Mijn superfish expert 70: Franquarium


Ik vind de Vallisneria zo mooi en sierlijk als het zo lang is! Je hebt dan helaas wel gelijk weer schaduw, maar dat werkt hier prima!
 
Bedankt, Ik heb alleen in de linkerhoek achterin Vallisneria geplant. Rechts achter staat de cyperus helferi 2x. De vallisneria groeit wel mooi met de stroom mee en zorg voor beschutting voor de honinggoerami's. Die duiken daar lekker onder weg bij plotselinge bewegingen of als het deksel omhoog gaat.

@MJF90 nee dat heb ik niet gedaan. heb wel van te voren erop gestaan en gekeken naar de stevigheid en mijn conclusie was dat het kan. Hij staat er nu 6 maand en nog steeds steady ;)

Vandaag kregen ze voor het eerst broccoli (ik kook dat niet zo vaak blijkt wel ;) ) en dat vonden ze fantastisch. Ook beginnen mijn baby's op te groeien en zich meer en meer te laten zien. ik telde nu een totaal van 16 garnalen. Ik hoop dat ze het een beetje overleven en zich weer goed voortplanten.

IMG_1179.JPG
IMG_1176.JPG
IMG_1183.JPG
 
Leuke foto's! Ja, broccoli is geloof ik niet echt een heel populaire groente.........
 
Afgelopen weekend Sinterklaas gevierd en teak bladeren gekregen. Zondag maar eens flink de schaar erdoorheen gehaald en dit is het resultaat. Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Verder zit heb ik inmiddels 16 wat grotere garnalen en heb ik vanochtend nog +/- 15 baby's uit het filter gevist. Dus de populatie groeit :) De vuurtjes laten zich ook meer zien nu.


IMG_1237.JPG
IMG_1238.JPG
IMG_1239.JPG


Ook nog een leuke surprise gehad voor Sinterklaas!

IMG_1228.JPG
 
Inmiddels ook weer een nieuwe zwangere gespot :) Het lijkt opeens hard te gaan. Wel super leuk, want zie opeens op allerlei plekken garnaaltjes zitten :)


IMG_1260.JPG


IMG_1261.JPG
 
Super leuk zo met die bladeren en ook leuk ingericht!
Zelf zou ik er nog wat mos voor de garnalen in doen.

Enne die surprise he :juggle:

Was dat die kartonnen garnaal of die knappe jonge man :D
 
Wow, ik ben begonnen met een super fisher expert 70, maar die stond er lang niet zo mooi bij als deze. Nice :thumbs:
 
@Seabait @Sanneke80 Ik mocht van mijn vrouw direct een maand niet op het forum ;):D

Met de bak gaat het verder goed. ik heb hem 2 maanden vooral maar laten draaien, maar merk dat ik er niet meer zo blij mee ben. Het loopt allemaal wel, maar dat haalt de uitdaging een beetje weg. De garnalen breiden zich wel lekker uit. zit nu rond de 30 exemplaren, maar ook veel niet zo mooie gedekten. zwarte of half rood half doorzichtig.

Ik kan van een collega wat nieuwe planten krijgen en heb nieuw kienhout gekocht. Dus binnenkort een ombouwdagje. Alles eruit, behalve de bodem, en opnieuw inrichten. Hebben jullie tips voor dit ombouwen?

Ook zit ik na te denken om wat hout bovenin vast te maken, alleen weet ik nog niet hoe ik dit ga doen met het deksel erbij.

Binnenkort meer dus!
 
Tijd voor een update! Ik was na een half jaar een beetje uitgekeken op mijn inrichting en wilde wat anders. Dit was de oude situatie:

IMG_1569.JPG


Bij veel andere aquaria vind ik het mooi als er hout van bovenaf komt. Dat wilde ik ook creëren in mijn bak. Na een middagje zagen en puzzelen heb ik de volgende constructie bedacht en gemonteerd.

IMG_1944.JPG


Ook wilde ik graag een moswand maken. Ik heb vanwege het plaatsen en de kosten gekozen voor een kunststof verfraster en visdraad. Ik heb uiteindelijk voor weeping mos gekozen, omdat het lastiger was om aan christmas mos te komen. Het lijkt nagenoeg op elkaar, dus dit leek me prima. de voorbereiding:

IMG_1926.JPG


En in het aquarium:
IMG_1928.JPG


Ook heb ik een aantal planten gewisseld. Ik was wel uitgekeken op de vallisneria en de javavaren. Ik heb links achter Heteranthera zosterifolia geplant met als doel een dikke bos om de apparatuur te camoufleren. Rechts achter heb ik waternavel geplaatst en ik hoop dat het nog wat omhoog groeit. ook heb ik boven wat waternavel hangen als drijfplant. in het midden achteraan staat echinodorus red ozelot. Die had eerst wat problemen, maar lijkt wel wat aan te slaan nu.
Ik ben sinds 2 weken begonnen met plantenvoeding en sinds gisteren met Co2 druppels. Hoop dat dit ten goede komt van de plantengroei. Dit is het eindresultaat nu:

vanaf de zijkant:
IMG_1929.JPG


en vanaf de voorkant:
IMG_1934.JPG


zoals je ziet oogt het nu aardig leeg. Weer een goede oefening in geduldig wachten.
 
Gelijk een heel ander beeld zo zonder die vallisneria! Erg leuk hoe je dat hebt gedaan met het hout zo. Ben benieuwd hoe het er uit komt te zien wanneer alles weer een beetje begroeid is!
 
Ziet er veelbelovend uit, ben benieuwd hoe dat gaat met het mos, als je een mooie moswand krijgt ziet het er zekers fraai uit.
 
Bedankt allemaal. ik ben ook erg benieuwd! vooral hoelang het gaat duren voordat het lekker vol staat.
 
Onze kat heeft inmiddels ook een nieuw plekje gevonden waar hij graag zit.

IMG_1999.JPG
 
Bedankt! het is idd een mooi beestje. 5 maanden inmiddels. Hij houdt van stoeien, maar komt ook constant op schoot zitten en aaitjes halen.
Maar we zijn inmiddels 2 weken verder. de Heteranthera zosterifolia groeit lekker. ook de waternavel geeft steeds meer blaadjes en groeit langzaam omhoog. De echinodorus maakt steeds meer nieuwe blaadjes aan. Het mos groeit ook, maar ik denk dat het een wel een jaar kan duren voordat het word wat ik wil ;)

Heeft iemand ook tips voor de behandeling van deze plantjes (naast geduld). Heeft het bijvoorbeeld zin om de waternavel en echinodorus te snoeien om de grote te bevorderen?

Hieronder wat foto's van hoe het er nu bijstaat.
IMG_2088.JPG
IMG_2086.JPG


totaaltje
IMG_2087.JPG
 
Inmiddels weer wat weken verder en er word gegroeid!! Sterrenkruid heeft het oppervlakte bereikt en het mos begint lekker uit te dijen. Het groeit nog omhoog, maar ik hoop dat het steeds zwaarder word waardoor het gaat hangen. Ik heb mijn crypto's nog maar een keertje verplaatst en wil nu een bodem van lilaeopsis novae-zelandiae creëren. aan de achterkant heb ik een rode tijgerlotus geplant.

Verder ben ik begonnen met Bio Co2, maar ik ben er nog niet helemaal erover uit of het werkt. Ik denk dat er misschien teveel afstand tussen de fles en de diffusor zit.

In elk geval: Foto's!

IMG_2397.JPG

IMG_2399.jpg
IMG_2401.JPG
IMG_2402.JPG
IMG_2403.JPG

IMG_2254.JPG
IMG_2236.JPG


En dan nog het Bio Co2 systeem:
IMG_2228.JPG
IMG_2229.JPG
 
Ik heb overigens de laatste maand wat meer garnalen uitval. Kan het zijn dat er toch verkeerde stoffen vrijkomen door het kunststof verfbak raster dat ik gebruikt heb voor de moswand?
 
Hoeveel uitval heb je en om de hoeveel tijd gebeurt dat? Kan het met ouderdom te maken hebben?
Ik weet niet waar zo n rooster van is gemaakt en had het denk ik niet zelf gebruikt omdat het niet een klein stukje is natuurlijk. Maar wellicht heeft het een andere oorzaak,
Verder nog dingen anders gedaan dan wat je normaal deed?
 
Btw, komt er wel co2 door die keramischesteen heen want daar is veelal heel wat druk voor nodig dacht ik.
 
Teken van leven hier! Na de zomer is de baardalg toegeslagen. Ik denk dat de oorzaak is te veel warmte en licht i.c.m. te veel voeding (mijn broertje terwijl ik op vakantie was). Helaas heeft dit ook het leven gekost van mijn honinggoerami's en 1 otocinclus. De les die ik leerde was eerder en eigenlijk direct ingrijpen. Inmiddels heb ik een druppeltesten voor mijn water en kan ik beter onderzoeken wat er aan de hand is. Daarnaast heb ik geleerd om voorzichtiger te zijn met snoeien. Wat je snoeit direct weggooien. Ik had overal mos in de bak zitten. Waardoor ik veel wildgroei kreeg op plekken waar ik het niet wilde.

Aangezien ik toch al een tijdje wat anders wilde heb ik besloten om de bak leeg te halen en opnieuw te starten. Ik heb een 15 liter bakje waar ik mijn garnalen (flinke populatie inmiddels) heb gedaan en sinds gisteren de 4 otto's (sinds gisteren en tijdelijk). Vandaag start ik de nieuwe bak. Hierover zou ik nog wel wat tips willen.

Dit is de bak:
Aquarium: Superfish Expert 70
Buitenfilter: Eheim Classic 250 Plus (2213)
- Pompcapaciteit: 440 liter / uur.
- Filter volume: 3 liter
- waterwaarden weet ik nog niet.
- geen Co2 toevoeging.
- wekelijkse plantenvoeding

Temperatuur is minimaal 22-25. Doordat we vloerverwarming en een goed geïsoleerd huis (nieuwbouw) hebben, zakt de temperatuur eigenlijk nooit eronder. Ik denk dat ik met mijn visbestand maar rekening moet houden met temp tussen 23-27.

Ik kies nu voor een zandbodem. Ik leg er een voedingsbodem onder van Sera floredepot (2,4kg) en daaroverheen filterzand. Veel gehad aan het forum in de keuze voor wat voor zand ;)

Nu ben ik aan het nadenken over mijn visbestand. Ik wil sowieso Corydoras. Gezien de grote van mijn bak denk ik aan 7 Julii of Panda's.
Daarnaast wil ik mijn oto's weer terugplaatsen en er 3 bij kopen.

Vragen die ik nog heb:
- kan ik ook 3 pangil kuhlii's erbij nemen (of wil ik dan teveel)
- Wat is een leuke scholen vis die erbij kan
- Welke koppelvisjes zou ik erbij kunnen nemen.
- Ik wil van mijn vuurtjes de mooisten weer terugplaatsen. Nu heb ik de ervaring dat ik veel kleurverlies heb gehad. Wss heeft dat te maken met de voeding. Ik heb ze vooral gevoed met algentabletten en af en toe wat groente. Wat kan ik daar aan doen.

Gelukkig heb nog een aantal weken om de bak in te draaien en keuzes te maken. Ik wil op vivarium planten en hout aanschaffen.
Ik hoor graag jullie ideeën.

Oh jah, omdat het een fotoalbum is. De bak hoe die er vanochtend bij stond en het resultaat van mijn moswandje. Beetje mislukt project, Ik heb het mos (weeping) op marktplaats staan, maar het mag weg. Als iemand interesse heeft ;)
IMG_5138.JPG
IMG_5121.JPG
 

Terug
Bovenaan