Monitoren via RFXcom of Zwave


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Heeft er ook iemand ervaring met het monitoren van (in eerste instantie) temperatuur via RFXcom (433mhz) Domoticz? Ik weet dat het kan met zwave (duuuur) of Sonoff (goedkoper), maar die laatste werkt via wifi en ik ben daar vanuit beveiligingsoogpunt niet zo'n fan van. Dat iemand kan zien dat mij vissen het lekker warm hebben vind ik niet zo erg, maar ik wil liever niet het risico lopen dat ik via de thermometer onderdeel wordt van een botnet oid.
 
Heeft er ook iemand ervaring met het monitoren van (in eerste instantie) temperatuur via RFXcom (433mhz) Domoticz? Ik weet dat het kan met zwave (duuuur) of Sonoff (goedkoper), maar die laatste werkt via wifi en ik ben daar vanuit beveiligingsoogpunt niet zo'n fan van. Dat iemand kan zien dat mij vissen het lekker warm hebben vind ik niet zo erg, maar ik wil liever niet het risico lopen dat ik via de thermometer onderdeel wordt van een botnet oid.
Er zijn nogal wat items die werken op 433Mhz, reden voor mij dat ik daar niet voor zou kiezen. Je wilt niet dat je buurman die z'n lampjes aandoet je monitoring verstoort. Sonoff kan eenvoudig gecodeerd worden. Ofwel in de bestaande software ofwel met eigen programmering in C.
 
En dat zou dan betekenen dat er geen risico is dat iemand via een Sonoff op mijn netwerk inbreekt?

Ongecodeerde systemen vangen alle signalen op en verwerken het als het een signaal is wat ze kennen.

In praktijk zal het meevallen maar in theorie kan jouw lamp uitgaan als de buurman zijn draadloze brandalarm batterij leeg is en gaat piepen. . Dit is natuurlijk zwaar gechargeerd.. maar mocht een apparaat van de buurman hetzelfde signaal uitzenden als dat jouw ontvangen kan lezen... dan reageert hij daar gewoon op..

Met een gecodeerd signaal zit er eigenlijk een soort sleutel in. Dus als het signaal van de buurman niet de juiste sleutel heeft dan word er niks mee gedaan. Inbreken is iets anders, hier hebben we het nog of ruis.
 
Het gaat mij in dit geval echt om het inbreken, de ruis boeit me bij een veredelde thermometer niet zo veel. Dat zou anders zijn als de verwarming of het doseren van het een of ander er op zouden zitten, maar hiervoor kan het hoogstens een meetfout geven.

Wat ik niet wil is dat iemand via mijn aquariumthermometer op mijn wlan in kan breken en dan weet ik veel wat uitspookt. Zwave en rfxcom hebben dat risico niet, maar ik ben niet helemaal technisch onderlegt genoeg om te bepalen hoe dat met Sonoff zit. Mijn gevoel is dat ik hiermee weer een extra accesspoint krijg en dus een mogelijk beveiligingsrisico. Of zie ik dat verkeerd?
 

Terug
Bovenaan