Mogelijkheden binnen vijver


A

AndreS

Guest
Ik wil op middellange termijn een binnenvijver gaan opzetten voor de sluierstaarten (op dit moment 5 moortjes en 2 calico's), maar ik ben nog niet helemaal uit wat de mogelijkheden zijn en wat allemaal de voor en nadelen zijn van de diverse mogelijkheden.

Een paar kan ik wel bedenken bv:

Voorgevormde vijver bv ubbink start 500
- hoe zit het met de stijfheid, is een frame nodig of kan die vrijstaand gebruikt worden?
- kan dit soort vijvers geverfd worden zodat de moortjes te zien blijven?

opslag bakken bv de onderkant van een IBC of iets dergelijks
- is zoiets een beetje netjes af te werken of blijft het een bak?

houten frame met vijverdoek
- hoe bewerkelijk is zoiets en wat zijn de kosten in verhouding tot een voorgevormde vijver?

Wat filtratie betreft kan het in serie met aquarium gefilterd worden, dus van filter naar aquarium, aquarium naar vijver en vijver naar filter of is apparte filtering noodzakelijk?

Zo maar de eerste dingen wat in mij opkomt.
 
Een nadeel kan ook zijn de verdamping van het water, ik weet niet in wat voor ruimte het moet komen maar het kan de ruimte aardig vochtig maken. Krijg je beslagen ramen en kun je ook schimmelvorming krijgen.
 
Mijn ideeen :

-ubbink vijvertje , niet doen , die zijn om in te spaaien en der kan bijna geen water in .
Dat is geen meerwaarde tov een gewoon aquarium .
-IBC zou kunnen , echter lijkt me dat nu niet iets om binnen te zetten .
Ook heef dit een beperkte oppervlakte (dacht iets van 90x120cm)
Kan je beter een 2 meterbak wegzetten .
-houten frame met vijverfolie , kan ook , is stevig te maken , ik heb zoiets gelijkaardigs staan :

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 278&page=3

-qua verdamping valt het mee zolang je het water niet gaat warmstoken en er dus geen temperatuursverschil is met binnen .
-filter zou ik apart nemen voor je bak , niet gaan koppelen met andere bakken .
 
erwin2 zei:
-houten frame met vijverfolie , kan ook , is stevig te maken , ik heb zoiets gelijkaardigs staan :

Ik heb nog 2 zwembaden staan waarvan 1 eigenlijk te groot is voor mijn tuin (4 meter) en 1 de opblaasbare rand lek is (3 meter).

Zou hier iets mee te doen zijn in plaats van vijverfolie? met zwarte folie kan ik mijn moortjes anders niet meer zien.
 
Allereerst is zwembadfolie dikwijls geen vijverfolie .
Kijk maar eens naar de koimannen , die gebruiken de zwembaden ook voor tijdelijke opvang , maar leggen hier wel eerst vijverfolie overheen ! Als ze het niet doen verversen ze heel veel water .

Het punt dat je ze moeilijk kan zien met de zwarte folie => maak er dan een raam bij .
Dat is met vijverfolie redelijk makkelijk te maken en betrouwbaar .
Overigens vind ik nog altijd dat een zwarte of donkere achtergrond het beste is .

Der zijn zoveel opties om zoiets te maken , kijk waar je zelf het meeste vertrouwen en kennis mee hebt en ga dan aan de slag .
Sommige zetten ook gewoon een plastic container weg (echter vergeet men nogal eens dat er veel niet geschikt zijn om water in op te slaan) en de plastiek dus bezwijkt)
 
AndreS zei:
erwin2 zei:
-houten frame met vijverfolie , kan ook , is stevig te maken , ik heb zoiets gelijkaardigs staan :

Ik heb nog 2 zwembaden staan waarvan 1 eigenlijk te groot is voor mijn tuin (4 meter) en 1 de opblaasbare rand lek is (3 meter).

Zou hier iets mee te doen zijn in plaats van vijverfolie? met zwarte folie kan ik mijn moortjes anders niet meer zien.

Als je eerst b.v. oude vloerbedekking gebruikt en daarover het zwembad doet!
Ik zou wel rekening houden met lekkage maar dat kan met vijverfolie ook gebeuren.
Ik heb elk jaar wel lekkage gehad.
 
Elk jaar lekkage met vijverfolie ?
Heb je dan gewone pvc folie gebruikt ?
Je kunt best wel rubberfolie of hdpe gebruiken .
 
Ik heb na zitten denken maar vijver folie gaat het definitief niet worden, ook met een raam in de zijkant zullen zwarte vissen tegen een zwarte achtergrond niet echt zichtbaar zijn.

Nu zag ik nog een andere optie, waarschijnlijk wel duurder maar wel veel strakker en dat is glasvezel versterkt polyester op hout met een gelcoat bovenlaag. Dit wordt schijnbaar vrij veel gebruikt in grote koi vijvers en je kunt elke kleur gebruiken voor de bovenlaag.
Grootste voordeel dat ik kan bedenken is dat je geen plooien krijgt zoals je ziet bij folie waar vuil achter kan gaan zitten.

Iemand daar ervaring mee?
 
AndreS zei:
Ik heb na zitten denken maar vijver folie gaat het definitief niet worden, ook met een raam in de zijkant zullen zwarte vissen tegen een zwarte achtergrond niet echt zichtbaar zijn.

Nu zag ik nog een andere optie, waarschijnlijk wel duurder maar wel veel strakker en dat is glasvezel versterkt polyester op hout met een gelcoat bovenlaag. Dit wordt schijnbaar vrij veel gebruikt in grote koi vijvers en je kunt elke kleur gebruiken voor de bovenlaag.
Grootste voordeel dat ik kan bedenken is dat je geen plooien krijgt zoals je ziet bij folie waar vuil achter kan gaan zitten.

Iemand daar ervaring mee?

Waarom koop je geen kant en klare bak.
Dat scheelt een hoop gedoe.
 
Hangt er volgens mij vanaf wat je budget is. Je kunt het zo gek maken als je wilt. Idd ramen in koivijvers zijn geen zeldzaamheden meer.

Het mooiste maar ook meteen het duurste is glasvezel/ polyester vezel. Deze kunnen op locatie worden gemaakt, maar ook voorgevormd "uit fabriek".

Daarnaast kan er ook een mooie vijver op maat gemaakt worden met edpm (edpm kan "gelast worden"). Dit is goedkoper als bovenstaande.

In dit soort vijvers kan dan ook een bodemdrain en oppervlakte-skimmer geplaatst worden en aangesloten worden op het filtersysteem.

Het goedkoopste is natuurlijk zelf aan de slag met vijverfolie. Ik zou wel gaan voor een goede folie dan (edpm rubber) en hier niet op bezuinigen (krijg je spijt van). Mijn folie ligt er nu al bijna 10jaar zonder problemen (buiten). Als het rubber erin gelegd wordt hangt het van de vorm af hoeveel vouwen er in komen en hoeveel geduld je hebt met het karwei. Volgens mij is deze rubber in diverse kleuren te verkrijgen, maar zwart is het gangbaarst. Filtersysteem kun je eenvoudig houden (kamer systemen) of luxere (bead)filters. En wellicht zelfs Ozon.

"intrax" zwembaden zijn slecht vanwege weekmakers. Ook geen vloerbedekking omdat dit kan rotten. Geofolie is een goed alternatief.
 
Je kunt ook laagje filterzand op bodem doen, kun je je moortjes gewoon zien.
 
je kan ook gewoon een binnenvijver zoals ik heb gemaakt maken. gewoon metselen dus met zwembad coating erin. 1 na deel.... het blijft altijd staan en je schuift de bak niet zomaar op
 

Terug
Bovenaan