Modderkruipers


E

Erik161

Guest
Ik heb mijn modderkruipers nu een week of 6, maar ze zijn soms erg onrustig. Ik heb een aquarium met fijn grind. De verkoper in de winkel hield ze daar ook in. Op diverse websites zie ik dat ze zand nodig hebben om zichzelf in te kunnen graven.

Ik heb een bak met heel veel planten, een stuk spiderwood en wat plastic afvoerbuizen waar ze zich kunnen verstoppen.

Ik zou een stuk grind kunnen vervangen door zand, maar vermengt zich dat niet snel?
 
Zand is stukken fijner voor ze maar niet echt een enorm ding voor ze om te kunnen houden.
Vaak moeten ze nog wennen aan de bak en kan een tijd duren,zijn de waterwaarden oke?
 
Ja, ik heb vorige week bacteriebloei gehad. Ik meet ze nu elke dag en ik kom geen gekke waarden tegen.
 
Als je toch een plek met zand voor ze wil maken kan je het beste wel een afscheiding met het grind maken want anders gaat het mengen idd.

Vergelijk trouwens ook niet te veel met situaties in verkoopbakjes want die zijn maar van tijdelijke aard natuurlijk want de bedoeling is dat de vissen weer snel verkocht worden.
 
Zand is stukken fijner voor ze maar niet echt een enorm ding voor ze om te kunnen houden.
Het is juist wel een vereiste. Deze dieren leven normaliter op een bodem van slijk en modder en hebben daardoor ook een zeer zachte gevoelige buik. Dit glijd beter dan een beschubte buik en ze zijn zodanig aangepast aan hun biotoop. Als je grind hebt komt die zachte buik steeds daarmee in aanraking dat glijd minder goed en het is ook gevoelig.

Ga zelf eens met je buik over een grindpad bewegen dan voel je wel hoe vervelend dat is.
 

Terug
Bovenaan