Mollies? Of toch niet? Welke dan?


F

Fiskje

Guest
Voor het eerst heb ik levendbarenden. In de winkel zei de meneer dat het "allemaal Mollies" zijn, met verschillende vormen.

Maar misschien kunnen jullie mij wat meer duidelijkheid geven. Ik wilde ze op kamertemperatuur houden. Ik wil alleen wel de juiste zorg bieden dus wie helpt me verder. Alle tips zijn welkom.
 

Bijlagen

  • VID_20210522_220149_01.mp4
    276.7 MB
  • VID_20210522_220149_02.mp4
    289.3 MB
Dat zijn inderdaad verschillende hybrides/kweekvormen van molly's. Kamertemperatuur is voor hen prima hoor! Ervan uitgaande dat je dan +- 20 bedoelt. :)
 
@Gino88 dat bedoel ik inderdaad. En hoe zit het met zout? Het liefste houd ik ze vol zoet in een gezelschapsbak met wat andere visjes.
Welke kunnen absoluut niet bij dezen? Of juist wel (misschien is dat lijstje iets korter).
 
Ligt heel erg aan je formaat aquarium. Hoe groter hoe meer vis natuurlijk, want je hebt meer water. Je bakje oogt vrij klein, grote kans zelfs al te klein eigenlijk voor de vissen die je al hebt

Edit; vraag is ook wat je mooi vind. Dan is beter te kijken of het match dan wanneer je een opsomming gaat geven :)
 
De bak is 120 liter dus het valt mee. Op het filmpje zitren ze in de bak die weg gaat dus al gedeeltelijk leeg is.

Ik snap je punt maar ik ken al redelijk wat vissen. Ik wilde de vraag juist wat open houden om nieuwe ideeën te horen.
Ik heb ook al op aquavisie gekeken.

Op de bodem dacht ik aan cory Panda of een goby soort.

Mijn dochter is nogal verliefd geworden op de neontetra 😅

Wat zijn nou écht de eisen aan het water van de Molly? Dan kan ik gerichter zoeken.
 
Leuke, soms wat minder bekende soorten zijn onderstaande als je het mij vraagt. Of ze matchen met je huidige bewoners weet ik niet zeker

Axelrodia riesei
Aphyocharax rathbuni
Rasbora espei blijft een leuke vis, ook in gedrag
Nannostomus marginatus blijft leuk en is de minder dure van de soorten. Blijft wel wat hoger zwemmen
Microdevario kubotai

Je zou ook eens op de site van www.ruinemans.com kunnen kijken. Grote leverancier van veel winkels
 
@Gino88 dat bedoel ik inderdaad. En hoe zit het met zout? Het liefste houd ik ze vol zoet in een gezelschapsbak met wat andere visjes.
Welke kunnen absoluut niet bij dezen? Of juist wel (misschien is dat lijstje iets korter).
Wat zijn nou écht de eisen aan het water van de Molly? Dan kan ik gerichter zoeken.
Als je gaat Googelen zegt 99% van de sites dat ze hard water nodig hebben en/of een hoge pH en/of zout in het water. 99% van de websites baseert zich echter niet op research maar op doorvertelde verhalen. Er bestaat geen research die aangeeft dat molly's het niet goed doen op hetzelfde water als andere "community fish". Ik zou het water dus laten zoals het is en gewoon de soorten erbij plaatsen die je leuk vindt. :)
 
99% van de websites baseert zich echter niet op research maar op doorvertelde verhalen. Er bestaat geen research die aangeeft dat molly's het niet goed doen op hetzelfde water als andere "community fish".
En waar baseer jij dit dan weer op?😉

Kijk.
Mijn auto komt prima vooruit op die nieuwe B10 benzine.
Maar het verbruik is omhoog gegaan en bij de laatste beurt moesten zelfs de bougies vervangen worden, iets wat bij die "oude" benzine nooit zo was.

Ik heb ook wel mollies gehouden in puur zoet.
Zelf in over turf gefilterd water hielden ze het goed vol.
Maar komt dat omdat het zulke sterke vissen zijn die veel kunnen hebben of omdat de omstandigheden gewoon voldoen?
Ik denk het eerste.

Puur zoet en zacht water is , mijns inziens, B10 benzine voor een Molly.
En ja, dat heb ik ook uit een boek.🙂
 
Haha, mooie vergelijking. :D

Ik baseer me --zoals wel vaker-- op mijn grote vriend Dave met de volgende pagina's:


Hij komt altijd wel met gedegen info en argumenten. Hierboven noemt hij ergens een studie die de groei van Poecilia velifera (de soort die vaak in brak water wordt aangetroffen) vergeleek bij verschillende waterwaarden. Er zaten wel wat verschillen tussen de groepen, maar die waren niet noemenswaardig.
 
En waar baseer jij dit dan weer op?😉

Kijk.
Mijn auto komt prima vooruit op die nieuwe B10 benzine.
Maar het verbruik is omhoog gegaan en bij de laatste beurt moesten zelfs de bougies vervangen worden, iets wat bij die "oude" benzine nooit zo was.

Ik heb ook wel mollies gehouden in puur zoet.
Zelf in over turf gefilterd water hielden ze het goed vol.
Maar komt dat omdat het zulke sterke vissen zijn die veel kunnen hebben of omdat de omstandigheden gewoon voldoen?
Ik denk het eerste.

Puur zoet en zacht water is , mijns inziens, B10 benzine voor een Molly.
En ja, dat heb ik ook uit een boek.🙂

Dus wat hebben ze volgens jou minimaal nodig?

Mijn andere vissen zijn sluiers. Ook zo'n soort die vaak verkeerd gehouden wordt. Ik doe het dus liever goed.

Ik zou me alleen wel kunnen voorstellen dat Mollies doordat ze al zoveel doorgekweekt zijn in kraanwater inmiddels ook dusdanig geëvolueerd zijn dat ze daar probleemloos in kunnen leven zonder er ook maar een beetje onder te lijden.
 
Net wat ik zeg, Gino.
Ze zullen het wel redden.
Liever een Molly in zoet dan een sluier in brak, want dat gaat echt niet goed.
 
Voor het eerst heb ik levendbarenden. In de winkel zei de meneer dat het "allemaal Mollies" zijn, met verschillende vormen.

Maar misschien kunnen jullie mij wat meer duidelijkheid geven. Ik wilde ze op kamertemperatuur houden. Ik wil alleen wel de juiste zorg bieden dus wie helpt me verder. Alle tips zijn welkom.
Het zijn ballonmolly's. Die kunnen gerust op kamertemperatuur. deze kweekvorm heeft niet persé brakwater nodig. Die gedijen prima op normaal zoetwater.
 

Terug
Bovenaan