Moet een Ramirezi vrouw een rode buik hebben?


M

mmarieke

Guest
image.jpeg
Ik heb een koppeltje (ga ik wel vanuit gezien het gedrag;) ) De 2 trekken de hele dag samen op. Ze zwemmen om elkaar heen, achter elkaar aan en kantelen soms naar elkaar toe etc.

Het vrouwtje heeft echter geen knalroze buik.. Als je goed kijkt zijn het eerder enkele roze stipjes / schubjes ;)

Ze zijn beide zo'n 4,5 cm dus ook nog wat 'jong' misschien?

De vraag: Krijgt de vrouw alleen zo'n duidelijke vlek als ze vruchtbaar is? Het gaat hier om de wildkleur..
 
Het gaat hier om de wildkleur..
Dat is nu juist de crux: bij ramirezi nakweek (want dat is dit) zijn de 'klassieke' man-vrouw kenmerken al wat door elkaar gaan lopen.
Mannen met roze buikjes, vrouwen met verlengde antenne, noem het op. Daarom zijn deze visjes soms zo lastig te sexen.
Qua lichaamsbouw lijken deze 2 ook nog eens op elkaar. En beide hebben ze blauwe iriserende schubben in de humerale vlek.
Zouden zomaar eens beide vrouwen kunnen zijn, die bij gebrek aan man om voor te knokken samen goed optrekken.
 
Eens met mascha&ivo. Ik heb al eens een 2e mannetje moeten ruilen voor een vrouw. Inmiddels wel echt een koppel (en ook toen ik haar meekreeg was ik nog niet 100% overtuigd) en iig bij mij krijgt t vrouwtje echt een rode buik. Normaal heeft ze al een iets oranjere buik, maar dan echt veel rooier. Als ze leg klaar is, is heel duidelijk een legbuis te zien (een licht uitsteekseltje net voor de aarsvin). Het verschil tussen man en vrouw (2 jaar later) is echt overduidelijk. Hij is veel groter en de vorm van zn kop is anders/hoger. Zij heeft net zo goed een verlengde antenne. Ik heb gepoogd een foto te maken om het te verduidelijken, maar ze zijn druk hun hout aan het verdedigen. Het gedrag naar andere bewoners is voor mij altijd de eerste trigger dat ze er weer zin in hebben.
 
En beide hebben ze blauwe iriserende schubben in de humerale vlek.
Zouden zomaar eens beide vrouwen kunnen zijn, die bij gebrek aan man om voor te knokken samen goed optrekken.

Dacht ik er ook over!
 
Ja, ik had inderdaad al begrepen dat het steeds lastiger te zien is bij de nakweek.. Vandaar ook de vraag ;)

Ik zal ze in ieder geval maar eens gaan verwennen met zwarte muggenlarven.. Nu maar een tijdje afwachten hoe ze zich gaan gedragen (en kleuren) :D
 

Terug
Bovenaan