Modderkruiper blijft non stop heen en weer zwemmen

Discussie in 'Modderkruipers en Grondels' gestart door Noah1996, 3 mei 2018.

View Users: View Users
  1. Noah1996

Noah1996

Lid geworden:
    27 apr 2018
    Ik had 2 modderkruipers in een 100l bak en heb ze naar een andere bak verplaatst met een schooltje vijfstreepbarbelen, ook een bak van 100l, maar na een paar dagen is een van de modderkruipers uit de bak geglipt en is daardoor doodgegaan, want ik vond hem s ochtends op de vloer en hij was helemaal verdroogd, de andere modderkruiper deed al heel druk, maar doet nu echt niet normaal hyper, hij blijft heen en weer zwemmen zonder pauze, weet iemand misschien waardoor dit komt? Hij zit nu tijdelijk als enige modderkruiper in het aquarium maar daar wil ik wat aan doen door er een paar bij te doen

2. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    Kan je wellicht een video posten? Misschien valt ons wat op.

3. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Ik neem aan dat je Pangio semicincta (of kuhlii) bedoelt. Zo wel is dit normaal gedrag, vooral als ze alleen of in kleine aantallen zijn.

4. Reichenbach

Reichenbach

Lid geworden:
    4 mrt 2018
    Onlangs heb ik mijn visbestand uitgebreid met vijf van deze modderkruipertjes. Aan de tekening te zien vier van de soort Semicincta en één van een ander type. Deze laatste heeft een aantal dagen als een dolle door het aquarium gezwommen, maar heeft zich inmiddels bij de situatie neergelegd. Nu ligt hij gezellig met zijn verwanten te knabbelen aan het voer.
    Af en toe krijgt hij het weer op zijn heupen en zwemt als een dolle door de bak, maar dan duurt het niet lang voor hij z'n rust weer vindt.

5. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Heb hier 7 Pangio Oblonga en zie dat gedrag hier ook. Zo te zien meestal een of twee vrouwtjes.
    Wel heb ik ergens gelezen dat als ze een soortgelijk gedrag vertonen ze eieren kunnen leggen en dat doen ze dan tussen de drijfplanten.

6. BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    Wat ook kan is dat je aquawater niet zo fijn is voor deze vrijwel schubloze vissen. Aquawater kan heel afgressief werken op de sluimhuid die deze vissen hebben en dat irriteert dan enorm.
    Je zou kunnen proberen om een goede waterbereider toe te passen, bv Sera Aquatan. Ik noem deze omdat dat , voor zover mijn ervaring reikt, ddit de enige is die geen plantenvoedingsstoffen (chemisch) bindt, maar wel de vissen een hoop rust gunt. Houd je wel exact aan de voorgeschreven dosering, die is voor zacht en hard water namelijk anders!

7. erwin2

erwin2

Lid geworden:
    23 jan 2005
    Is dat drukke gedrag niet tijdens weersveranderingen geweest , bv. komst van een onweer ?