mijn sluierstaart is ziek!


Trouwens als je het aan durf kan je ook even de buik masseren. van kop naar staartdeel wrijven met duim met enige kracht. Niet pletten maar je moet wel wat druk uit oefenen. Google maar een op hand breeding fancy gold fish. utube filmpjes om eieren er uit te krijgen. Dit kan ook wel eens helpen om de darmen te activeren.
 
doppertje ( de zwarte) is een mannetje en hij is inderdaad erg eenzaam nu. ze waren echt maatjes. ik ga morgen ķruidnagelolie halen.
 
Erg sneu voor jou en de vis maar soms moet je moeilijke keuzes maken. :'( Sterkte
 
vandaag bij de apotheek geweest, hebben ze het verdorie niet op voorraad. .. moet ik nog een dag wachten en vis ligt inmiddels belly up. zo zielig.
 
Sterkte doppertje, moedige beslissing.
 
vandaag bij de apotheek geweest, hebben ze het verdorie niet op voorraad. .. moet ik nog een dag wachten en vis ligt inmiddels belly up. zo zielig.

Dat is K##$%. Hoop dat het er vandaag wel is. Al ellendig genoeg en moet je nog wachten. Nogmaals sterkte!!
 
Dat is K##$%. Hoop dat het er vandaag wel is. Al ellendig genoeg en moet je nog wachten. Nogmaals sterkte!!
Is het niet te krijgen bij bijvoorbeeld Holland & Barett (of hoe je dat ook schrijft), voorheen De Tuinen?
 
Ik heb bij de Tuinen pas nog 2 flesjes à 10 ml gekocht voor 6 euro ( actie prijs )
 
ik heb het net toegediend. Heb voor de zekerheid 5ml gebruikt in 5 liter water. hoelang duurt het voordat ie slaapt?
 
tis gebeurd :'(

bedankt allemaal voor de tips en het medeleven.
 
Sterkte Doppertje, een hele moedige maar ook moeilijke beslissing
 
Een flesje etherische kruidnagelolie

Dosering

0,5 ml Etherische kruidnagelolie per liter water
 
na elk einde volgt weer een nieuw begin en daarom nog iets leuks om dit topic af te sluiten. Doppertje was erg down na t velies van zn maatje (ik wist niet dat vissen depri konden zijn maar t verschil is echt heel duidelijk nu) maar inmiddels heeft ie een nieuw vriendje om mee te grondelen: rozijntje (vraag me niet waarom hij zo heet, mijn kinderen verzinnen de namen)
20190215_163305.jpg
 
:smitten:Leukerdje hoor!!! Fijn dat je over gebleven sluier weer een kameraadje heeft. Denk aan die ogen en scherpe zaken in je aquarium. filterzand bodem, dun laagje beter. Die ogen zijn zeer kwetsbaar :cool:
 
kan ik gewoon een laagje zand over het grind doen?
 
Nee dat gaat niet goed komen. Een bodem verwisselen is een klusje dat met enig beleid gedaan moet worden. In je bodem zitten bacterieen die zorgt dat je waterwaardes goed blijven. Woelen in je bodem geeft veel vervuiling in het water wat dan weer zorgt voor oplopende waardens.

Ik weet niet hoe vaak je ververs maar een goede optie is bij een verversing een deel van je bodem weg te halen. Beetje afhankelijk van hoe groot je aquarium is doe je dit in delen. Een stuk tuinslang en even aan zuigen en deel bodem weg halen. De rest gewoon op zijn plaats laten, niet gaan verspreiden over de bodem dat geeft teveel vervuiling. Als je deel weg heb dan 70% water verversen. Zelfde tempartuur als aquarium vers water erin. 5 a 6 dagen later hetzelfde net zolang dat je de bodem eruit heb.

Keuze maken bare bottom of filterzand. Veel sluier houders hebben bare bottom maar dat vind niet iedereen ideaal en mooi. Google bare bottom fancy goldfish, vele voorbeelden.

Filterzand kopen, in emmer schoonspoelen. Emmer half vullen met zand en dan water en goed met je hand roeren. Dan zie je troebel water, dit eruit gieten en herhalen totdat je weinig tot geen troebel water meer heb. Schone zand in maatbeker of pan. Rechtop houden en rustig in water laten zakken. Bij bodem kiep je pan/maatbeker om.

Absoluut niet je filter gaan schoonmaken voor je aan dit klusje ga beginnen en enkele weken na het klusje ook niet!! In je bodem zitten dus die bacterieen die je dan weg haal. Als je filter ga schoonmaken zijn die bacterieen ook weg en krijg je geheid problemen. Duurt een paar weekjes voordat je weer nieuwe bacties in filterzand heb. Als je bare bottom kies is het verstandig nog een filter erbij te nemen. 2 filters. Als je eentje schoon maak heb je nog eentje draaien met bacties die een deel opvangen. bactie groei duurt een week of 4.

Succes met klusje. Als je vissen op bodem zie hangen en niet actief grondelen dan extra water verversen. Sluiers is altijd veel vers water. Beter teveel dan te weinig verversen. 50 tot 70 % is normaal. Beter graadje warmer dan kouder verversen.
 
Vergeten. Hou het laagje filterzand dun. halve centimeter ofzo. Een dikke laag kan bodemrot geven dat wil je echt niet hebben. Dun laagje ploegen/grondelen je sluiers wel door en houden ze schoon en luchtig. Bij kale plekken kan je het dunne laagje gewoon verschuiven geeft dan niet heel veel vervuiling in je water.
 

Terug
Bovenaan