Moeite met twee plantjes


I

Iznogud

Guest
Hallo, ik heb moeite met twee bodembedekkers, van de eerste weet ik de naam niet, de tweede is de pogostemon helferi. Heeft iemand tips over hoe je deze twee flink aan de groei krijgt? Ik las veel stroming en co2. Dat ben ik nu aan het proberen.

C74971B1-7136-46F8-A5C3-F52CF8772273.jpeg
9EEC6D5E-8903-4979-A5CA-CF9B6A067A02.jpeg
 
Hallo, ik heb moeite met twee bodembedekkers, van de eerste weet ik de naam niet, de tweede is de pogostemon helferi. Heeft iemand tips over hoe je deze twee flink aan de groei krijgt? Ik las veel stroming en co2. Dat ben ik nu aan het proberen.

Bekijk bijlage 256846 Bekijk bijlage 256847

Veel stroming en co2 speelt inderdaad wel mee maar er zijn nog meer belangrijke factoren die meespelen natuurlijk. ;)

Een paar vraagjes:

-Je hebt veel stroming zeg je maar hoe bedoel je dit? Heb je veel oppervlaktebeweging? Heb je ook veel stroming net boven de bodem?
-Wat zijn de afmetingen van de bak? (vooral de hoogte ivm de verlichting)
-Welk bodemmateriaal heb je gebruikt? Lijkt me grind of is het een soil?
-Welke verlichting gebruik je (type, merk, sterkte en al dan niet gedimd) en wat is je lichtcyclus?
-Doseer je plantenvoeding? Welke, hoeveel en welke frequentie?
-Hoe voeg je CO2 toe en hoeveel? Controleer je via dropchecker?

Eerste plantje lijkt me Micranthemum Monte Carlo maar ik ben niet 100% zeker, het kan ook Hemianthus callitrihoides zijn. Monte Carlo is iets makkelijker (lees minder veeleisend) dan HC...
 
image.jpg
Ik heb een bak van 130 X 45 X 45.
Daarop heb ik een cristal profi. 1500 en een 700. Ik zie andere planten op de bodem hem en weer bewegen dus ik dacht dat de stroming goed zou moeten zijn.
Op de bodem ligt idd grind. Voorin vrij ondiep.. Achterin zo'n vijf cm dik.
Er zitten twee t5 balken boven 2x54w. Volgens mij Philips.
Ik gebruik planten voeding van aquariumbemesting.nl. Daarvan gooi ik na elke vertoning 70ml in. Ik verschoon twee maal per week 50%.
Ik heb een ph controller die de ph op 6.8 houdt. Hoeveel co2 weet ik niet precies.
De voorste plantjes heb ik al maanden in mijn bak maar hij slaat niet aan... Maar gaat ook niet dood. De andere nu een maand, maar gaat eerder achteruit dan vooruit.

Kun je wat met deze info?
 
Bekijk bijlage 256851 Ik heb een bak van 130 X 45 X 45.
Daarop heb ik een cristal profi. 1500 en een 700. Ik zie andere planten op de bodem hem en weer bewegen dus ik dacht dat de stroming goed zou moeten zijn.
Op de bodem ligt idd grind. Voorin vrij ondiep.. Achterin zo'n vijf cm dik.
Er zitten twee t5 balken boven 2x54w. Volgens mij Philips.
Ik gebruik planten voeding van aquariumbemesting.nl. Daarvan gooi ik na elke vertoning 70ml in. Ik verschoon twee maal per week 50%.
Ik heb een ph controller die de ph op 6.8 houdt. Hoeveel co2 weet ik niet precies.
De voorste plantjes heb ik al maanden in mijn bak maar hij slaat niet aan... Maar gaat ook niet dood. De andere nu een maand, maar gaat eerder achteruit dan vooruit.

Kun je wat met deze info?

Dus je bak is iets van een 230l netto ongeveer schat ik.
Met 104watt T5 zit je dan toch eerder in de lowlight categorie.

Ik lees dat je tweemaal (?) per week 50% ververst.
(Waarom ververs je zoveel eigenlijk? Veel belasting of last van algen of andere problemen?)
Dien je echt tweemaal per week 70ml van de voeding toe? Dat is toch wel zeer veel?
De fabrikant schrijft eigenlijk maximaal 25ml/100l/week voor bij sterke verlichting en co2. Dus dan zou je in jouw bak 57ml per week moeten toedienen bij sterke verlichting.
Maar eigenlijk zit je eerder in de categorie tussen lage en normale verlichting met 0,5watt/l....
Dus dan spreken ze eerder over 35ml/week voor jouw bak volgens mij? Serieus verschil met tweemaal 70ml per week...
Heb je dan heel veel planten in de bak?
Op zich is de overdosering niet de reden dat de planten niet aanslaan natuurlijk maar door gewoon veel te veel voeding te doseren gaan je planten niet sneller groeien en door op de koop tweemaal per week 50% te verversen smijt je natuurlijk heel veel voeding weg, wat zonde is.

Je zou kunnen overschakelen op dagelijkse dosering en afbouwen naar één verversing van 50%/week (tenzij je een goede reden hebt om dubbel te verversen?). Dan bespaar je alvast veel qua voeding want de hoeveelheden die je nu doseert icm de verversingen voegen weinig toe qua plantengroei.
Door tweemaal per week de helft te verversen help je de algehele balans ook niet echt natuurlijk terwijl planten ook wel graag stabiliteit hebben...

Beide plantjes zouden het sowieso wel iets beter doen met wat meer verlichting volgens mij dus het licht is in jouw geval wel een beetje de beperkende factor denk ik (tenminste voor die bepaalde soortjes). Ik vermoed dat een extra balkje T5 al wat verbetering zou kunnen geven voor de Monte Carlo want op zich heeft dit plantje geen echt hoge verlichting nodig om te groeien. (Helferi heb ik zelf geen ervaring mee eerlijk gezegd)

Daarnaast zal iets als Monte Carlo (en zeker HC) ook beter kunnen wortelen in een soil dan in dergelijk grind denk ik. Aan de andere kant kan MC zich soms ook hechten aan lava steen bvb dus het is niet puur door het grind dat de groei stagneert.
Als ik de stekjes op de foto zie dan denk ik dat het misschien een combinatie van deze factoren (en mogelijk andere zoals CO2 distributie) is. Ze lijken nog wel vrij fris groen dus ze hebben ergens wel zin om te groeien.
 
Ik heb er jonge maanvissen in zwemmen... Veel voeren en dus veel verversen.

Maar dus extra verlichting zou kunnen helpen? Ik heb nog een armatuur voor twee t5 liggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
image.jpg

Gisteren ongeveer 50% van de planten gesnoeid en opnieuw ingedeeld
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb er jonge maanvissen in zwemmen... Veel voeren en dus veel verversen.

Dat verklaart één en ander!

Maar dus extra verlichting zou kunnen helpen? Ik heb nog een armatuur voor twee t5 liggen.

Goh, eigenlijk zou ik dat niet perse adviseren in jouw situatie. Het hangt wat af van je doelstellingen natuurlijk maar de rest van je plantenbestand lijkt me niet zo veeleisend en die staan er toch niet zo slecht bij als ik de foto bekijk?
Zolang je bij die planten goede groei blijft zien is er eigenlijk niet zo veel aan de hand.
Daarnaast heb je momenteel niet zoveel plantmassa in de bak dus extra licht zal je nu misschien meer problemen dan voordelen opleveren.

Persoonlijk zou ik eerder overwegen om die twee plantensoortjes in te wisselen voor andere soorten (of aan te vullen met andere soorten) om wat extra plantmassa in de bak hebben.
Dan alles mooi laten ingroeien en stabiliseren terwijl je maanvissen ondertussen wat opgroeien.
Na een paar maanden kan je nog steeds beslissen om geleidelijk de extra verlichting toe te voegen (indien mogelijk beginnen met één buis per keer?).

En als je perse deze (of vergelijkbare) bodembedekkers wilt zou ik wachten tot de verversingen wat afgebouwd kunnen worden en de bak wat voller begroeid is. Dan gaat de verhoging van licht beter worden opgevangen doordat de bak in het geheel meer licht kan gebruiken/verdragen.
Maar zoals gezegd: het hangt wat samen met je doelstellingen natuurlijk dus blijft jouw keuze.

Sowieso zou ik de dosering van plantenvoeding verlagen en eventueel dagelijks toevoegen zodat je minder verlies hebt door de vele waterwissels. ;)
Iets minder plantenvoeding in het water lijkt me ook wat leuker voor de manen eigenlijk maar misschien is dat maar een idee.
 
Mer verlichting is meer vraag naar voeding en door het vele verversen gooi je dat steeds weg en zal je dat weer op peil moeten brengen. Ik zou ook zoals al gezegd wat makkelijke planten nemen in dit geval.
 
Wat ook kan helpen door zodanig te snoeien om het snoeisel te kunnen herplanten.

Qua bemesting, jouw leverancier is zeker goed (hij denkt erg goed mee, etc.). Wél werkt/adviseert hij volgens het EI-principe. Grofweg komt dat neer op dit: Gepast genoeg bemesten én wekelijks verversen, om géén overschot te krijgen. Dus verversen én bemesten, zodat al het nodige beschikbaar is. Nadelig is wél dat de planten dit gewoon raken en hiervan moeten 'afkicken'. Dus schakel niet direct om naar een andere bemestingsmethode, zonder eerst geleidelijk te verminderen naar het gewenste...
 

Terug
Bovenaan