Mijn superfish expert 70: Franquarium


Ik ben nog wel benieuwd naar reacties over de bodem. Sowieso wel naar reacties :) hoor graag meningen van jullie
 
Ik ben niet de enige die ervan geniet. Mijn stoel was al snel vergeven

63EC2A5F-F99B-47E4-B9FD-963C7A7873AC.jpeg
 
Mooie bak.

Kan iemand mij vertellen wat het grijze in mijn bodem is? Toch geen rot hoop ik? Aangezien de bak nu 7 weken draait..

Bekijk bijlage 238279 Bekijk bijlage 238280

Dat is een slechte plek idd,heb dat zelf ook op verschillende plekken in de bodem gehad het eerste half jaar ongeveer.
Ik hevelde ze dan af tijdens de waterverversing en vulde het weer aan met nieuw zand.
 
Vandaag helaas 1 van de snoekjes dood aangetroffen. Ik vermoed dat het een combinatie is van verkeerd voer en samenstelling. Ik probeerde te voeren met vlokvoer. Dit leek redelijk te gaan. Aan de andere kant lijkt het alsof ik 4 a 5 mannetjes in de bak heb. Ze zitten wel veel achter elkaar aan, dus wellicht dat ze niet in de buurt van het voer kon komen en veel stress heeft gehad.

Morgen naar de LFS om een paar mannetjes om te ruilen. max 2 lijkt me passender in deze bak met 4 vrouwen.

Iemand andere visie op wat er mis kan zijn gegaan?
 
Beter kun je 1 of 3 mannen houden, zodat eventuele spanning eerlijker verdeeld wordt. Met 2 mannen zullen ze steeds elkaar opzoeken, daarnaast kun je dan wat vrouwen bijplaatsen zodat elke man een harem kan vormen. Zou dan 3 man op 5 a 6 vrouw. Al zijn wat meer vrouwtjes nooit verkeerd!
Wel jammer dan er nu 1 is overleden, Maar als je idd maar 1 vrouwtje hebt...
 
ze hadden ze helaas niet op voorraad. Ik heb er nu nog 2 man in zitten en volgende week aanvullen. Dan zal ik nog 1 mannetje en 6 vrouwen doen. Hoeveel van deze soort zou ik in de bak kunnen houden?
 
9 Epiplatys annulatus vind ik wel erg veel voor dit formaat aquarium. Ik heb zelf in een 60cm 3 mannen en 3 vrouwen gehad. Laat ik zeggen dat dat geen succes was qua aggressie tussen de mannen onderling. Veel kapotte bekjes en staarten. Ik heb ze verhuisd naar mijn meterbak en daar ga ik uiteindelijk 3 mannen en 6 vrouwen houden.

Als ik ze ooit weer in een 60cm houd zou ik het echt houden op 1 man met een stuk of 4 vrouwtjes. De mannen kunnen elkaar gewoon echt niet uit de weg in dat formaat is mijn ervaring.
 
9 Epiplatys annulatus vind ik wel erg veel voor dit formaat aquarium. Ik heb zelf in een 60cm 3 mannen en 3 vrouwen gehad. Laat ik zeggen dat dat geen succes was qua aggressie tussen de mannen onderling. Veel kapotte bekjes en staarten. Ik heb ze verhuisd naar mijn meterbak en daar ga ik uiteindelijk 3 mannen en 6 vrouwen houden.

Als ik ze ooit weer in een 60cm houd zou ik het echt houden op 1 man met een stuk of 4 vrouwtjes. De mannen kunnen elkaar gewoon echt niet uit de weg in dat formaat is mijn ervaring.
Even over het hoofd gezien dat de bak nog geen 60cm is :juggle: Zou ik idd ook gaan voor 1 m en 3 a 4 v
 
Haha die katten blijven het altijd heel erg leuk vinden!
Die van ons kwamen ook altijd kijken als ik in het aquarium actief was.
 
@Biologist en @Killerfish Bij de LFS een aantal vrouwen besteld voor de epiplatys annulatus. Er zitten nu 2 mannen in. Als ik de vrouwen ophaal, breng ik er 1 terug. Dan heb ik een beetje een normaal bestand voor mijn formaat en de soort. Bedankt voor het meedenken!

@Deesje Onze kat vindt het idd erg interessant. Er beweegt van alles en dat vindt meneer kennelijk leuk. Soort van tv voor katten ;)

Inmiddels ben ik de wortels van de Limnobium Laevigatum erg gaan waarderen. Het word meer een jungle :) Ook heb ik 10 Amano's toegevoegd om de boel een beetje netjes te houden :)

Helaas wil mijn hout nog steeds niet zinken na 5 weken. Als dat lukt, kan ik naar de definitieve inrichting.

Foto's natuurlijk. Beetje weerspiegeling van buiten.

IMG_5574.JPG
IMG_5576.JPG
IMG_5575.JPG
IMG_5572.JPG
IMG_5577.JPG
IMG_5579.JPG
IMG_5573.JPG
IMG_5578.JPG


en fijne feestdagen!
IMG_5556.JPG
 
Mijn hout heeft na 6 weken nog steeds drijfvermogen :( iemand een idee of het wel gaat lukken met die hout? Op Vivarium gekocht bij Van Keulen Cichliden
 
Kan soms zijn dat het erg lang duurt. Heb je er iets op liggen om het beneden te houden? Als het aan de oppervlakte blijft dan kan het minder goed opnemen.
 
Kan soms zijn dat het erg lang duurt. Heb je er iets op liggen om het beneden te houden? Als het aan de oppervlakte blijft dan kan het minder goed opnemen.

Ik heb er een stenen op liggen vanaf het begin, dus ze staan volledig onder water
 
het is weer 3 maanden geleden en de bak gaat redelijk goed. Mijn lotus is na 5 maanden niksen opeens weer gaan bloeien en staat er mooi bij.

paar kritieke punten:
- flink zitten klooien met indeling en bodem. Ik heb 2x zwarte plekken vervangen in de bodem, maar het blijft elke keer terugkomen.
- blaadjes van de planten krijgen toch gaatjes, terwijl ik elke 2 weken plantenvoeding toevoeg. en hier en daar kleibollen in de grond heb gedaan
- slakkenplaag :( ik probeer er telkens bij waterverversing zoveel mogelijk mee te vangen en heb nu een slakkenvalletje gemaakt. 3 helena's toegevoegd, maar dat zet geen zoden aan de dijk ;)

Het staat er nu in elk geval zo bij.
IMG_6021.JPG
IMG_6023.JPG
IMG_6024.JPG
 
Ziet er op het oog goed uit! Helena's raden ze aan 1 per 10L water. Je ku nt er ook voor kiezen wat slakken in de bak te houden, die juist de bodem open houden. Of wat bodembewoners zoals corydoras, mocht je die nog niet hebben
 
Voer je niet teveel?
1x 2 dagen. beetje vlok voer en 2 tabletjes granulaat of garnalenstick

op bestand:
5 ringbandsnoekjes
8 C. panda
6 ottocinclus
10 japonica's

valt wel mee toch?

Ziet er op het oog goed uit! Helena's raden ze aan 1 per 10L water. Je ku nt er ook voor kiezen wat slakken in de bak te houden, die juist de bodem open houden. Of wat bodembewoners zoals corydoras, mocht je die nog niet hebben
Aan wat voor slakken denk je dan? Ik heb 3 helena's en 8 cory's
 
Eens in de 2 weken planten voeding toedienen is vragen om grote verschillen tussen teveel een teweinig voeding, beter dagelijks toevoegen of minstens wekelijks, wat zijn je waterwaarden en je ververs beleid?
 
1x 2 dagen. beetje vlok voer en 2 tabletjes granulaat of garnalenstick

op bestand:
5 ringbandsnoekjes
8 C. panda
6 ottocinclus
10 japonica's

valt wel mee toch?


Aan wat voor slakken denk je dan? Ik heb 3 helena's en 8 cory's

Nee dat lijkt mij niet teveel inderdaad :)
 
Het is weer een tijd geleden, wegens werkwissel/huizenjacht en een nu 7 maanden zwangere vrouw. Het is alsof mijn vissen het aanvoelden, want gisteren trof ik tot mijn grote blijdschap opeens een een baby Cory aan. En na even zoeken ontdekte ik er nog 1! Echt veel te schattig.
De Tetra's en snoekjes hebben het prima naar hun zin. Ik dacht dat mijn de meesten van mijn Otto's op mysterieuze wijze verdwenen waren, omdat ik ze bijna nooit zie terwijl ze vrij druk zouden moeten zijn. Nadat ik mijn achterwand poster even verwijderde ontdekte ik dat ze toch nog aanwezig zijn en zich overdag goed verstopt houden tussen de Vallisneria.
De slakkenplaag is inmiddels onder controle, de helena's doen goed hun werk! Er zijn allerlei lege huisjes te vinden ;)
Qua planten: De Lotus blijft het goed doen en heeft zelfs een extra stek gemaakt. De Bleheri is eigenlijk te groot voor deze bak, nu blijf ik mooie bladeren wegsnoeien.

Genoeg gepraat. Foto's en video's!

7526966448_IMG_0940.JPG
7526996544_IMG_0929.JPG
7524899584_IMG_0941.JPG
7526968416_IMG_0957.jpg
7587835696_IMG_0985.JPG




 
Dank, en klopt inderdaad. Ik wilde ze laten zien, maar kost dan aardig wat tijd voordat je ze gevonden hebt ;)
 
Bak flink gesnoeid en beetje heringericht. De bleheri was eigenlijk te groot voor mijn bak. Zeer tevreden met resultaat nu en de verschillende kleuren in de bak.

IMG_0778.JPG
 

Terug
Bovenaan