Mijn superfish expert 70: Franquarium


Je bent lekker bezig maar waarom een voedingsbodem want die gat ook beperkt mee. Ik zou klei of voedingsbollen in de bodem gebruiken namelijk. Zelf heb ik Panda s in de 60 cm en dat is erg leuk.
 
Je bent lekker bezig maar waarom een voedingsbodem want die gat ook beperkt mee. Ik zou klei of voedingsbollen in de bodem gebruiken namelijk. Zelf heb ik Panda s in de 60 cm en dat is erg leuk.
Omdat ik nog niet weet welke planten ik wil gaan gebruiken. Vanuit ander topic kreeg ik advies om het wel te doen, vandaar.
 
Stengelplanten halen hun voedsel voornamelijk uit het water via de bladeren en als je moerasplanten neemt dan werken bolletjes of capsules prima hoor.
Het is ook een gedoe als je na een tijdje de bak weer moet leeghalen omdat de bodem is uitgewerkt.
 
Voedingsbodem is leuk, in theorie... In de praktijk echt niet meer nodig als je kleibollen gebruikt. Je wilt Cory's, misschien Pangio's, die wroeten in de bodem. Pangio's graven zichzelf zelfs helemaal in. Als ze je voedingsbodem overhoop halen heb je daar een hoop gezeur van. Ik zou het houden bij filterzand met kleibollen of capsules zoals John al zegt.
 
Bedankt voor de tips. Ik ben zojuist terug geweest naar de winkel en mijn voedingsbodem teruggebracht. Ik ga af op jullie ervaring en de kleibollen/capsules proberen! bij de dierenwinkel kosten ze 10 euro voor een klein potje. kan dat goedkoper?
 
Bedankt voor de tips. Ik ben zojuist terug geweest naar de winkel en mijn voedingsbodem teruggebracht. Ik ga af op jullie ervaring en de kleibollen/capsules proberen! bij de dierenwinkel kosten ze 10 euro voor een klein potje. kan dat goedkoper?
Stuur eens een PM naar @backplay die heeft ze stukken goedkoper.
 
Nu ben ik aan het nadenken over mijn visbestand. Ik wil sowieso Corydoras. Gezien de grote van mijn bak denk ik aan 7 Julii of Panda's.
Daarnaast wil ik mijn oto's weer terugplaatsen en er 3 bij kopen.

Vragen die ik nog heb:
- kan ik ook 3 pangil kuhlii's erbij nemen (of wil ik dan teveel)
- Wat is een leuke scholen vis die erbij kan
- Welke koppelvisjes zou ik erbij kunnen nemen.
- Ik wil van mijn vuurtjes de mooisten weer terugplaatsen. Nu heb ik de ervaring dat ik veel kleurverlies heb gehad. Wss heeft dat te maken met de voeding. Ik heb ze vooral gevoed met algentabletten en af en toe wat groente. Wat kan ik daar aan doen.

Gelukkig heb nog een aantal weken om de bak in te draaien en keuzes te maken. Ik wil op vivarium planten en hout aanschaffen.
Ik hoor graag jullie ideeën.

ik hoor het graag :)

@bderooij bedankt, inmiddels gedaan.

Mijn bak is inmiddels aan het indraaien. Ondanks het spoelen (iets te gemakzuchtig denk ik) toch wel wat stof helaas. Tijd genoeg om dat weg te werken.
IMG_5141.JPG
 
Inmiddels is het stof gezakt. Ik heb wat vlokken verkruimeld en toegevoegd John!

IMG_5155.JPG
 
Die lotus zit te diep.
De knol moet zoveel mogelijk boven het zand uitsteken.
 
Helaas is mijn knol afgebroken. Ik begreep dat als de lotus voldoende wortel heeft, dat hij het dan wel weer gaat doen. Klopt dat? Ik heb mijn knol in een ander bakje liggen in de hoop dat hij weer wortel gaat schieten.
 
Helaas is mijn knol afgebroken. Ik begreep dat als de lotus voldoende wortel heeft, dat hij het dan wel weer gaat doen. Klopt dat? Ik heb mijn knol in een ander bakje liggen in de hoop dat hij weer wortel gaat schieten.
Je kan het altijd proberen.

Die knol gaat het wel weer doen.
 
Zonder knol doen ze het her ook goed hoor. Ik heb destijds de knol weer gepoot maar na een dik jaar deed die niks meer en heb ik hem weggegooid.
 
Ik had meer geluk, mijn knol heeft wel weer nieuw blad gekregen en de lotus zonder knol drijft ook nog prima rond.
 
Ik zou voor het indraaien een klein beetje voer verkruimelen en dan het lekker laten gaan.
Ik heb een tabletje toegevoegd 2 dagen geleden. Nu zie ik onderstaande laag eroverheen. is dit de bacteriegroei die ik wil, of is het aan het schimmelen..

IMG_5173.JPG
IMG_5174.JPG
 
Mijn bak is inmiddels ingedraaid. Waarden zijn stabieler, maar ik blijf ze in de gaten houden. Op vivarium nieuwe planten gekocht en een stuk hout. Vandaag de boel eens ingericht zoals ik wilde.

Ik heb de volgende planten staan:
2x Echinodorus Bleheri
2x Cryptocoryne: 1 van Vivarium en 1 klein stekje wendtii green uit oude bak.
2x Staurogyne Repens
4x Vallisneria spiralis
2x Hydrocleys nymphoides.
1x Rode lotus: restje uit oude bak waar ik het bolletje van kwijt ben
2x microsorum pteropus trident
Limnobium Laevigatum

Helaas heeft mijn hout nog steeds de neiging om te drijven na 3 weken. Dus er liggen nog stenen op. Daarna kan ik definitiever inrichten. Waarschijnlijk verander ik dan alsnog eea qua positie van de planten. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

IMG_5423.JPG
IMG_5425.JPG
IMG_5424.JPG


Zelf verwacht ik dat ik de positie van de grootste bleheri nog ga verplaatsen naar midden achterin. de Crypto die daar staat zou ik dan op zijn plek neerzetten. De HN zijn nog met elkaar verbonden. Die knip ik door als de wortels wat steviger zijn.
 
Iemand nog tips qua inrichting of bestand?

Momenteel 8 C Panda’s en 4 oto’s. Ik zou nog een paar oto’s erbij willen doen.

Ik heb al honinggoerami’s gehad en zie die als een goede optie, alleen zou ik iets nieuws ook leuk vinden.
 
Ja, Ben ik over aan het nadenken. Neotetra's gehad, erg leuk alleen zou ik wel wat anders willen. Koppelvisje en schooltje lijkt me leuk. vuurzalmpje of kleine kegelvlekbarbeeltjes lijken leuk. Maar mss moet ik een wat kleiner soort en dan grote school doen. bijv. borgras Brigittae
 
Ik heb hier in precies dezelfde bak als die van jou een schooltje Hyphessobrycon callistus zitten. Prachtige vissen en heel leuk gedrag als je in een schooltje van minstens 8 stuks houdt. ( ik heb er 12 zitten met een paar cory's en een kleine ancistrus)
 
Ik heb hier in precies dezelfde bak als die van jou een schooltje Hyphessobrycon callistus zitten. Prachtige vissen en heel leuk gedrag als je in een schooltje van minstens 8 stuks houdt. ( ik heb er 12 zitten met een paar cory's en een kleine ancistrus)
Leuke vissen! Zouden die met een gourami kunnen? Aangezien ze ook wel bekend staan als vinnenknabbelaars als ik het zo lees.

Ik heb in mijn expert 70 de hyphessobrycon amandae zitten.
Hoeveel heb je erin zitten?
 
Denk meer als 20, had er nog 6 of 7 en heb er toen 10 bijgekocht. Bleek er toen meer meegekregen te hebben dan ik betaalt heb. Ze scholen wel mooier als ze met meer zijn (maar niet heel de tijd).
 
Leuke vissen! Zouden die met een gourami kunnen? Aangezien ze ook wel bekend staan als vinnenknabbelaars als ik het zo lees.
de eerste dag dat mijn longfin ancistrus in de bak zat stond hij erg in hun belangstelling (telkens erop af schieten) maar daarna nooit meer iets van pestgedrag kunnen waarnemen. Of dat ook voor goerami's geldt weet ik niet....
denk dat het ook ligt aan de grootte van de groep en de hoeveelheid planten
 
Leuk bakje en wellicht is de R.Brigittaea iets voor je bakje.
Leuke vis. Ik vind ze prachtig van kleur. Ik wil ze een keer in een winkel bewonderen, want ik ben bang dat ik ze vanaf mijn bank niet meer zie. Terwijl het kleurtje wel lekker fel is. Wat is jou ervaring?

Zouden ringbandsnoekjes ook kunnen? Of is de PH van 7,5 te hoog?
 
De bak draait inmiddels 6 weken. Mijn waardes lijken stabieler te worden:

6 dec

Ph:7,5
GH: 9
KH: 7-8
Am: 0
Nitriet: 0,5
Nitraat: 10

14 dec

Ph:7,5
GH: 9
KH: 6
Am: 0
Nitriet: 0
Nitraat:10mg

Binnenkort maar eens kiezen welke vissen erbij gaan komen. Ik zit ook sterk na te denken over Amano garnalen. hier en daar kleine algjes (denk ik) op hout en plantjes
 
Vooral het beweeglijke van de brigittae is er leuk om te zien en ook van een afstand zijn ze zeker wel te zien. Leuke visjes die erg gaaf zijn om te zien!

Heb ze hier destijds icm ringbandsnoekjes gehad, ging prima! Ook samen met de vuurgarnalen
 
Leuk, ze zijn dan zeker kanshebbers :) de vuurzalmpjes lijken me ook mooi. De oranje kleur knalt er dan wel lekker uit in mijn bak.
 
Vandaag in de winkel de ringbandsnoekjes bekeken. En ik ben enthousiast. 3 mannen en 3 vrouwen gehaald. Even kijken hoe het gaat. ook nog 3 ottocinclus gehaald om mijn groepje aan te vullen. Op dit moment is dit mijn visbestand:

6x epiplatys annulatus
7x Otocinclus
8x Corydoras Panda.

Foto's!

De snoekjes zijn nog jong, klein en moeilijk te vangen op camera. Maar deze wilde wel even poseren.

IMG_5455.jpg
IMG_5466.JPG
IMG_5469.JPG
IMG_5474.JPG
IMG_5477.JPG
IMG_5479.JPG
IMG_5480.JPG
 
moeilijk modellenwerk, maar ik word er wel blij van. Ik probeer met droogvoer te voeren, maar ik kan niet zo goed waarnemen of ze het echt eten of weer uitspugen.

Kan iemand mij vertellen wat het grijze in mijn bodem is? Toch geen rot hoop ik? Aangezien de bak nu 7 weken draait..

F764338E-78E8-480C-93C8-002CCB3625D8.jpeg
12A76DE1-E192-4526-9697-0E7827D87962.jpeg
 

Terug
Bovenaan