Minimum temperatuur Vuurneon (Hemigrammus erythrozonus)(


Kikkervis

Well-known member
Lid geworden
21 september 2014
Berichten
1,361
Leeftijd
26
Locatie
Groningen
Beste allen,

Na jarenlang met plezier neontetras te hebben gehad ben ik nu weer eens op zoek naar een ander leuk scholenvisje. Hierbij vond ik altijd de vuurneon een leuke vis. Vanwege mijn goeramies en oto's (en dus ook neontetras..) zorg ik altijd voor een lage wintertemperatuur, zo rond de 20-22 graden.

Kan de vuurneon dit ook waarderen of is dit juist een voltropische vis die jaarrond 24+ graden wil hebben?
 
Of als jullie nog een ander leuk klein schoolvisje weten, ik sta open voor nieuwe input (;

Bijv. De t. Hengelli, kan die beter tegen koelere winters?
 
Beste allen,

Na jarenlang met plezier neontetras te hebben gehad ben ik nu weer eens op zoek naar een ander leuk scholenvisje. Hierbij vond ik altijd de vuurneon een leuke vis. Vanwege mijn goeramies en oto's (en dus ook neontetras..) zorg ik altijd voor een lage wintertemperatuur, zo rond de 20-22 graden.

Kan de vuurneon dit ook waarderen of is dit juist een voltropische vis die jaarrond 24+ graden wil hebben?
Vuurneon apprecieert water rond 25-26°C. Zou niet daaronder gaan.
 
En is 20 niet wat erg koel voor een gourami? Over welke gourami hebben we het?
Moet erbij zeggen dat ik zelf de diamant gourami in de winter op 22,5 - 23 hield, genoeg om niet in paarstemming te komen.

Oto's mogen toch ook op de 22 zitten in de winter?

Ik vind je streven van 20 graden wel erg minnetjes.
 
Voor neontetra's is dat toch ook te houd? Zij zitten ook graag rond 24-25°C als ik me niet vergis.
 
Colisa lalia, even wat beter gedefineerd idd.

20 is ook aan de lage kant. Maar 21-22 is de bak zeker in de winter. Paar jaar geleden opgezocht. Alle bovengenoemde vissen hebben koelte periodes in dergelijke temperatuur range. Geen bron meer van (;
 
Klinkt een beetje tricky. Is de Hyphessobrycon amandae iets? Of anders de H. elachys of H. vilmae?
 
Ik zal ze eens bekijken!
 
Ik heb vuurneons en cory's en guppies otto's moet ik in de winter temperatuur verhogen want ik heb mijn bak op 24 graden?
 
Ik heb 5 corydora's paleatus
 
Gezonde Vuurneons kunnen ook op 22graden net als kardinaaltjes, alleen ze zullen trager zijn en minder eten omdat hun spijsvertering lager is.
Voor de wintermaanden geen probleem maar na 2 a 3 maanden het water naar 24graden brengen is wel beter op langere termijn, vissen worden namelijk zwakker doordat ze minder eten dus ook minder mineralen,vitamines en antioxydanten binnen krijgen.
Je ziet dit symtoom vaak aan de kleur van de vis die lichter van kleur word en dan is het water gewoon te koud. maar dat is pas beneden de 22graden bij zalmsoorten.
 

Terug
Bovenaan