Mijn water waardes, maar nu?


W

WilcoNL

Guest
In mijn 180 liter aquarium heb ik de volgende waardes gemeten met een Sera test set. Alleen weet ik niet goed hoe ik het moet lezen, dus advies is welkom.
PH 7,5
gH 7
KH 5
NH4/NH3 0
NO2 0
NO3 25
PO4 2
Fe 0,1
CU0,0


Ik ben de waardes gaan meten omdat de planten het niet goed deden.
Een week geleden nieuwe planten, stenen en vissen toegevoegd. Nu na een week getest, maar als beginner... lijkt het me best okay.
Alle tips zijn welkom :)



de huidige stand:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waardes zien er zover goed uit.

Maar elke vis heeft ander water nodig, dus wat is het visbestand? Hoelang draait de bak?;)
 
Aan de waardes die je nu toont zal het niet liggen.

voeg je ook nog plantenvoeding (in de vorm van sporenelementen) toe? hoe groot is de bak en wat voor verlichting hangt er boven? heb je een co2 unit? welke planten doen het niet goed?

zoals je kan lezen kan de oorzaak wel meer zijn dan de waardes alleen :)
 
Denk dat alleen de co2 niet zo hoog is maar ik weet niet wat voor plantenbestand je hebt. Planten moeten ook wennen dus een week is nog vrij kort om daarover te oordelen denk ik.
 
Vissen doen het wel, maar de planten willen niet zo.
Foto van hoe het nu is voeg ik hierbij toe.
 
Jullie zijn snel ;)

Ik voeg geen CO2 toe. Wel plantenvoeding Easy-life Porovito
Er hangt LEDverlichting boven die nu 10 uur per dag brandt. Ik begin het idee te krijgen dat ik beter licht nodig heb.
De bak is 80cm breed.

20180211_164421.jpg
 
Een wat betere foto:
8? otocincles

12 zalmpjes

12 kardinalen

5 pangio semicinta

5 Albino Coryd0ra

1 ??? corydora

6 marmerbijlzalmpjes

1x L NR?


aqua 1.jpg
 
Zonder CO2 toevoeging is 10 uur licht misschien een beetje teveel van het goede...
 
Die 10 uur doe ik omdat het licht misschien niet voldoende doet.
Planten willen niet echt aanslaan tot nu toe.
Bakje draait al 2½ jaar, maar dus wat nieuw leven ingeblazen vorige week.
Door baard-alg heb ik een jaar geleden het licht aardig terug gezet, dus nu weer naar 10 uur per dag. Kijken of de beplanting het nu beter gaat doen.
 
Meer of langer verlichten geeft algen de kans omdat de voeding er dan snel doorheen gaat, beter een uurtje of 8 doen.
 
Het zou aan een tekort kunnen liggen van co2 of een ander element. Ik zou in dat geval ook eerst naar 8-9 uur teruggaan.
 

Terug
Bovenaan