Mopani hout


M

maarten0909

Guest
Heb al een aantal keren wat gelezen over kienhout in je aquarium. Ik wilde nu ook wat hout in mijn aquarium, maar bij mij in de dierenwinkel hebben ze alleen maar Mopani hout. Kan dit ook in mijn aquarium, of is het beter om verder te zoeken naar kienhout?

Natuurlijk wel eerst goed schoonmaken, en als het nodig is in een emmer met water laten staan.
 
Ja Mopani hout kan er gewoon in.
 
Ja hoor dat kan prima en ik heb dat liever dan gewoon kienhout.
Mopani is wat duurder maar ook harder dacht ik en dan heb je minder troep door het hout in je bak.
Ik heb nu al 2x gewoon kienhout gehad en beide keren kwamen er allemaal stukjes enzo af wat een troep op de bodem gaf.
Nu zijn er dus ook andere soorten, waaronder dacht ik de mopani, die harder zijn en minder troep achterlaten.

Dus mopani is heel geschikt en dat kun je prima gebruiken hoor.
 
Ja het laat wel minder troep achter en zinkt meestal gelijk, maar het grootste nadeel vind ik wel dat het juist zo hard is (geen eten voor de garnalen) en dat het zo lang blijft afgeven.
 
jessicapilon zei:
Nu zijn er dus ook andere soorten, waaronder dacht ik de mopani, die harder zijn en minder troep achterlaten.
Savanne/Opuwahout is zo'n soort. Heel hard, laat geen troep achter en zinkt direct. Het lijkt een beetje op Mopanihout.
 
Ja het klopt dat de garnalen er dan minder of niks aan hebben. Ik heb bij mn Tylo s ook een stuk gewone kienhout in en daar ligt steeds een laagje bruin schraapsel onder. Dus dat kunnen de slakken makkelijk afschrapen.
 
Inderdaad, die garnalen halen dus ook al het zachte er af bij het gewone kienhout.
Volgens mij is dat bij bepaalde L nummers ook een vereiste?
 

Terug
Bovenaan