Mycobacterium marinum (Vistuberculose, aquariumgranuloom)


Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Berichten
735
Leeftijd
28
Locatie
Ede
[size]Mycobacterium marinum
[/size]
Inleiding
Ik ben iets langer dan een jaar geleden begonnen aan een nieuw aquarium. Helaas liep dit project niet zoals gewenst: na een paar maanden werden de vissen ziek. Eerst witte stip, daarna neonziekte en andere onbekende doodsoorzaken. Wanneer de ene ziekte weg was, kwam de volgende opzetten. Tijdens het onderhoud van mijn bak schaafde ik mijn middelvinger langs de rand van de bovenklep. Er zat een klein krasje in mijn huid (niet eens een echte snede) dat ging ontsteken. Na een aantal weken ben ik naar de dokter gegaan omdat het niet genas en het bleek om Mycobacterium marinum te gaan: vistuberculose. Na een zeer heftige behandeling en het verlies van veel vissen zijn mijn bak en ik genezen. Ik had moeite met het vinden van goede informatie over deze ziekte en wist niet hoe ik verder moest met het aquarium. Ik heb voor jullie informatie van internet en mijn eigen ervaring opgeschreven met de hoop dat deze ziekte duidelijker wordt.

Ik ben zelf geen onderzoeker of dokter, dus ik weet niet zeker of alles wat ik zeg helemaal waar is. Laat het daarom vooral weten als je het niet eens bent met de volgende tekst!

De ziekte
Naam: Mycobacterium marinum (zwemmers/aquariumgranuloom, vistuberculose)
Mycobacterium marinum is een non-tuberculeuze bacterie die voorkomt bij vissoorten uit koud of warm, zoet of zout water. De bacterie lijkt enigszins op de gevreesde Mycobacterium tuberculosis, maar heeft andere effecten op het lichaam van de mens. Mensen die veel in contact komen met water hebben een verhoogd risico op deze ziekte. Denk hierbij niet alleen aan aquariumhouders, maar ook zwemmers, diepzeeduikers, trainers van zeedieren en andere vormen van wateractiviteiten. De bacterie groeit het best bij een temperatuur van 30-32 graden Celsius en groeit (vrijwel) niet bij een temperatuur boven 37.
Zeer veel vissen dragen M. marinum met zich mee. Dit is vergelijkbaar met de menselijke vorm van Tuberculose die bij 1 op de 3 mensen voorkomt. Ga er dus niet vanuit dat de ziekte niet in jouw bak voorkomt omdat je vissen gezond zijn: de kans is groot dat ook jouw vissen de bacterie bij zich hebben. Gelukkig hoeven we ons niet meteen zorgen te maken want de bacterie is vrij zwak en kan alleen ziekte verwekken wanneer de gastheer een verzwakt immuunsysteem heeft.

Bij vissen
"Warmwatervissen met chronische vissen-TBC kunnen de volgende verschijnselen vertonen: ze verliezen schubben, worden bleek of juist erg donker, gaan in een hoek van het aquarium hangen, gaan snel met de kieuwdeksels op en neer, zijn lusteloos en willen niet meer eten, krijgen uitpuilende ogen en een doffe huid, wondjes en vinrot. In de lever, milt en nieren en om de darmen heen kunnen allerlei grijswitte bacteriehaardjes ontstaan. Die gaan verkazen (zgn. granulomen). Er ontstaan daardoor verstoppingen en de lichaamsfuncties worden minder. Bij koudwatervissen, o.a. salmoniden kan de ziekte lang uitwendig onzichtbaar blijven, of zich manifesteren door een vertraagde groei van de vis, afwezigheid van secundaire seksuele geslachtskenmerken en afwijkende kleur van de vis, meestal lichter." (O. Haenen)
Vooral onder mijn neontetra's zijn slachtoffers gevallen (13 van de 15) maar ook enkele andere vissen zijn er waarschijnlijk aan overleden. Ik heb de volgende symptomen waargenomen: in een hoek hangen, lusteloos, wondjes en vervormingen van de wervelkolom. In mijn geval uitte de ziekte zich meer in secundaire infecties (of juist als secundaire infectie?) zoals witte stip en neonziekte.

Bij mensen
Mensen lopen de ziekte maar zelden op. De kans op een menselijke infectie wordt geschat op 0,27 per 100.000 per jaar (of 0,00027%). Zelfs de kans op een dodelijk auto-ongeluk is groter (0,0167%). De kans op een dodelijk ongeluk is dus 62 keer zo groot als de kans dat je M. marinum oploopt. Doordat de ziekte zelden herkend wordt en dus ongeregistreerd blijft, ligt de werkelijke kans waarschijnlijk hoger. Voor mensen die met aquaria en andere wateractiviteiten bezig zijn is de kans uiteraard een stuk hoger, maar het is lastig hier een schatting van te maken. (A. Lawler, 2006)
Omdat de bacterie op een lagere temperatuur dan die van ons lichaam groeit, bevindt een infectie zich meestal in de huid op de handen en armen. Zo nu en dan komt het voor op andere ledematen en bij een gebrek aan behandeling kan het doordringen tot diepere structuren.
Symptomen zijn: een ontstoken wond die niet geneest, gevolgd door een enkele granuloom of meerdere granulomen die zich verspreiden langs de lymfevaten. Zelden veroorzaakt de ziekte symptomen die lijken op artritis met gezwollen gewrichten. De ziekte verplaatst zich niet door het gehele lichaam en is dus ook niet aan te tonen in het bloed (het kapselt zich in: granulomen). Ook veroorzaakt de ziekte niet de symptomen die optreden bij de meeste infecties zoals koorts.

Preventie
Houd er altijd rekening mee dat M. marinum waarschijnlijk ook in jouw aquarium zit. Wanneer jij en jouw vissen in goede gezondheid verkeren, is er niet veel reden tot zorgen. Ik raad echter ten zeerste aan om handschoenen (die de hele arm bedekken) te dragen in de volgende situaties:
Je immuunsysteem is verzwakt door bijv. ziekte, stress of vermoeidheid.
Je hebt wondjes aan je handen (zelfs kleine en ondiepe wondjes kunnen worden ge�nfecteerd).
Je hebt zieke, verzwakte, gestreste of nieuw toegevoegde vissen.
Het is mogelijk om levende en overleden vissen te laten onderzoeken waarbij een bacteriekweek wordt opgezet, maar dit is vrij prijzig. (dit kan o.a. bij het CVI, Wageningen).

Wat te doen?
Wanneer je vissen ziek zijn van M. marinum:
DRAAG HANDSCHOENEN!
Euthanaseer alle vissen waarvan je zeker weet dat ze ziek zijn (deze zijn niet te redden) en plaats twijfelgevallen in quarantaine.
Voeg geen nieuwe vissen toe totdat je 100% zeker bent dat de ziekte weg is.
Probeer omstandigheden te cre�ren waarbij de vissen zo min mogelijk stress hebben. Denk hierbij aan waterwaarden, populatiedichtheid, schuilplaatsen, etc.
Versterk het immuunsysteem van de nog gezonde vissen door veel en vari�rend te voeren.
Het was in mijn geval niet nodig om alle dieren te euthanaseren en opnieuw te beginnen: uiteindelijk is de ziekte vanzelf verdwenen door goede verzorging van de overgebleven vissen en verlaging van stress.

Wanneer je denkt/zeker weet zelf ge�nfecteerd te zijn:
Ga naar de huisarts en vermeld dat je een aquarium (met zieke vissen) hebt. Geef aan dat je vermoedt Mycobacterium marinum (of aquariumgranuloom) te hebben. Veel artsen zijn niet bekend met deze ziekte waardoor het laat (soms pas na maanden) geconstateerd wordt. Bij mij duurde het enkele maanden en ik was er nog vrij vroeg bij. Ik werd naar een internist doorverwezen die niet geloofde dat het aquariumgranuloom was omdat deze ziekte zeldzaam is. Ook konden ze de bacterie niet in bloedonderzoek aantonen. Wijs daarom op het feit dat de bacterie zich niet via het bloed verspreidt en dat je zieke vissen hebt. Zorg dat je serieus wordt genomen, want hoe langer de constatering wordt uitgesteld, hoe vervelender de behandeling wordt (ernstige gevallen vragen chirurgische ingreep en ledematen kunnen beschadigen).
Uiteindelijk ben ik doorverwezen naar een dermatoloog en er zijn twee biopten uit de granulomen in mijn arm genomen. Hierin was M. marinum inderdaad aangetroffen.
Ik heb een antibioticakuur van doxycycline gekregen die ruim 6 maanden heeft geduurd. De bacterie groeit zeer langzaam en kan al maanden aanwezig zijn voordat je symptomen krijgt, vandaar dat ik, na het verdwijnen van de symptomen, twee maanden langer moest doorgaan met de kuur. Er is nooit met zekerheid te zeggen dat de bacterie helemaal weg is.

Samenvatting
M. marinum bevindt zich in bijna ieder aquarium en daarom moet je altijd voorzichtig te werk gaan. De ziekte is dodelijk voor vissen en veroorzaakt huidinfecties bij mensen. De behandeling kan maanden duren. Zieke vissen moeten worden ge�uthanaseerd, maar gezonde vissen kunnen bij goede maatregelen worden gespaard. Het is niet nodig om het aquarium opnieuw te beginnen. Om besmetting te voorkomen is het raadzaam om handschoenen te dragen bij aanraking met aquariumwater.

Foto's
Ik voeg een aantal foto's toe die ik heb gemaakt tijdens de ziekte. Ze bevatte afbeeldingen van zieke en overleden vissen en zijn niet allemaal prettig om te zien.

Zieke vissen (let op witte vlekken)
142955merethe_0_82_20130602_17.jpg
[/img]

Overleden vis
373319merethe_0_82_20130609_14.jpg
[/img]

Mijn arm na de twee biopten met een beginnend granuloom (paarse vlek) in het midden
711771merethe_0_82_20130907_13.jpg
[/img]

Ramirezi met witte stip en vreemde plekken vlak voor overlijden
146859merethe_0_82_ramirezi_ziek.jpg
[/img]

Artikelen en extra informatie
A. Lawler, A Few Comments on Mycobacterium marinum
http://www.aquarticles.com/articles/man ... losis.html

Provet Healthcare information, Mycobacterium marinum
http://www.provet.co.uk/health/diseases ... inum.htm#a

A. Aubry, O. Chosidow, E. Caumes, J. Robert, E.Cambau, Sixty-three Cases of Mycobacterium marinum Infection
http://archinte.jamanetwork.com/article ... eid=754060

O. Haenen, Vistuberculose
http://www.koidream.nl/Ziektvistuberculose.htm
 
Beste Merethe,

Wat vervelend dat dit je is overkomen.
Fijn dat je deze informatie met het forum deelt. Ik heb alles gelezen en hou het zeker in mijn achterhoofd.

Hoe gaat het nu met jou en met je bak?
 
Het is goed dat je het in je achterhoofd houdt :) Het risico is klein maar toch wordt het nog wel eens onderschat (begrijpelijk, ik was er zelf ook schuldig aan).
Met mij en mijn bak gaat het nu weer goed! Laatst was ik even bang dat het terug kwam door pijn in mijn arm maar het was gelukkig vals alarm. Mijn vissen doen het ook goed, ik probeer hun immuunsysteem nu zo goed mogelijk te houden door beter op de waterwaarden te letten en zeer vari�rend te voeren. Er zijn al sinds december en misschien nog wel langer geen ziektegevallen meer in mijn aquarium ontstaan :D Zit alleen nog wel eens met ongezonde visjes uit de winkel, maar die zijn tot zover ook altijd weer opgeknapt.
Het enige wat ik er nu nog aan overhoud is dat ik altijd handschoenen aan doe (die gebruikt worden bij koeien) en anderen niet met hun handen in het water laat zonder deze aan te doen :p
 
Hallo Merethe,

Wat ben ik blij dat ik jouw post lees (nee niet blij eigenlijk, want het is heel naar wat je is overkomen).
Ik ben 90% zeker dat bij mijn aquarium hetzelfde aan de hand is. Onverklaarbare sterftes, vooral onder neons en corydora's. En inderdaad de ene ziekte na de andere lijkt het wel. Bij mij lijkt de oorzaak de M Preacox (regenboogvis) te zijn, een daarvan heeft duidelijk tekenen van vis-tbc. Gelukkig hebben anderen op dit forum mij dit kunnen vertellen, zelf was ik er nooit op gekomen.

Ik ben blij dat je jouw aquarium hebt weten te redden, en dat de gezonde vissen hebben overleefd. Ik was al bang dat dit het einde van mijn hobby zou zijn als alles weg zou moeten :( dus laten we hopen dat het ook bij mij niet zo ver komt!

Heb je verder nog tips, wat heb je specifiek gedaan? Op mijn synodontissen en vuurgarnalen na heb ik geen bijzondere vissen (platy's/danio's/neons), dus wat tips mbt waterwaardes zijn bijvoorbeeld welkom. Schuilplaatsen e.d. heb ik ruim voldoende, en de bak is relatief goed beplant.

Als het bij mij ook tbc blijkt te zijn (laat het morgen onderzoeken, dan weet ik het in elk geval zeker), dan hoor ik graag tips. Het zou namelijk flink balen zijn als ik mijn synodontissen (zijn voor het eerst aan het kweken) en enorme familie aan vuurgarnalen hieraan verlies. En de andere visjes natuurlijk ook, hoe meer ik kan redden hoe beter :)

Bedankt dat je jouw verhaal hier hebt gepost, mij help je er in elk geval mee!

Groetjes, Shanon
 
Hoi Shannon,

Wat naar dat het ook in jouw bak heerst!
Wanneer ik snel door je visbestand kijk, lijken er een paar soorten tussen te zitten die andere eisen stellen aan het water. Corrigeer me als ik het verkeerd heb, want ik heb zelf alleen neons gehad van deze soorten, maar neons hebben graag een wat lagere pH en hardheid dan je andere soorten. Dit kan invloed hebben op hun weerstand: de hardheid houdt in hoeveel mineralen er in het water zijn opgelost. Wanneer dit meer (of minder) is dan de vis van nature gewend is, heerst er een verkeerde osmotische druk voor de vis waardoor het lichaam harder moet werken. Je zou er dus goed aan doen om soorten bij elkaar te stoppen die graag dezelfde waterwaardes hebben. Volgens mij kunnen je andere soorten qua waarden wel goed samen (weet niet zeker van de garnalen). De synodontissen hebben liever wat harder water met een hogere pH, dus als je zeker wilt zijn dat deze gezond blijven kan je proberen voor deze soort de waarden zo optimaal mogelijk te krijgen.

Verder kan je de weerstand bij vissen opvoeren door een gezond voedingspatroon (net als bij mensen). Zorg ervoor dat iedere soort de voedingsstoffen binnenkrijgt die ze nodig hebben en zorg ook vooral voor gevarieerd voedsel. Zelf voer ik een combinatie van vlokvoer, verschillende granulaat, bodemtabletten (zowel groen als vlees) en diepvriesvoer (met wat knoflook). Ik voeg er meestal nog wat extra vitaminen aan toe uit een flesje.
Door goede voeding zul je ook zien dat de vissen levendig worden en mooi gaan kleuren :)

Ik leg ook regelmatig catappabladeren in het water. Deze scheiden antibacteri�le stoffen uit, maar ik denk dat ze beter werken als preventie. Ze zullen je vissen niet beter maken.

Wat doe je nu met de zieke vissen? Ik zou je aanraden om deze apart te zetten of te euthanaseren (wanneer ze niet meer te redden zijn) om de kans op besmetting bij gezonde vissen te verkleinen.

Om jezelf te beschermen kan je van die handschoenen tot aan de schouders gebruiken.
Ik gebruik deze: http://www.amacoo.nl/pe-dierenarts-hand ... -100-stuks

Laat maar weten wat de resultaten van het onderzoek zijn. Ik hoop dat je bak snel weer beter wordt!
 
Nog niet 100% zeker tbc. In de winkel waar ik de vissen heb gekocht, hebben ze de inmiddels overleden zieke vis en de nog levende gehouden. De dode word zaterdag onderzocht door de ziekten expert; de levenden hebben zij in quarantaine en gaan ze behandelen.

Heb voor mijn eigen aquarum morenicol cytofex gekregen; om zaken als buikwaterzucht en schimmels te behandelen. Zij hebben dit zelf ook gebruikt bij een tbc geval en hadden er goede resultaten bij.

Ik moet zaterdag weer langskomen voor de uitslag; als het wel tbc is dan kwamen ze met een oplossing. Ben er netjes behandeld en in het geval van tbc willen ze me tegemoetkomen aangezien de zieke vissen daar gekocht zijn.

Zodra ik meer weet dan bericht ik wel weer :)
 
Dag mensen,
Wat jammer dat Shanon niet heeft verteld hoe het is afgelopen. Ik ben er steeds meer van overtuigd dat het ook bij mij het geval is.

Shannon mogelijk lees je dit en wil je me vertellen hoe het verder is gegaan?
Wie waren de experts? Waren die van de leverancier?
 
Dag mensen,
Wat jammer dat Shanon niet heeft verteld hoe het is afgelopen. Ik ben er steeds meer van overtuigd dat het ook bij mij het geval is.

Shannon mogelijk lees je dit en wil je me vertellen hoe het verder is gegaan?
Wie waren de experts? Waren die van de leverancier?
Hallo Alwin, omdat ik ook te maken had met bacteriele infecties en mede door dit topic aan vis-tbc moest denken, heb ik uit voorzorg lange handschoenen gekocht. Bij mij bleek het een andere bacterie te zijn, en mijn bak draait momenteel stabiel. Ik raad jou in ieder geval aan om voorlopig alleen met lange handschoenen aan in je bak te werken, en je vissen goed in de gaten te houden. De medicatie die Shannon noemt daar kan ik niets over zeggen, maar sommige kostbare vissen zijn succesvol behandeld met antibiotica die normaal voor mensen wordt voorgeschreven.
 

Terug
Bovenaan