Mos op lavasteen laten groeien?


M

MartinF

Guest
Hallo allemaal,

Is het mogelijk om mos op lavasteen te laten groeien?
Als dat kan wat is de beste manier?

Het lijkt ons leuk om een paar van die stenen te laten begroeien.
 
Dat zou moeten willen denk ik. Je kunt met een dun visdraadje het een beetje vast binden zeg maar, en dan hecht het zich meestal wel vast op de steen.
Misschien is het vastbinden niet het makkelijkste maar omdat die stenen in de regel niet echt rond zijn moet dat wel lukken lijkt me.
 
Dank je.. gaan we even proberen :D

nog een vraagje dan..
Als ik het op een klein stukje lavasteen doe en dan onder (bij de bodem tegen een grote lavasteen aan) .. gaat het dan omhoog groeien en dan hechten aan de grote steen?
Hoelang duurt het ongeveer voordat je de draad weer kan verwijderen?

We zijn lekker bezig met de aquaflora en de mogelijkheden aan het uitproberen :D

alvast bedankt
 
Gewoon lekker laten zitten, het mos groeit er over heen, zie je na verloop van tijd niets meer van
 
Als je toch van plan bent om stenen tegen elkaar te leggen kan je gewoon het mos tussen de stenen klemmen zonder visdraad en "woekert" het vanzelf tot een grote massa die je in model kan knippen.

Lavasteen is door de structuur ideaal om met mos te laten begroeien.
 
Bedankt Seabait,

Ik heb net dus kleine stukjes lavasteen met draad bekleed met mos.
Deze tegen(onderin) de grote stenen aangelegd en hoop dat het idd gaat woekeren.
Zal even tijd nodig hebben maar leuk projectje in ieder geval.
 
Als je van plan bent om mos op een steen te laten groeien kan je best riccia gebruiken. Deze groeien echt veel beter op lavastenen dan andere mossoorten.
 
Riccia hecht toch juist nergens aan? Het is een drijfplantje.
 
Tja ik dacht ook dat dit met Riccia niet zou lukken hoor.
Die heeft liever ook wat meer licht denk ik.
 
Ik heb het mos gebruikt wat op een soort mosbol/tunneltje zat.
Gewoon afgeknipt en op de lavastenen gebonden.

Welk soort het is weet ik niet en ik heb de lampen al uit staan dus foto maken gaat even niet.
Ik zal er morgen even een plaatje van schieten en hier erop zetten.

groetjes, Martin
 
Mos gewoon een beetje uit elkaar trekken dat je een plat matje hebt en dat met dun garen of visdraad vastbinden aan je steen.

Binnen een paar weken (bij voldoende licht) zal het mos zich vast zetten op de steen en naar boven gaan groeien, dan kun je het een beetje bijknippen zodat het mooi blijft zoals jij wilt. ;)

Draadjes kun je gewoon laten zitten ;)
 

Terug
Bovenaan