versterken

In dit soort gevallen is het veiliger om gewoon een kilo pure NaOh aan te schaffen van een tientje
 
Hey hey... De bak is er nog steeds hoor.. Ik zal vanavond of morgen weer een update plaatsen.
Eerlijk is eerlijk, ik volg voornamelijk facebook groepen en niet zo heel veel meer de online forums.
Wel om wat nalees werk te doen maar naam vaak niet de moeite om up to date te blijven met mijn eigen verslag.
Komt eraan!!!!
 
Hey hey... De bak is er nog steeds hoor.. Ik zal vanavond of morgen weer een update plaatsen.
Eerlijk is eerlijk, ik volg voornamelijk facebook groepen en niet zo heel veel meer de online forums.
Wel om wat nalees werk te doen maar naam vaak niet de moeite om up to date te blijven met mijn eigen verslag.
Komt eraan!!!!
Belofte maakt schuld dat weet je toch he Edwin.;)
 
Ik zit net zo even mijn eigen verhaaltje terug te lezen en denk dan ineens.. DAMND zo lang geleden dat ik wat gepost heb??
Laatste keer zat er nog niet eens water in... schande van mijzelf!!
Gelukkig zijn er dan altijd mensen die even een berichtje sturen zodat ik weer even herinnerd wordt te updaten.

De bak is er nog steeds hoor.

Ik was gebleven bij het inbouwen van de techniek.
Het hele stroom gedeelte zit links ingebouwd met alle controllers, stekkers en knoppies..
Volgens mij was mijn laatste update nog zonder verlichting, dus bij deze ook nog maar even een foto van de led verlichting van de bak.

20180228_154357.jpg


De Maxpect RSX 200 watt.
Beetje overkill voor deze bak en hij past er ook maar net boven.. maar dit is bewust gedaan want het is wel het duurste onderdeel van het hele set dus mocht ik over een tijd iets groter willen dan kan ik dezelfde lamp ervoor gebruiken.... toekomstige zuinigheid zeg maar haha.


20180228_160223.jpg



Nu de basis klaar is kunnen we starten met de opstart.
Omdat ik veel verhalen gelezen heb over te hoge fosfaat, nitraat etc etc heb ik maar meteen vanaf het begin de biopellets in de reactor gedaan en mee laten draaien en een zakje met chemi pure blue.
Dat schijnt ook slim te zijn dus ok.. gaan we doen.
De opstart doen we met Red Sea opstart setje.. 4 flesjes met verschillende vloeistofjes en een compleet boekje.
Uiteraard ook het complete Red Sea test set erbij gekocht want anders weet je niet wat er gebeurd.
Voorlopig houd ik het bij Red Sea producten.. ja het kost wat meer geld maar ik geloof wel in hun verkoop verhaaltjes dat ze echt onderzoek doen.
Hoe kan een bedrijf wat uitsluitend op zeewater aquariums draait anders zo lang al zo'n goeie naam krijgen.
Later als de bak stabiel draait ga ik wel kijken of ik overstap of niet.. eerst maar de basis onder de knie krijgen.


Omdat de bak maar 65 liter netto waterinhoud heeft is het afmeten van de hoeveelheden nogal een pietje precies werkje..Je moet met halve ml's werken...
Dan merk je meteen dat een grote bak toch makkelijker is in onderhoud en ook beter bestand is tegen schommelingen..Maar ja.. dat wist ik van tevoren.
Tis ook een probeer bakje of zeewater wel te doen is voor ons huishouden.

Net voor onze 10 dagen vakantie naar Gran Canaria nog wat testen gedaan en de cyclus is gestart.. Ammonia, Nitriet en klein beetje Nitraat.
Mijn schoonvader voegt 10 dagen lang elke dag een vaste hoeveelheid start bacterien toe en ik verwacht terug te komen in een hele vieze groene/bruine bak.
Maar dan kom ik thuis en heb ik klein beetje bruinalg in de bak.
Waarden gemeten en Ammonia en Nitriet zijn bijna 0 en Nitraat is 20...Niet slecht.
Voor de zekerheid nog een weekje gewacht en de alg begint nu over te gaan in groene alg, weer getest en alle gifstoffen zijn er nu uit..
De KH, CA, PH, MG allemaal op peil gebracht.
Dus tijd voor de clean up crew.

2 nassarius slakken
2 turboslakken (verschillende soorten van verschillende winkels)
1 heremiet zwart/blauw
1 Valencienne puellaris , 6 spotted zandhapper.
1 poetsgarnaal.

Dit ook een week in de gaten gehouden en mijn nitraat blijft vrij hoog... schommelt tussen de 20 en 30.
Ammonia en nitriet blijven netjes op 0....
Dan blijkt mijn fosfaat dus ook op 0 te staan.. en zonder fosfaat kan je nitraat ook niet zakken.
Dus.. meteen de chemipure blue eruit getrokken... Na 3 dagen hielp het wel en begon nitraat te zakken.
En dan begint het lange spel van balans vinden tussen alle waarden en ondertussen wat koraal gekocht en....
Nemo en Nema... (althans.. zo noem ik ze gewoon)

Wat simple koraaltjes om te beginnen.... en om de 2 dagen doe ik testen om in te kunnen grijpen maar dat blijkt niet nodig te zijn.
En dan krijg je van die momenten dat familieleden/vrienden zien dat je de bak aan het vullen bent en komen ze ineens op bezoek met een zakje met een stukje koraal erin.
ALSJEBLIEEEEFT...
FUCK... hmmm ja hahaha dank je wel.. lief van je...

En dan ga je die toch maar plaatsen ondanks dat je weet dat de kans klein is dat ze met deze schommelde periode het overleven.
Hystrix, montipora plaat, en een... (naam later in vullen, ben ik ff kwijt, paarse boomgeval links in de bak)..Dat zijn de koralen die ik gekregen heb.. niet de goedkoopste ook nog eens.
De rest heb ik zelf gekocht als starters koraal..
20180427_163952.jpg

En voor de mensen met hele goeie ogen.. ja inderdaad...ik heb er een manderijn vis in zitten...
Ik ben heel goed op de hoogte dat deze vissen moeilijke eters zijn en dat ze in een nieuwe bak bijgevoerd moeten worden.
Dat gebeurd dus ook hier.. Mijne eet levende artemia uit een pincet en wat er voorbij zwemt en ik gooi elke week 3 zakjes (gezeefde) copepods savonds in de bak.
Inmiddels heb ik in een andere kamer een eigen copepods kweek opstelling staan.
Dus ja.. zolang mijn bak niet zelfstandig voldoende eten voor de manderijn kan produceren wordt hij bijgevoerd.


Meteen maar een foto van de techniek ruimte..


20180424_185159.jpg




Ook maar een doseerpomp erin gehangen , voorlopig alleen voor de KH en CA..
En dan gaat het eigenlijk een hele tijd prima.. alles doet het perfect.. zelfs de gekregen koralen doen het beter dan verwacht....
Ik heb wel een techniek aanpassing gedaan omdat ik GEK werd van die Skimmer.. De ghost skimmer van Innovative Marine zelf..
Wat een bout ding.. veel lawaai, en kreeg hem niet netjes afgesteld..

Dus de Tunze 9001 erin gehangen.. kleinste van Tunze die er NET inpast... en BENG.. na 2 dagen indraaien begon die al vieze zooi eruit te trekken...
Goede beslissing geweest dus.
De biopellets heb ik er ook uitgehaald want mijn waarden zakken tever naar beneden.
Dus eigenlijk heb ik nu alleen nog maar filterwol, skimmer en een vak met wat cheatomorpha achter in de bak (snachts belicht, overdag uit)
Minimalistisch dus.. gho.. dat dat ook mogelijk is jho.. nooit verwacht.

Eind mei merk ik dat mijn fosfaat en nitraat toch wel erg beginnen te zakken.... Nitraat is nog maar 2 en fosfaat is amper nog meetbaar.
En ik kan er eigenlijk niks meer uithalen wat het zou verlagen behalve de skimmer uitzetten...
Dan maar voor de oplossing gaan om Nitraat en Fosfaat van DSR te gaan doseren...

Dat heb ik 1,5 week gedaan en toen had ik een beetje een dagelijks verbruik.. dus tijd om de doseerpomp daarop in te richten maar...
Dat doe ik volgende week wel.. ik ga nu eerst een week naar Denemarken, concert van Katy Perry bezoeken en de stad bekijken.

De avond voordat we naar Denemarken rijden gooi ik nog even een grote hoeveelheid copepods in de bak. Licht is al uit, en de pompen zet ik ook even half uurtje uit.
Behalve 1 stromingspomp.. daar kunnen ze wel tegen en die blaast de copepods niet in het filterwolfilter.
Lekker eten manderijn..

En dan rijden we de dag later naar Denemarken en als we 4,5 uur lang in een file STIL staan vlak bij Hamburg kijk ik mijn partner ineens aan..
Mop... Volgens mij ben ik vergeten de aquarium pompen weer aan te zetten gisteravond!!!
Snel op de webcam meekijken en ja hoor... De opvoerpomp en skimmer staan uit... het water wordt dus niet meer gefilterd.
GOD GLOEIENDE GODVER..

Ik waarschuwe elke vakantie mijn ouders nog dat ze hun (zoet) water aquarium NOOIT een dag voor de vakantie gaan onderhouden want dan zie je niet of er iets fout gaat... en dan doe ik het GVD zelf wel!!!

Hoe stom kun je zijn...!!!
Maar ja.. niks aan te doen.. mijn schoonouders zitten zelf ook in Denemarken en HEEL HEEL toevallig zijn mijn eigen ouders ook een week op vakantie....
gelukkig draait er nog 1 stromingspomp wat voor beweging in de voorbak zorgt.

Bij terugkomst eerst de ruimte achterin helemaal leeg getrokken (heeft een week stil gestaan) en gevuld met vers zoutwater en de opvoerpomp weer aangezet..
Maar het kwaad is al geschied... De hystrix is al helemaal wit en zit geen levend stukje meer op, de ... (nog steeds naam vergeten) is helemaal bruin geworden en zodra ik er langs heen wapper laat de bruine vel los en is ie spierwit eronder, en de montipora plaat is al helemaal verdwenen onder een dikke groene alg laag.
Dus meteen er alle 3 uitgetrokken..

En mijn zandhapper... ik kan nergens mijn zandhapper meer vinden... ik vrees dat die opgevreten is door de poetsgarnalen en heremiet en ik mis 1 nassarius slak.
Dus tja.. in zo n klein bakje een dode vis, slak , koralen en geen filtering.. dat is vragen om hoge waarden.

Metingen gedaan en ja hoor.
Ammonia 0 (zal hoger zijn geweest maar inmiddels alweer gezakt)
Nitriet 0.5 (shit.... dat er uberhaupt nog dieren leven)
Nitraat hoger dan 50.
fosfaat 0.20

Waarden waar een ieder van zou zeggen dat geen enkel dier erin zou kunnen leven.. en toch zwemt en kruipt hier alles net zo vrolijk rond als altijd..
Dus ook dit is weer een gevalletje dat je niet altijd alles moet geloven wat online staat... gezond zal het niet zijn, maar tis niet altijd direct dodelijk.

Uiteraard heb ik meteen een flinke waterwissel gedaan.. 60% en om de dag de waarden in de gaten houden.

Waar ik dan alleen moeite mee heb zijn van de zelfingenomen mensen die geen reet te doen hebben in hun leven en dus maar op een ander gaan lopen zeiken.
Ik had mijn verhaal op myreef facebook groep gepost en dan zit er altijd wel weer 1 tussen die mij een dierenbeul noemt omdat ik niet direct terug ben gereden. Want dat had ik moeten doen en de honderden euro's aan verlies van hotel en concertkaarten had ik er voor over moeten hebben.
En niet alleen mijn weekend maar ook die van mijn 3 reisgenoten moeten cancelen.

Nu heb ik willens en wetens de koralen vermoord en ben ik niet geschikt om levende wezens in huis te hebben etc etc etc.
En daar kan ik ZOOO SLECHT tegen...

Ieder moet zelf zijn grenzen bepalen, zolang je dieren MET EEN GEWETEN EN HERSENS daar geen pijn mee doet.. een koraal heeft geen hersens, geen geweten, geen pijn...
Ik zeg niet dat je ze dan maar dood moet laten gaan maar ik zet een koraal niet op dezelfde plek als een kanarie,hond, paard of konijn..OOO.. ik kan zo kwaad worden op die nutteloze typemiepen... ga lekker mieren helpen oversteken op de snelweg ofzo..


Nu 26-juni zijn we 3 weken verder....
Fosfaat moet dagelijks weer bij gedoseerd worden maar mijn Nitraat blijft rond de 50 hangen en ja.. dat betekend dat mijn bak 1 grote algensoep is op het moment.
Ach ziet er ook wel mooi uit.. dat groene tapijtje op de stenen... hahaha.
Erger vind ik de bruine draadalg... Dat gaat overal overheen zitten en verstikt de koralen.

Dus ik heb er nu constant een powerfilter in staan en om de paar uur blaas ik alles schoon...
Zo dadelijk ga ik weer een 50% wissel uitvoeren...

En oja.. ik heb ook besloten om deze bak alleen vol te zetten met lps, oortjes etc.. makkelijke koralen die tegen een stootje kunnen.
Ben me dus aan het inlezen welke koralen dat allemaal zijn. Maar voorlopig ga ik geen geld uitgeven aan dure koralen.
Als ik ergens stekjes kan vinden voor paar euro prima maar heb er geen haast mee.. laat de bak eerst maar rustig terug stabiel worden voordat ik veel geld ga uitgeven aan 1 koraaltje.

Ik heb 2 wensen qua koralen.
Ik hou van kleur, rood, geel, blauw, paars en neon kleurtjes savonds... groen heb ik al wat van staan dus andere kleurtjes zijn welkom.
Ze mogen flink bewegelijk zijn.. lekker zwieren in de stroming.

Ook moet ik snel iets vinden voor de stroming in de bak zelf.. ik merk gewoon dat het heel lastig is om een stroming te krijgen waarbij het zand blijft liggen, maar het afval helemaal omhoog getrokken wordt richting de doorvoer naar achteren.
Nu zie ik dagelijks nog plekken waar het afval blijft liggen en niet omhoog getrokken wordt door de stroming..Misschien toch maar kijken naar een grovere zand soort die blijft liggen zodat ik de stroming meer over de bodem kan laten lopen... maar vinden mijn zandslakken dat dan nog wel leuk??
Weer genoeg om uit te zoeken...

So.. dat was even een update van de afgelopen maanden...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wij hadden hiervoor ook een bakje van bruto 85 en netto rond de 60 liter maar bij de keuze in vissen ben je dan behoorlijk beperkt en vandaar dat we een matje groter zijn gegaan. Ook de Nemo moet je dacht ik in minimaal 100 liter houden.

http://www.zeewaterforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=19582


Daar zijn de meningen over verdeelt... sommige houden een nemo in 300 liter en die wordt helemaal weggepest door de andere vissen en krijgt geen rust.
En mijn nemo's hoeven de bak alleen te delen met de manderijn en ze liggen savonds vaak met zijn 3en bij elkaar te slapen..

Ook dit ligt wel aan het soort vis die je hebt hoor.. een nemo is heel honkvast, die hangt de hele dag rond zijn eigen steen en gebruikt de rest van de bak niet.

Uiteraard ben ik van mening dat je je verstand moet gebruiken en geen doktersvis of zoiets in deze bak moet doen want die scheurt de hele bak door.

Maar ook daar krijg je verschillende meningen over.. diverse grote namen van schrijvens vertellen dat een jonge doktersvis makkelijk kan in deze bak.. tot hij groter gaat worden en dan moet ie door naar een grotere bak.

Er is een zeer grote levende handel online van vissen die een grotere bak nodig hebben en die dan geruild worden voor een stukje koraal ofzoiets.
Die handel is bij zoutwater een heel stuk groter dan zoetwater.

1 ding kunnen we het gelukkig altijd over eens zijn: ..... niemand weet precies hoe het moet en toch doen we allemaal ons best (althans.. dat hoop ik )
 
Ja dat we ons best doen daar twijfel ik niet aan en je leest inderdaad veel verschillende meningen. Zelf ben ik niet iemand die een vis zou kopen die later weer weg moet vanwege het formaat want het zijn en blijven levende dieren die je niet steeds moet verkassen.
Het klopt wel dat ze niet erg vel zwemmen die Nemo s want de 2 die ik heb zitten ook merendeels in dezelfde hoek van de bak.
 
Ik vind dit wel een mooie bak.

Wel best veel techniek.
Wat zit er in die jerrycan?
 
Ja dat we ons best doen daar twijfel ik niet aan en je leest inderdaad veel verschillende meningen. Zelf ben ik niet iemand die een vis zou kopen die later weer weg moet vanwege het formaat want het zijn en blijven levende dieren die je niet steeds moet verkassen.
Het klopt wel dat ze niet erg vel zwemmen die Nemo s want de 2 die ik heb zitten ook merendeels in dezelfde hoek van de bak.


Nee vissen kopen om ze dan weer weg te doen als ze te groot worden voor je bak is ook niet mijn ding.
Doe ik met mijn duitse herder toch ook niet??

Alleen als je nu al weet dat je over 1,5 jaar een grotere bak gaat nemen en je ze dus over kunt zetten in je eigen grotere bak.. DAN zou ik, bij een hele mooie vis, overwegen.
 
Zo Edwin wat een verhaal joch en watje meegemaakt hebt positief en negatief.
Negatief dat je het terug vergeten aan te zetten hebt en een geluk dat ze toch nog leven je vissen.
Positief dat je naar dat mooie concert gegaan bent en dat je je geamuseerd hebt.
Zoals Dirk vraagt zou ik ook wel eens willen weten wat erin die jerrycan zit.
Hoop dat het nu beter gaat met je baken datje de waarden onder de knie krijgt,mooie update thanks.:thumbs:
 

Terug
Bovenaan