Mogelijkheden bij kempvis en kogelvis

K

KogelKempvisje

Guest
Hallo allemaal!
Ben nog niet heel lang lid van deze pagina, maar ben toch even nieuwsgierig.
Ik heb 2 maanden geleden een aquarium van 54L gekocht met mijn vriend. Al gauw wilde ik groter, hij had even nodig maar is akkoord gegaan
Binnenkort een bak van 110L

Vissenbestand wat ik nu heb:

Kempvis man + 2 vrouwtjes (gaat best goed nog! )
4 fantoomzalmpjes (2 zwarte en 2 rode)
8 tetra's (geloof 4 om 4 kardinaal en neon)
4 dwergmeervallen
1 kogelvis (laat helaas weinig van zich zien)
En veel torenslakjes en een verdwaalde garnaal

Krijg binnenkort appelslak eitjes toegestuurd.

Gaat allemaal erg goed in deze bak ondanks dat die wat klein is, maar vroeg me af wat kan ik er nog aan toevoegen eventueel wanneer we die grote bak draaiende hebben etc? Wat misschien ook een beetje een eye catcher is.

Ik hoor het graag!
 
Dan is de 54 liter al overvol dus. Je 110 liter bak zal zo n 90 liter netto zijn en ik zou er niet veel bij zetten en eerst kijken hoe alles gaat.
 
wat voor dwergmeervallen heb je?
 
wat voor dwergmeervallen heb je?

Kleintjes, algeneters. Zijn een paar cm groot en blijven lekker op de grond of op de ruiten
 
Kleintjes, algeneters. Zijn een paar cm groot en blijven lekker op de grond of op de ruiten
kan je een foto sturen? er zijn heel veel algeneters en sommige worden belachelijk groot en ze vervuilen veel dus het zegt best veel over of er nog andere vissen bijkunnen
 
kan je een foto sturen? er zijn heel veel algeneters en sommige worden belachelijk groot en ze vervuilen veel dus het zegt best veel over of er nog andere vissen bijkunnen

Ik kan geen foto uploaden, word steeds gezegd dat het bestand te groot is..
 
Goed dat je voor een grotere bak kiest. Die kogelvis is waarschijnlijk nog druk met de torenslakjes, als die op zijn zal deze aan de vinnen van je betta's beginnen... Ik zou de 54liter voor de betta's houden (zonder andere bewoners heb je dan goede kans op kleintjes) en dan de rest in de 110liter.
 
Goed dat je voor een grotere bak kiest. Die kogelvis is waarschijnlijk nog druk met de torenslakjes, als die op zijn zal deze aan de vinnen van je betta's beginnen... Ik zou de 54liter voor de betta's houden (zonder andere bewoners heb je dan goede kans op kleintjes) en dan de rest in de 110liter.
Nou die kogelvis blijft eigenlijk constant in de achtergrond. Terwijl die in het begin nog wel eens achter de kempvis aan ging. Heb daar ook even problemen mee gehad, maar met een kleine aanpassing in voeding gaat het weer goed! Alleen maak me zorgen over die kogelvis, hij laat zich vrijwel nooit zien en zijn schubben ogen wat dof..
 
Kogelvissen zijn niet de makkelijkste (zowel qua waterwaarden als in de omgang). Hier kun je meer info vinden om ze goed te kunnen houden.
 
kan je een foto sturen? er zijn heel veel algeneters en sommige worden belachelijk groot en ze vervuilen veel dus het zegt best veel over of er nog andere vissen bijkunnen

Dit zijn die algeneters

Snapchat-1762643202.jpg
 
Kogelvissen zijn niet de makkelijkste (zowel qua waterwaarden als in de omgang). Hier kun je meer info vinden om ze goed te kunnen houden.

Zal ik eens naar kijken! Nu blijft die alleen maar achter de planten zitten, eet nog wel gelukkig.
 
otocinclus.

over wat voor kogelvis praten we?
 
otocinclus.

over wat voor kogelvis praten we?

Dit is de beste foto die ik heb dus helaas moet heel duidelijk
IMG-20180601-WA0016.jpeg


De otocinclus geef ik om de dag een tablet voor extra voeding
 
De echte dwergkogel dus (Carinotetraodon travancoricus)

Als die niet constant lekker door de bak zwemt en alle gaatjes bekijkt ect is er iets niet goed mee.
 
Ik kan geen foto uploaden, word steeds gezegd dat het bestand te groot is..
Je kunt ook via een programma als paint de foto wat verkleinen. Gewoon de randen wat naar binnen halen en dan verklein je het formaat
 
De echte dwergkogel dus (Carinotetraodon travancoricus)

Als die niet constant lekker door de bak zwemt en alle gaatjes bekijkt ect is er iets niet goed mee.

Nou het rare is, dat deed die in het begin dus wel heel erg. We hadden er in eerste instantie 2. Maar de ene was een heel erge vinnenbijter dus die moest helaas gaan. Had m'n kempvis bijna kaal gebeten ondanks dat die genoeg te eten kreeg. En daarna begon die zich steeds meer terug te trekken.
Ook al gevangen en meegenomen naar de dierenwinkel, toen in dat bakje waarin ik hem mee had genomen, kreeg die z'n kleur al een beetje terug. Gewoon hetzelfde water etc dus snap niet wat er aan de hand is.
Bij de dierenwinkel wisten ze het ook niet omdat die verder niks geks deed. Eenmaal terug in het aquarium vertoond die weer hetzelfde gedrag
 
Maar de ene was een heel erge vinnenbijter dus die moest helaas gaan.

Dat is niet die éne, maar gewoon de aard van het beestje. Deze combinatie gaat niet goed komen, hoe goed of veel je ze ook voert.
 
Dat is niet die éne, maar gewoon de aard van het beestje. Deze combinatie gaat niet goed komen, hoe goed of veel je ze ook voert.

Hoe bedoel je? Mijn kempvis en deze kogelvis gaan prima samen, laten elkaar ook met rust. Alleen trekt de kogelvis zich veel terug zoals ik al eerder zei.
 
Ook al gevangen en meegenomen naar de dierenwinkel, toen in dat bakje waarin ik hem mee had genomen, kreeg die z'n kleur al een beetje terug. Gewoon hetzelfde water etc dus snap niet wat er aan de hand is.

Zal water kunnen zijn van hetzelfde station maar in jouw bakje ontstaan er toch weer andere waarden door de specifieke omstandigheden natuurlijk.
Hebben ze je water getest?
 
Zal water kunnen zijn van hetzelfde station maar in jouw bakje ontstaan er toch weer andere waarden door de specifieke omstandigheden natuurlijk.
Hebben ze je water getest?

Waterwaarden waren helemaal goed. Bak draait al een poosje zonder problemen gelukkig
 
Om wat voor reden dan ook voelt de kogel zich in jou bak niet "fijn"

het kan zomaar zijn dat je kampvis juist flink naar m heeft uitgehaald... die combinatie ligt in beide richtingen niet lekker.
 
Ja ben er bang voor, als ik het nieuwe aquarium heb laat ik als eerste de kempvissen erin. En dan zullen we het denk ik vanzelf zien of het inderdaad aan het de kempvis ligt of niet
 
Een kempvis word niet graag in een te groot aquarium gehouden.
Ik zou zoals hierboven aangegeven de kleine bak houden voor je betta's en de rest kan dan in de grote bak.
 
Hoe bedoel je? Mijn kempvis en deze kogelvis gaan prima samen

Bedoel het niet persoonlijk naar jou, of je vissen. ;). Ik snap de verleiding van beide soorten heel goed en heb ze ook beide gehouden. @RichD1011 heeft net de wetenschappelijke naam genoemd: Carinotetraodon travancoricus. Daar kun je héél veel informatie mee vinden. Maar de samenvatting is toch wel dat het geen simpele gezelschapsbak bewoners zijn.
 
Bedoel het niet persoonlijk naar jou, of je vissen. ;). Ik snap de verleiding van beide soorten heel goed en heb ze ook beide gehouden. @RichD1011 heeft net de wetenschappelijke naam genoemd: Carinotetraodon travancoricus. Daar kun je héél veel informatie mee vinden. Maar de samenvatting is toch wel dat het geen simpele gezelschapsbak bewoners zijn.

Ja daar was ik al bang voor, maar we gaan het straks maar proberen. We willen namelijk maar één aquarium. En mijn vriend is juist voor de kogelvis en ik meer voor de kempvissen. Dus we zullen het maar aan moeten zien hoe dat verloopt en anders wat regelen denk ik dan.
 
Een kempvis word niet graag in een te groot aquarium gehouden.
Ik zou zoals hierboven aangegeven de kleine bak houden voor je betta's en de rest kan dan in de grote bak.
Het spijt me, maar dit is is pure onzin.
Ten eerste, Betta's vinden het absoluut niet erg om in grote bakken te worden gehouden.
Ten tweede, 1m en 2v in 60cm is vragen om problemen. In 80cm ook trouwens, maar daar is de kans dat het goed gaat groter.
 
Het spijt me, maar dit is is pure onzin.
Ten eerste, Betta's vinden het absoluut niet erg om in grote bakken te worden gehouden.
Ten tweede, 1m en 2v in 60cm is vragen om problemen. In 80cm ook trouwens, maar daar is de kans dat het goed gaat groter.
Veelvoorkomend misverstand idd, bettas leven ondiepe poelen van misschien n 10/15c diep maar deze poelen zijn wel heel lang en breed
 
Veelvoorkomend misverstand idd, bettas leven ondiepe poelen van misschien n 10/15c diep maar deze poelen zijn wel heel lang en breed
Tja, en al zouden die poeltjes wel heel klein zijn, zou het niet gelijk betekenen dat ze grotere aquaria niet fijn vinden.
Als ik in een cel word geboren, betekent het niet gelijk dat ik het niet fijn zou vinden om vrij te zijn.
 
Tja, en al zouden die poeltjes wel heel klein zijn, zou het niet gelijk betekenen dat ze grotere aquaria niet fijn vinden.
Als ik in een cel word geboren, betekent het niet gelijk dat ik het niet fijn zou vinden om vrij te zijn.

Precies! We gaan het even aanzien en desnoods mochten ze depri worden dan regelen we wel wat anders. Het gaat goed in dit vissenbestand. Wanneer ze allemaal meer ruimte hebben zullen ze hoogst waarschijnlijk ook blijer worden toch?
Het aquarium wat ik nu heb is 30 hoog en word straks 50 hoog.
 
@MaestroCygni heeft het over kleine poeltjes, geboren in een cel. Betekent niet dat ik het niet fijn zou vinden om vrij te zijn...

Het gaat momenteel in deze discussie niet of de combinatie Kempvis - kogelvis. Dat mag je niet uit het oog verliezen.

In mijn ogen is het dit net zo'n slechte combinatie als de combinatie kempvis met barbeeltjes.


 
Terug
Bovenaan