Mijn reis met de algen


Haroldcuba

Well-known member
Lid geworden
23 november 2020
Berichten
160
Mijn reis met de algen, vanaf start tot heden. Mijn ervaringen, geen wetenschap. Veel proberen, fouten maken, kijken en plezier houden.

Parameters, Gezelschapsbak, 250 liter, co2 bemesting vanaf start. All-in-one plantenvoeding.

Start 1 december 2020. Plantjes erin en 5 weken indraaien. Na de nitrietpiek rustig het vissenbestand opbouwen. Blij, alles draait en ziet er goed uit.

Vanaf mid Februari, toenemend bruinalg. Geen paniek, normaal voor startend aquarium, toch….?

Wekelijks goed schoonmaken en 40% waterwissel. Bodem voorzichtig afzuigen. Moet goedkomen, toch…?

Vanaf mid maart, meer en meer bruinalg. Ik besluit de handschoen op te pakken. Ik wissel wat planten. Verlichting naar 8 uur bijna voluit en 4 uur flink gedimd. Resultaat. Alg slaat terug, draadalg….

Eind maart, ik besluit co2 op te voeren.

Eind april, het gaat verkeerd. Blauwalg erbij. Ik constateer dat de stroming bedroevend is, debiet is sterk verminderd. Slangen goed schoongemaakt maar debiet blijft matig.

Mei, blue exit kuur met succes. Maar ik besluit dat het roer om moet. Zo blijft het dweilen met de kraan open.

Eind Mei, groen alg erbij.

Filter wordt vervangen, een kreng en slechte kwaliteit. Dan maar goed doen. Sterker filter, debiet 7 maal bruto de bakinhoud. Tevens wat seachem purigem in het filter.

Stroming analyseren, extra dropchecker erin en van plaats wisselen. Vat krijgen op de stroming is het credo.

Wave pompje erbij. Rimpeling op opervlakte beperken (ik denk teveel co2 te verliezen)

Niet op de laatste plaats: Planten uitgekozen die bij elkaar passen qua licht. Niet te moeilijke planten. Voor het rood wat rode lotus. Het Licht afstemmen op de planten en stabiel houden.

Juni, juli. Geduld en een goed onderhoud discipline. Nog steeds wekelijkse waterwissels

Eind juli, baardalg verdwijnt. Voor de genadeslag nog wat alg eters toegevoegd.

Waterwaardes wat ik wil: nitriet 0, nitraat 20mg/l. Fosfaat 1.5 mg/l. Kh 8, Ph 6.9/7.0. Dagelijks ph meten. Mooi stabiel, co2 fluctueert niet meer.

September: geen draadalg, geen baardalg, bijna geen groenalg en bruinalg praktisch weg. Plantjes doen het het goed en het begint er uit te zien als een showbak. Kan er uren voorzitten.

Toekomstig probleem? De algeneters die worden vast te groot. Het draait, zoemt en groet, nu een nieuwe uitdaging…. Bak erbij, cichlide…?
 
Het heeft wat moeite gekost maar goed om te lezen wat het resultaat is. Soms duurt het ook maanden voor een bak goed is ingedraaid en als je af en toe dingen veranderd dan heeft dat vaak weer zijn weerslag op alles.
 
Je kunt alle soorten alg maar gehad hebben ;).
Ik heb vandaag 4 stuks garra flavatra gehaald. Schijnt dat ze goed een algje lusten, maar ik heb ze voornamelijk gekocht, omdat ik het prachtige vissen vind. Dat ze alg eten is meegenomen.

Veel succes met je bak!
 
Mooie reis. Hoe heb je je licht nu? Nog steeds 8u vol en 4 schemer?
 
8.5 uur op 85% en 4,5 uur op 25%
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff

Terug
Bovenaan