Mijn Zuid Amerika jungle creek aquarium


Erg mooi gemaakt Niels. Niet alleen het aquarium maar ook de combinatie van het filmpje met muziek. Heb je dat gedaan via een app op de smartphone?
 
Erg mooi gemaakt Niels. Niet alleen het aquarium maar ook de combinatie van het filmpje met muziek. Heb je dat gedaan via een app op de smartphone?
Bedankt 😁
Inderdaad videobewerking via de smartphone.
 
Dag 39, de goede groei gaat verder, zie bij de Echinodorus zelfs nieuwe wortels ontstaan, vlak onder de top.
20220509_143144.jpg


De visjes doen het goed, scholen nog af en toe, maar een stuk minder dan in het begin, ze zwemmen nu verder uit elkaar en zijn constant het aquarium aan het afspeuren naar voedsel 😅
Ik heb vanochtend een paar dode mieren erin gegooid, daar hebben ze lekker opgepeuzeld.

Hier nog een korte video:
 
Ziet er mooi uit Niels en heb je die mieren met of zonder een sausje geserveerd:D
 
Weer eens tijd voor een update. Alles groeit gestaag verder. De eerste Bacopa's staan op het punt het wateroppervlak te bereiken, waarna de groei zal toenemen.

De Echinodorus, waarvan ik dacht dat die naar het oppervlak ging, lijkt van plan te zijn veranderd en lijkt een volledig nieuwe plant, vlak onder het oppervlak, te maken.

Het tapijtje Monte Carlo groeit ook flink 🤩
20220515_103940.jpg


Net boven het water groeit het mos en de Monte Carlo emers, en begint zich al aardig te verspreiden!
20220515_104035.jpg

En onder de overhangende bladeren zijn er nog 3 stekjes te ontdekken 😁
20220515_104805.jpg


Ik ben aan het twijfelen over de Sagittaria subulata, hij groeit erg goed, en maakt erg snel uitlopers. Ik ben er over aan het denken om hem helemaal te verwijderen en te vervangen door de nieuwe Echinodorus.
Ik denk dat dit wat meer rust geeft (minder verschillende planten) en ook het onderhoud beperkt dat de Sagittaria wel vereist...
20220515_104057.jpg

Wat denken jullie, vervangen, of laten staan?
 
Vind juist de variëteit erg mooi Niels. Ik denk ook dat als je de Echi daar neerzet je een stuk "diepte" verliest tov de Sagi's. Sommige plantensoorten vereisen net ff wat meer onderhoud maar geven ook een hoop terug. Neem de 3 mos variëteiten in mijn jungle bakje. Je bent er ff mee bezig maar het resultaat is er dan wel naar.

Blijft natuurlijk een persoonlijke keuze 😉.

Verder wordt jou bakje steeds fraaier 👍.

Gr. Ed
 
Ik kon me heel goed vinden in het argument van het behouden van de diepte. Maar dat de Sagittaria zo veel uitliep en zelfs tussen de Bacopa groeide stoorde me.
Onderhoud vind ik niet erg, maar wel als ik elke week de boel moet 'verstoren' door plantjes uit de bodem te plukken. Dus na er nog eens een weekje over nagedacht te hebben, heb ik gisteren toch de knoop doorgehakt en de Sagittaria eruit gehaald en (mocht ik er spijt van krijgen) tijdelijk in een potje gezet.

Ik heb de Bacopa gebruikt ter vervanging, die kan ik relatief makkelijk terugsnoeien. En heb ook de stekjes van de Echinodorus een plaatsje gegeven. Nu heeft het Monte Carlo tapijtje ook weer wat meer ruimte gekregen om verder te groeien. Had niet verwacht dat die het zo goed zou doen.

Vandaag de visjes een paar kleine stukjes worm gevoerd. Nou ze gingen compleet los. Het schattige scholenvisje veranderde in een zwerm Piranha's 😅
Deed me zelfs een beetje denken aan die meeuwen van Nemo haha
finding nemo seagulls GIF


Hier is de video van de kleine monsters:
 
Ik heb vandaag het glas even schoongemaakt, een aantal plantjes een klein stukje opgeschoven zodat de stekjes Echinodorus voldoende ruimte krijgen voor toekomstige groei.
Ook heb ik van de week nog een kleine orchidee toegevoegd, die met zijn wortels in het stromende water hangt. Hij lijkt het tot dusver goed te doen...

Volgende week ga ik het mos snoeien, heb ik een beetje vermeden tot dusver omdat ik bang was voor rondzwevende stukjes afgeknipt mos die dan hier en daar beginnen te groeien 😬
Maar met dank aan @Cornelius voor zijn tip om dat te doen met een slangetje om zo afgeknipte stukjes direct af te hevelen moet dat goed komen.

Voor vandaag een korte update van 'de jungle', de visjes hadden wat plankenkoorts, maar de garnalen hebben daar gelukkig niet zo'n last van 😉

 
Mos moet je niet knippen maar plukken (met d eene hand hou je het mos vast en met de andere hand pluk je overtollig mos weg) zo doen ze het in de plantenwereld ook
 
Na de regenbui van vanochtend kon ik het niet laten om even wat gratis visvoer onder een bloempot uit te halen 😅
De vorige keer dat ze worm kregen was zeker een week geleden, en ook een groot succes! Dus tijd voor ronde 2.
Ook nu gingen ze volledig los! Wat me wel opvalt is dat zodra de worm naar de bodem valt ze een tijdje nodig lijken te hebben om hem te lokaliseren, waarna ze hem weer beet pakken en door te zwemmen weer op ooghoogte krijgen en de rest van de school erop af komt.
Het lijkt dus dat ze het eten vooral proeven/ruiken.

 
Krijgen ze zo n dikke worm dan kapot? Dat arme beest heeft weinig kans volgens mij.
 
Krijgen ze zo n dikke worm dan kapot? Dat arme beest heeft weinig kans volgens mij.
Ja uiteindelijk wel, maar het is wel zo dat des te kleiner het stukje is, des te makkelijker kunnen ze er mee rond zwemmen en hem oppeuzelen.
De worm heeft inderdaad weinig kans, maar moet eerlijk zeggen dat ik weinig geld zou inzetten op een worm in welk gevecht dan ook 😂
 
Vorige week ben ik begonnen met de achterwand. Ik heb al eens wanden gemaakt met styrofoam en epoxy, of met 'eggcrates' en PURschuim. Maar dit keer wilde ik een nieuw materiaal gebruiken Forex (PVC foam board).
Ik heb verschillende mensen het zien gebruiken in projecten op Youtube, en het is gemakkelijk te verwerken en toch stevig zat.
Bekijk bijlage 341449
Hierna was het een kwestie van goed meten en op maat snijden van de stukken.
Ik had al een plattegrond gemaakt van mijn idee. Ik wilde voldoende filtermedia kwijt kunnen en een waterval inbouwen, met stenen en wortels om een 'jungle creek' na te bootsen. En dat allemaal maar toch ook voldoende ruimte overhouden voor de toekomstige bewoners...
Bekijk bijlage 341450
Bekijk bijlage 341451
Ik heb een tijdje geleden, van een omgevallen boom, een aantal prachtige stukken wortelhout kunnen meenemen. Deze heb ik schoongemaakt met water en een tandenborstel en daarna laten drogen.
Bekijk bijlage 341452
En hierna was het een enorme puzzel om alle stenen, het hout en kokosvezel in de achterwand te verwerken en een zo natuurlijk mogelijke uitstraling te krijgen.
Ik ben er niet zo heel goed in, maar voor mijn doen ben ik wel tevreden met het eindresultaat. Hieronder de 'beekloop' met waterval en op de andere foto kan je goed zien hoe ik, met een plantenbakje, in de hoek de filter heb weggewerkt.
Bekijk bijlage 341454Bekijk bijlage 341455
Zand en de planten zijn besteld. Ik zal eerst met een drystart beginnen, vooral voor het mos, en daarna start het indraaien.
Bevalt de achterwand je? Je hebt ook kokosvezel gebruikt voor het deel onder water? Hoe heb je de stenen vast gemaakt?
 
Bevalt de achterwand je? Je hebt ook kokosvezel gebruikt voor het deel onder water? Hoe heb je de stenen vast gemaakt?
Jawel, voor een aquarium van maar 45cm breed ben ik wel tevreden. Dit is nu mijn derde achterwand die ik maak, en ook wel de mooiste tot dusver. Ik moet ook eerlijk zeggen dat foto's hem niet veel eer aan doen (zegt waarschijnlijk vooral iets over mijn fotografie skills 😂).
Maar er blijven altijd verbeterpunten, bij een volgend aquarium zou ik denk ik de waterval of drip wall in een hoek houden, zonder een al te lange 'beek'.

Ook zou ik minder stenen gebruiken, ik denk dat kokosvezel en takken of wortels een veel realistischer effect hebben.
Door de groei van mos op de achterwand zijn de stenen wel wat meer uit het zicht. De stenen (en de rest) zijn bevestigd met siliconenkit die je steeds uitsmeert met handschoenen.

Ik zou in de toekomst zeker weer met forex gebruiken, makkelijk, flexibel en stevig spul. Je kan er eigenlijk vrijwel vanalles mee maken. Bijv een verhoogd deel in het water waar je oeverplanten in kan zetten met aan de voorkant openingen met kokosvezelmat zodat er water door kan, maar jongbroed of garnalen niet.

Waar ik ook erg blij mee ben, vanaf nu wil ik overigens niet anders meer, is het riparium idee, dus oeverplanten die uit het aquarium steken en enorm helpen met het filteren.
Het geeft een nieuwe dimensie aan de hobby, en oogt ook erg natuurlijk.
 
Ter aanvulling, kokosvezel wordt veel gebruikt bij paludariums. Ik kan me zo voorstellen, omdat het organisch is, het naar verloop van tijd zal oplossen / ontbinden. Het geeft ook veel tannine af, wat het water mooi gelig of zelfs bruin kleurt (moet je van houden).
Maar ik kan nergens info vinden over hoe lang het dan ongeveer meegaat.
Wat dat betreft is het veiliger om zand in de siliconenkit te duwen. En dan misschien in de overgang naar land over te gaan op kokosvezel.
 
Jawel, voor een aquarium van maar 45cm breed ben ik wel tevreden. Dit is nu mijn derde achterwand die ik maak, en ook wel de mooiste tot dusver. Ik moet ook eerlijk zeggen dat foto's hem niet veel eer aan doen (zegt waarschijnlijk vooral iets over mijn fotografie skills 😂).
Maar er blijven altijd verbeterpunten, bij een volgend aquarium zou ik denk ik de waterval of drip wall in een hoek houden, zonder een al te lange 'beek'.

Ook zou ik minder stenen gebruiken, ik denk dat kokosvezel en takken of wortels een veel realistischer effect hebben.
Door de groei van mos op de achterwand zijn de stenen wel wat meer uit het zicht. De stenen (en de rest) zijn bevestigd met siliconenkit die je steeds uitsmeert met handschoenen.

Ik zou in de toekomst zeker weer met forex gebruiken, makkelijk, flexibel en stevig spul. Je kan er eigenlijk vrijwel vanalles mee maken. Bijv een verhoogd deel in het water waar je oeverplanten in kan zetten met aan de voorkant openingen met kokosvezelmat zodat er water door kan, maar jongbroed of garnalen niet.

Waar ik ook erg blij mee ben, vanaf nu wil ik overigens niet anders meer, is het riparium idee, dus oeverplanten die uit het aquarium steken en enorm helpen met het filteren.
Het geeft een nieuwe dimensie aan de hobby, en oogt ook erg natuurlijk.

Bedankt voor de tips! En qua veiligheid van Forex voor het aquarium, moet je dat helemaal dichtmaken? Bijvoorbeeld met siliconen etc? Of maakt dat met dit spul niet zo veel uit?
 
We gebruiken varenwortelplaten in de palu/terra, nu weet ik niet in hoeverre dat verschilt van Kokosvezels
 
Bedankt voor de tips! En qua veiligheid van Forex voor het aquarium, moet je dat helemaal dichtmaken? Bijvoorbeeld met siliconen etc? Of maakt dat met dit spul niet zo veel uit?
Forex is helemaal veilig, je moet alleen zorgen dat je aquarium siliconenkit gebruikt.
 
Ondertussen heb ik een succesvolle microwormen kweek opgezet, zelfs 'iets' te veel dan ik nodig heb (4 potten, en ik heb aan 1 meer dan voldoende...)

Dus vandaag bij de update ook het voederen toegevoegd, de visjes konden het wel waarderen 😅



Ook nog wat plaatjes van de nieuwe aanwinsten, Otocinclus sp. die het bladafval geweldig vinden!
20220603_173402.jpg

20220603_173407.jpg

En de P. simulans die kwamen even poseren
20220603_173324.jpg

20220603_173320.jpg
 
Mooie video Niels en inderdaad zie ik geen wormen zonder mn leesbril:DD
 
Beetje late reactie misschien, maar wat een gave aquascape! Dank je wel om het zo in detail uit te werken en te delen zodat wij er ook wat inspiratie en tips uit kunnen halen!
Mag ik vragen welke aarde je hebt gebruikt voor de walstad methodiek? En wat ik niet helemaal goed kan zien: hoe komt het water bij de grote planten achter de achterwand? Is daar genoeg flow of zorgen de planten daar zelf wel voor doordat ze ´drinken´. En ik ben benieuwd hoe het er nu voor staat 👀😊
 

Terug
Bovenaan