Moet ik me zorgen maken om mijn discus?


Nou Sterrekind... Ik ben nog niet helemaal tevreden.

1 zijde lijkt rustig te zijn. Hier zijn geen nieuwe wonden ontstaan. Aan de andere zijde helaas wel. De plekken boven zijn oog zien er wel rustig uit maar er ontstaan nu wonden hoger op zijn kop.

Gister ook even zijn ontlasting bekeken. Dit ziet er wit uit. Niet doorzichtig of slijmerig. Gewoon harde ontlasting.

Behandeling tot dusver:

flagellex, voer aangepast, water verversen en ik druppel het voer nu voorafgaand met vitaminen (sera fishvitamin).


Wat me wel opvalt is dat hij zijn kleur weer redelijk terug heeft en dat hij wat minder de hoekjes van het aquarium op zoekt.


Fototje om jullie een beeld te geven:
674256_0_82_20140923_101338_resized.jpg
 
Ik raad je overigens nog steeds aan om even contact op te nemen met een van de bekende kwekers, zij kunnen je wellicht een meer gerichte kuur voorschrijven ( cocktail van medicatie)

Mocht je dit niet willen dan zou ik een kuurtje bactopur direct ( tabletvorm, niet de vloeistof) starten, hier zit ook antibiotica in.
 
Vergeten te vermelden, ik heb contact opgenomen met discuskwekerij uit Tilburg. Zij hebben mij het advies gegeven zuivere geneesmiddelen te gebruiken. Deze kan ik bij hun ophalen. Helaas is dit niet echt in de buurt (utrecht) dus gaat mijn voorkeur hier niet naar uit.

Bactopur is misschien wel een optie. Ik heb hier nog wel Medi mor van Aquarium Munster liggen. Ik heb dit even vergeleken met Sera Bactopur en het behandeld dezelfde symptomen; zweren, wonden, vinrot, buikwaterzucht. Is dit toevallig ook een optie? Of toch maar Bactopur aanschaffen?
 
Je kunt het ook laten verzenden door de kweker in Tilburg. Mijn vissen hebben toen ik ze net had ( ze komen uit Tilburg vandaan) ook een kuur gehad gewoon via de post laten verzenden ( ook ik zit in regio Utrecht)

Ik ben niet bekend met Medi mor. Ik zou bactopur direct ( niet de gewone bactopur, maar bactopur direct, tabletten in een doosje) halen. Bij hornbach hebben ze het.
 
Kleine update;

We zijn weer wat weekjes verder. Helaas gaat het nog niet top. Nu 2 keer behandeld met Flagelex en vandaag voor de 2de keer met Sera bactopur.

Het leek namelijk even rustig te zijn een aantal dagen, maar sinds eergister spelen de problemen weer op. Helaas...

Ik kijk het even aan en hou jullie op de hoogte. Meer tips zijn altijd welkom.
 
Nogmaals een update,

Met de vis lijkt het beter te gaan. Er zijn nu sinds anderhalve week geen nieuwe wonden ontstaan. De wonden die er zaten lijken te genezen. De ontlasting is momenteel geel, bruinig van kleur.
 

Terug
Bovenaan