Molly erg actief?


Faab

New member
Lid geworden
17 april 2024
Berichten
4
Leeftijd
25
Ik heb sinds kort een aquarium, het is een 190L Juwel hoekaquarium, hier zitten op het moment wat Danio's, Kardinaal Tetra's, Corydoras en Molly's in.
Nu gaat het om de molly's, deze zitten er nu een week in, 1 mannetje en 4 vrouwtjes (mix van zwarte, witte en een dalmatier) , nu is het mannetje wel heel erg actief de hele dag, continu achter de vrouwtjes aan en aan hun buik zitten, terwijl het vrouwtje probeert weg te zwemmen. het gaat voornamelijk om steeds hetzelfde vrouwtje, maar soms gaat hij ook naar de andere vrouwtjes. dit komt voor mij als erg onrustig over, en het lijkt de rest van de vissen ook onrustig te maken.

Nu is mijn vraag, is dit tijdelijk (bepaalde periodes?) of gaat dit waarschijnlijk zo blijven? Ik heb geen interesse in kweken, dus zou ik eventueel ook het mannetje weg kunnen halen (en dus alleen 4 vrouwtjes hebben), als dit zo blijft?
 
Hoe hoog is de temp want een hogere temp zet ze vaak aan tot paren als ik het goed heb. Ik denk dat de man de tijd van zn leven heeft met 4 vrouwen.
 
molly's zijn gekende hyperkineten
temperatuur naar beneden halen als kan voor de andere vissen , is een optie
maar het blijven hyperkineten....
 
Tempratuur is ongeveer 24 graden. Wil eigenlijk nog maanvissen toevoegen, dus denk dat het niet veel lager kan.
4 vrouwtjes op 1 mannetje was mij aangeraden door de dierenwinkel. maar ja, wel erg "actief" nu dus
 
De Molly's passen qua waterwaarden niet erg bij derest. (hard alkalisch vs zacht en zuur)

En dit is voorplantings gedrag wat heel normaal is bij dit soort vissen. En niet zal veranderen.

Eigenlijk vind ik je bak ook wat te klein voor Maanvissen, Daarnaast is de combinatie Maanvis/Danio's erg ongelukkig. Qua temeratuur willen de meeste Danio soorten niet al te warm (15-20 graden). En Maanvissen wensen juist een temeratuur van rond de 24 graden. Ook zijn Danio's (zeker als ze te warm zitten) te druk voor bij Maanvissen. Dus ik zou het plan maanvissen laten varen.
 
@Botia Dit is allemaal nieuwe info voor mij, ik heb juist deze vissen aangeraden gekregen om samen te zetten (ook met maanvissen) door verschillende dierenwinkels. Ook had ik begrepen dat 200 liter prima zou zijn voor maanvissen (ik had lang geleden maanvissen in een 125 liter aquarium volgens mij)

Als dit gedrag niet veranderd zal ik overwegen het Molly mannetje toch maar weg te doen, even afwachten maar.
 
Vertrouw nooit op advies van de LFS. Het komt veel te vaak voor dat de medewerkers geen idee hebben waar ze het over hebben.
Verder houd je maanvissen het best in een groep en de hoogte van jouw bak is daar wel goed voor, maar ze zitten veel te veel op elkaars lip.
Ik zou als ik jou was gaan kijken naar een leuke andere vis die hier bij kan.

enne...check het op het forum voordat je de vis erbij haalt.
 
Afgezien van het aquarium zou ik bij maanvissen ook goed kijken naar de filtratie. In de jeugd hebben ze meerdere maals voer nodig op een dag. En de molly is levendbarende dus sowieso zou mijn tip zijn voldoende schuilmogelijkheden.

Misschien ook even een foto plaatsen van het geheel, een totaalplaatje.
 
Manen kun je het beste houden in een bak van min 50cm hoogte. Ook moet je ze in een groep houden met 50 liter per vis en dan kom je met de bodem eraf nog niet op 4 uit dus ik zou hier geen manen in kopen nog afgezien van dat de bak maar 1 meter is (denk ik).
 
De afmetingen van een Juwel trigon zijn 98,5 x 70 x 60. De hoogte is dus toereikend, maar ik vrees dat de lengte een spelbreker gaat zijn.
Ik heb zelf een 2m bak en een Juwel 350 (die dus 1.2m lang is) en ik vind de juwel te klein voor meerdere manen.
Vergis je niet in het formaat en het karakter van maanvissen!
 
Ja een meter is al krap en kleiner zou ik niet aan beginnen en zeker 120cm aanhouden.
 
Oké bedankt voor de info over de maanvissen allemaal, ik heb nog even nagekeken ik had zelf vroeger 4 maanvissen in een 125 liter, die 80cm breed en 50 hoog was, maar goed eigenlijk niet aan te raden dus.


Nog even terug naar de molly, mocht het zo onrustig blijven, zouden 4 vrouwtjes ook goed zonder mannetje kunnen?
 

Terug
Bovenaan