mogelijkheid vervanging vijver


A

Amber de Beer

Guest
Hallo,
Wij hadden 3 vijvers. Omdat we een grote garage in de tuin gingen bouwen had ik met tegenzin toegestemd dat er 2 weggingen. Nu ligt de laatste best wel in de weg. Zeg maar midden erin. Eerst wilde we deze gewoon verplaatsen, maar mijn ouders vinden geen enkele plaats meer geschikt. Er zitten nog 3 vissen in waar ik erg aan gehecht ben. Ik vind ze erg mooi en ze eten uit mijn hand.

Mijn vraag is nu: Is er een andere mogelijkheid? Ik heb al gedacht aan speciebakken neer te zetten en die als vijvertjes te gebruiken. Maar die zijn te klein voor de vissen en zullen tot de bodem bevriezen in de winter. Zo'n vijver bakken zijn ook of niet groot genoeg of zo groot dat ze te lomp zijn om ergens te plaatsen. Ik ben hier al een tijd naar opzoek, vind maar geen oplossing om de vissen toch te kunnen houden zonder een grote vijver en wat niet al te duur is..
 
Wat zijn de maten van de vijver en van de vissen?
Wat voor vissen zijn het?
Dat is wel handige informatie als we je willen helpen. :D
 
De maten van de vijver weet ik niet precies, het is een voorgevormde vijver. Ik denk dat de grootste lengte zo'n 2 meter is.
Het gaat om 2 shubunkins (1 van 25cm, 1 van 20cm) en 1 goudvis van vorig jaar. De goudvis was een overgebleven jong van de grote vijver die nu dus weg is.
 
Je zou kunnen denken aan een binnenvijver...
Of een quarantaine bak voor koi's die zijn 1000 liter voor 30� ofzo
 
Binnenvijver gaat hem niet worden, geen plaats voor.
En zo'n quarantaine bak, bevriezen die niet tot de bodem? (ik bedoel aangezien die niet ingegraven word)
 
Je kunt van die ibc containers (neem dan een zwarte) gewoon ingraven , heb zo ook jaren een rietfilter gehad .
Als je hem 20cm boven maaiveld houdt , zal het onderin niet dichtvriezen .
Tegen de kooiconstructie kan je dan wat planken maken als afwerking .
Maar ik vermoed dat zo een vat wat klein is voor vissen van 20cm .
 
Het ingraven is voornamelijk het probleem, daar hebben we de plaats niet meer voor
 
Dat snap ik niet , als je een bak kan wegzetten , kan je hem ook ingraven :rolleyes:
 
Er zijn pas nieuwe tegels gelegd, die gaan we niet weer eruit halen om een vijver in te graven.
 
Oke , nu begrijp ik het .
 
En een bak in de garage kan niet? Of ergens op een moestuintje/volkstuintje ?
 
De garage slopen en op die plek weer een vijver maken. :D
 
Bak in de garage is geen optie, die hebben we juist gebouwd voor de motors in te zetten en een soort werkplaats daarvoor te cree�ren.

botia, haha eerst bouwen en dan weer afbreken, zo blijven we wel bezig he?
 
Lang niks van mij gehoord, heb wel af en toe meegelezen.
ik heb de nodige ruzies met mijn ouders gehad over de vissen. Ik kreeg heel vaak te horen "in een kom passen toch ook 2 goudvissen, waarom hebben deze dan meer ruimte nodig?" Vrienden en familie hielpen me ook niet, die weten ook niet beter dan vissen in een kom. En ondertussen zwommen mijn 3 vissen rondjes in een speciekuip van 100L... Veel werk voor mij dus om iedereen te overtuigen. En uiteindelijk is dat ook gelukt. Maarja wat dan... en toen kwam opeens een vijverbak langs op de veiling, hebben hem voor 20,- gekocht. Hij is in maar 50 cm hoog en in de winter moeten we dus zorgen dat het niet allemaal bevriest. Hiervoor heb ik wel van familieleden tips gekregen hoe zij dit deden en wat al jaren goed ging.

de bak is 460L. Heb de vissen met de 100L van de oude bak al omgezet en daar zo'n 60L nieuw water bij gedaan. Ik wist niet goed hoeveel ik erbij kon doen of dat ik hem zelfs al helemaal kon vullen dus voor de zekerheid maar even zo gedaan en telkens maar wat bijvullen (hoop dat dit een goede manier is ivm te veel nieuw water in een keer anders?)
 
Goed dat je toch een oplossing hebt kunnen vinden.

Goudvissen zijn gek op vers water, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Omdat 460l. voor 3 goudvissen wat krapjes is zou ik wekelijks 50% verversen.
 
Nog vissen erbij zit er dus sowieso niet in? Ik rekende 100L per vis dus dat er nog 1 bij zou kunnen. (Hoeft geen goudvis te zijn) Als dat niet gaat hou ik het lekker bij deze.

maar hoe zit het met de bak vullen? Ze zitten nu in de bak met 100L oud water en 60L nieuw water. Kan ik het met nieuw water aanvullen in een keer nu of beter elke week een beetje bijvullen?
 
100l. per goudvis is erg weinig. Als je 200l. rekent zit je redelijk veilig (met de nodige verversingen en planten).

Je kan het water in ��n keer aanvullen.
 
Oke bedankt!
 

Terug
Bovenaan