Mutt tank


stanovic

Well-known member
Lid geworden
4 maart 2010
Berichten
1,325
Leeftijd
56
Locatie
oosten des lands
Website
www.emeraldking-aquatics.com
Naast de kweekbakken en gezelschapsbak heb ik nog mutt tanks. dat zijn bakken waar alle afgekeurde guppen en endlers ingaan. En nogmaals, afgekeurd betekend niet een slechte of lelijke vis doch enkel vissen die niet voldoende aan de karakteristieken voldoen van hun eigen stam. Dus het kunnen zelfs plaatjes van vissen zijn. Hier een video van één van die bakken.
 
Wat grappig, dat is een nieuwe term voor mij. Waarom 'Mutt'? Waar komt die naam vandaan? En wat doe je dan verder met zo'n mutt tank? Wordt dat niet snel overvol?
 
Ja er zitten er wel redelijk wat in he.
Ik zie daar ook enkele mooie mannen tussen zwemmen.
Wat doe je dan uiteindelijk met deze visjes?
 
Wat grappig, dat is een nieuwe term voor mij. Waarom 'Mutt'? Waar komt die naam vandaan? En wat doe je dan verder met zo'n mutt tank? Wordt dat niet snel overvol?
"Mutt" komt uit het Engels. Het is niets minder dan een bak met guppen met een niet vastgestelde afkomst. Je kunt het ook een mixbak noemen. Bij mij gaan alle endlers en guppen die niet voldoende de eigenschappen van hun eigen stam benaderen richting één van de mutt tanks. Daar mogen ze wat mij betreft door elkaar heen kruisen. Een afgekeurde gup of endler betekent niet een verkeerde of mislukte exemplaar. Het kan zelfs een geweldig uitziende exemplaar betreffen. Doch als het mijns inziens teveel afwijkt van wat het moet zijn, dan keur ik het per direct af. Kijk, stel dat er een mutatie opduikt of een fenotype die er in eerste instantie aan ten grondslag lag aan de stam (dit noemen we een "throw back"), dan is het de vraag of zo'n throw back of een mutatie zich dominant in de doorvererving gaat verhouden of niet. Om dat zoveel mogelijk teniet te doen, gaat zo'n exemplaar uit de groep. Ik zorg er dan wel voor als het een man betreft dat zijn gonopodium nog niet doorontwikkeld is. Anders loop je het risico dat zo'n man begint te paren.
Het kan zekers overvol raken. Doch ik kan ze altijd gemakkelijk kwijt.
Ja er zitten er wel redelijk wat in he.
Ik zie daar ook enkele mooie mannen tussen zwemmen.
Wat doe je dan uiteindelijk met deze visjes?
Wat ik reeds zei: Het behoeft geen foute vis te zijn om te zien. Maar het wijkt voor mij dan teveel af van hoe het zou moeten zijn. Alles wat in mijn mutt tanks zitten, kunnen tegen een kleine prijs door mensen opgehaald worden. Maar van tijd tot tijd worden ze ook wel door mij gedoneerd. Denk bijv. aan iemand die gewoon het geld er niet voor heeft, een school of ander instelling die verlegen zit om vissen voor een bak. En er zijn tevens winkels die niet vies zijn van zo'n mix van mij. Doch ik kan ze ook via onze sociëteit kwijtraken. Genoeg leden die ze graag willen hebben. Dus het vanaf komen is voor mij geen punt.
Overigens is er laatst nog een partijtje opgehaald door wat Polen. Mensen mogen ervoor bij me langskomen als ze dat wensen.
 
Krijg je dan niet dat er veel kruisingen en minder sterke Guppen in de handel komen? Ik dacht dat kruisingen vaak minder sterk zijn.
Dat hangt ervan af. Als het niet verwante vissen zijn dan is er niets aan de hand. Want een divers genenpoel is namelijk ten goede van de bloedlijn. Enkel ze zijn dan niet meer zuiver. Als je binnen hetzelfde verwantschap blijft kweken voor een lange reeks generaties, dan worden ze idd zwakker. En ik zeg bewust "langer" omdat de eerste generaties er niet toe doen als het om verzwakking van de bloedlijn gaat. Elke opgezette siergupstam is ontstaan uit een paar generaties kweken binnen het verwantschap. Dat is bewust gedaan om bepaalde eigenschappen vast te houden.

En minder sterk van kleur heeft op zich niet echt wat te maken met kruisingen. Dat kan enkel komen door vele,generaties binnen een te dichte verwantschap of kruisingen waarvan de genetica al zwak was.
 

Terug
Bovenaan