Miniscule wormpjes


aquaman01

New member
Lid geworden
25 april 2023
Berichten
2
Leeftijd
24
Ik heb overal gezocht wat dit kan zijn, maar kan het helaas nergens vinden.

Kan iemand mij vertellen wat dit voor wormpjes zijn en of ze schadelijk zijn voor vissen en garnalen?

In het filmpje zie je dat de garnalen er geen last van hebben.
 

Bijlagen

  • VID_20230425_013909.mp4
    28.1 MB
Buiten de wormpjes om vraag ik mij af waarom het water of de bak zo vies oogt .
 
Ik weet niet wat voor wormpjes het zijn, maar ik zou de bak schoonmaken. Maar dat is wat ik aan de buitenkant zie, misschien is je waterkwaliteit op orde, dat weet ik natuurlijk niet.
 
Het lijken wel opstartwormpjes maar toch heb ik dan ook de indruk dat er veel voer/vuil aanwezig is gelet op het aantal.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb deze bak van iemand overgenomen omdat die er niet meer voor zorgde.

Ik wil de garnalen eruit halen en in mijn eigen bak doen, maar schrok toen ik de wormpjes zag.
Ik heb wat water uit het aquarium gegooid en nog een filmpje gemaakt. Echt de hele bodem zit er vol mee... Brrrrrr.

Kan het kwaad dat ik de garnalen die hierin geleefd hebben bij mijn eigen garnalen doe? Zijn het parasieten of kunnen ze ziektes veroorzaken?

Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • VID_20230425_220142.mp4
    38.5 MB
Het zouden planaria kunnen zijn, in kleine aantallen kunnen die niet echt kwaad, maar in dergelijke aantallen.....
Ik zou de garnalen uit de gekregen bak een tijdje in schoon water apart houden, voordat je ze bij je eigen dieren doet. De meeste aquaria hebben wel enkele planaria, maar om niet te veel over te zetten, even 'wassen'.
 
Planaria? Nee joh, die ziet er totaal anders uit. Driehoek kop; that’s the one. Dit lijkt mij meer op tubifex of opstartwormen maar man man man, wat een aantallen! Deze bak is flink verwaarloosd geweest. Ff op schoon water is een prachtig concept maar lastig bij garnalen (gevoelig voor te veel veranderende waardes). Tenzij je alles druppel-overwend. Good luck met de invasie! Ik ga ff m’n handen wassen want m’n ocd wordt nogal getriggerd door jouw filmpje 😂😂😂😂
 
Ja dat de andere eigenaar geen onderhoud deed dat blijkt en dat is echt geen planaria maar dunne krioelende opstartwormpjes. Planaria kronkelt niet zo vanuit de bodem.
 
Dit zijn tubifexwormen, per ongeluk gevoerd aan garnalen en sommige eieren hebben nieuw leven gevonden. Ze zullen alle vuil van de bodem van het aquarium recyclen. Als je er een vis bij zet, zal deze snel en dik worden.
 

Terug
Bovenaan