Minder planten bij Crystal Red garnalen, kan dit kwaad?


WPT

Well-known member
Lid geworden
7 februari 2017
Berichten
830
Locatie
Zuid Holland
Website
www.youtube.com
De meeste hebben mijn bak al eens gezien op een foto. Het gaat om een Dennerle 30liter nano cube. Er zit een stuk hout in wat Catappa bladeren en elsenproppen, een bosje levermos en twee bosjes cabomba.

Nu ben ik niet zo fan van die cabomba. Hij heeft erg veel onderhoud nodig (snoeien) en is daardoor vaak niet mooi. Hij is lelijk als die te lang is en als die net gesnoeid is.

Nu zit ik er om deze reden maar ook om andere redenen namelijk dat ik hou van een beetje lege bak waar het om de garnalen draait, er aan te denken de cabomba er helemaal uit te halen of in ieder geval flink te verminderen. Ik heb dan als enige plant nog de levermos.

Kan dit kwaad voor de garnalen, bijvoorbeeld met de hoeveelheid zuurstof in de bak of de nitriet die omgezet moet worden in nitraat?
 
Ik heb ook juist enkel wat mosjes bij de garnalen zodat het niet te beplant is en ik ze goed zie. Met wat oppervlaktebeweging of een oxidator krijg je voldoende zuurstof in je bak hoor.
Ik heb bij de TB garnalen dus ook enkel 2 flinke plukken levermos opgebonden op het hout.
 
Nitriet wordt door de bacteriën omgezet in Nitraat, niet door planten, dus in dat opzicht kan hte geen kwaad. Qua zuurstofgehalte zou ik het niet weten, als je voldoende wateroppervlakte beweging hebt kan het geen kwaad. Als je een kaamlaag of helemaal geen stroming aan het oppervlak hebt moet je het niet doen.
 
Bedankt @jessicapilon voor je reactie.

Nitriet wordt door de bacteriën omgezet in Nitraat, niet door planten, dus in dat opzicht kan hte geen kwaad. Qua zuurstofgehalte zou ik het niet weten, als je voldoende wateroppervlakte beweging hebt kan het geen kwaad. Als je een kaamlaag of helemaal geen stroming aan het oppervlak hebt moet je het niet doen.
Klopt ik zei het verkeerd. Bacteriën zetten nitriet om in nitraat. Maar planten maken van nitraat weer zuurstof, als ik het goed heb.
 
Maar planten maken van nitraat weer zuurstof, als ik het goed heb.

Het is best ingewikkeld maar planten hebben zeker voldoende nitraat nodig voor een goede groei. Mossen zijn echter erg makkelijk en niet veeleisend en je hebt in een nano bij een gemiddeld licht haast nooit last van tekorten. Ik voeg bij alle 5 garnalenbakjes verder niks toe qua voeding.
 
Fijn, ik ben overtuigd en haal een gedeelte of alle cabomba eruit
 
Ik had de cabomba trouwens ook om wat hoogte te creeeren in de bak. Oftewel, dat de garnalen ook in de hoogte plekjes hebben om te zitten en zo een soort van de oppervlakte te vergroten.
 
Ik heb aan de achterwand een stronk hout met mos bekleed en dat met visdraad en zuignappen opgehangen.
 
Goede tip, bedankt! Ik zal eens kijken of ik ook zoiets kan doen.

Het viel me trouwens op dat de cabomba een beetje bruinig begon te worden. Wat betekend dit?
 
Dat het er niet goed voor de plant uitziet denk ik. Wat ik in 2 bakken heb is Hoornblad wat ik als drijver gebruik en in de andere bakjes veel andere drijvers. Daar zitten de garnalen ook graag in.
 
Het viel me trouwens op dat de cabomba een beetje bruinig begon te worden. Wat betekend dit?
Dat er een tekort van iets is..... Is het bruinalg, of doet hij het gewoon slecht?
 
Doet het slecht. In tegendeel tot aan het begin toen ging die als een speer. Al groeit hij nog steeds wel snel alleen minder mooi.
 
Misschien toch een voedingstekort. Ik weet niet wat je verder nog toevoegt aan de bak.
 
Niets qua plantenvoeding. Ik had ook het idee dat het een voeding te kort zou zijn. Ook omdat mijn nitraat vrij laag is volgens mij (ongeveer 10).
 
Ik had ook zulk soort planten, op een gegeven moment deden ze het ineens niet meer...... Nooit achterhaald wat de oorzaak was....
 
Nitraat van 10 is helemaal niet zo weinig bij niet echt veel licht maar het zou een tekort kunnen zijn. Ik voeg ook niks toe en daarom dat ik alleen mosjes heb in de garnalenbakjes. Nou ja, in 1 bakje een Javavaren op een steen maar die doen het ook haast overal.
 
Nitraat van 10 is helemaal niet zo weinig bij niet echt veel licht maar het zou een tekort kunnen zijn. Ik voeg ook niks toe en daarom dat ik alleen mosjes heb in de garnalenbakjes. Nou ja, in 1 bakje een Javavaren op een steen maar die doen het ook haast overal.
Ik heb 7,5 uur licht per dag, van 15:00 tot 22:30 uur.

Ik heb nu één bosje cabomba verwijderd misschien gaat dit schelen.
 
Ik heb nu één bosje cabomba verwijderd misschien gaat dit schelen.

Dat zal niets uitmaken vrees ik..... een tekort is nu al opgetreden, en met minder planten los je dat niet op. Als je die cabomba wilt houden zal je plantenvoeding toe moeten voegen.
 
Heel erg is het niet als die vergaat @blackmoor, zat zoals eerder gezegd toch al te twijfelen hem helemaal te verwijderen :)
 

Terug
Bovenaan