Mijn ranchu ligt op de bodem


M

Misty341

Guest
Hallo
Mijn ranchu ligt sinds vandaag op de bodem. Hij heeft het precies moeilijk om omhoog te zwemmen. Verder zie ik niks verkeerds of teken van ziekte aan de vis. Hij heeft wel 2 maand geleden toen ik hel kocht een klein zwemblaas probleempje gehad, toen ging hij steeds omhoog. Dit heeft een week geduurd en daarna was hij terug normaal.
Wat zou dit kunnen zijn? Hoe kan ik hem behandelen?
 
Sommige fancys hebben door de gedrongen bouw last van darm verstoppingen. Hoe ziet zijn ontlasting eruit?

Diepvries doperwten in bakje met klein scheutje water even kook erover in magnetron. Velletje eraf pellen en in stukjes voeren. Paar dagen niets anders geven. laxeerd en blaast de darmen door.

Verder kun je 5 dagen achter elkaar een zoutbadje geven mocht de vis last hebben van parasieten oid. 25 tot 30 gram zout per liter water. Zout zonder jodium!

Bakje/emmertje met aquariumwater zout erin en goed roeren met garde tot zout is opgelost. Bakje vers water dezelfde tempratuur ernaast. Visje in het zout max. 3 minuten. Als vis op zij gaat liggen of beweegt/ademd niet meer vis in verse water even rustig heen en weer bewegen zodat kieuwen schoon spoelen. Vis rustig in aquarium en hem ondersteunen en baantje met hem trekken totdat hij uit zich zelf weg zwemt.

Dino van Fancy fish store voorschoten heeft NT labs medicatie oa. swimbladder therapie. Stuurt ook op.

Hoop dat je vis gaat opknappen.
 
Tegen een zwemblaasprobleem is toch in de regel weinig te doen behalve een bakje met weinig water en dat langzaam opbouwen? Ik wist niet dat daar eventueel medicatie voor is.
 
Tegen een zwemblaasprobleem is toch in de regel weinig te doen behalve een bakje met weinig water en dat langzaam opbouwen? Ik wist niet dat daar eventueel medicatie voor is.

NT labs medicatie zie je hier ook erg weinig tot niet. Dino verkoopt het wel en is fijn product omdat het plant en filtersafe is. Alleen als je een erg groot aquarium heb en vaak iets nodig heb is het een kostbare zaak. Is trouwens een hele lijn aan medicatie en ook voor tropische aquariums.

Als de zwemblaas om een of andere reden fysiek stuk of niet goed is dan is het gewoon einde oefening voor de vis. Helpt de laagjes methode ook niet.

Ik heb zelf een geval gehad en die heb ik moeten euthaniseren. Ben er maanden mee druk geweest omdat de vis niet ziek is in de woord der zin maar het is gewoon zielig omdat ze op een gegeven moment ook niet meer bij het voer op de bodem kunnen komen. Ze willen wel maar kunnen niets.

Door de gedrongen fok is het vaak geen zwemblaasprobleem maar darmen. Zit hij verstopt en dan gaat hij met kont omhoog drijven. Dan kunnen ze in feite niet op de bodem liggen want hij word omhoog gedrukt door lucht en gassen. De darmen kunnen de zwemblaas beknellen. Vaak word de laagjesmethode in combinatie met doperwten dieet gedaan.

Ikzelf vind de laagjes methode niets. 50 liter en een sluier zonder filter is al niet te doen qua waterwaardes dus een bakje met 5 liter loopt helemaal op. Telkens verversen is ontzettend veel stress. Vis is al ziek en dan nog in een klein bakje spreekt mij niet aan. Heb het ook gedaan maar gewoon te zielig om te zien.

Het kan ook zijn dat er interne bacterieen in de vis groeien die van alles in de vis kunnen beschadigen. Daarvoor heb je de swimbladder treatment.

Sluiers zijn toch wat moeilijker qua onderhoud en heel veel verschijnselen komen door te weinig verversingen, filter capaciteit, voeding en hoe ze zijn gefokt.
 
Sluiers zijn toch wat moeilijker qua onderhoud en heel veel verschijnselen komen door te weinig verversingen, filter capaciteit, voeding en hoe ze zijn gefokt

Eens met de hele post, maar dit vat het wel zo'n beetje samen.

Met veel (gevarieerd) vers (groen)voer en weinig (onderhouds)korrel is er bij mij al enige jaren niemand meer gaan drijven (of zinken). Gemak dient de mens, maar naar mijn idee is droogvoer dusdanig rijk, dat het maar spaarzaam gevoerd dient te worden. Voorweken maakt wel een klein verschil, alsnog zit je dan met de hoeveelheid. Hap-slik-weg en het hongerdansje begint weer :D Op zich niet zo vreemd als je bedenkt dat goudvissen nauwelijks (niet?) over een echte maag beschikken, en karpers het liefste de hele dag "wat te grazen" hebben. Buiten dat ben ik van mening dat goudvissen niet alleen vismeel en soja-extracten in hun dieet zouden moeten hebben, maar ook gewoonweg groenten. Aan beide kanten van het glas zoveel meer voldoening wanneer er regelmatig echt iets te kauwen valt!

Naast artemia en soms mosselvlees (diepvries - echt een hit, om nom nom!) voer ik bijvoorbeeld allerlei soorten bonen (ongekruid en gekookt, in bite size stukjes gesneden), spruiten, broccoli & bloemkool, fruit.. Wat de pot schaft! Natuurlijk vinden ze niet alles even lekker en is het net wat meer werk dan tweemaal daags wat korrels (ook qua onderhoud/water verversen), maar vooralsnog (4+ jaar - even afkloppen) geen zwemblaasproblemen meer gehad. Ik voer flinke hoeveelheden (hou niet echt rekening met oog/maag-ratio maar dat is sowieso een andere discussie) en naar wat ik aan de buitenkant kan zien, groeien mijn vissen goed en gestaag.

Of een verandering van dieet nu nog iets voor je ranchu zal doen, durf ik niet te zeggen, mede doordat er reeds genoemde andere oorzaken kunnen zijn. Wellicht toch een poging waard! Het oplossen van een zwemblaasprobleem met medicatie en/of laagjesmethode/doperwten is bij mij helaas (ook) niet gelukt, dus pogen te voorkomen (in de toekomst).. Beter dan behandelen. Wil je nog wel even sterkte wensen, hoop dat je je vis er toch doorheen krijgt. Echt een rotprobleem. :(
 
NT labs medicatie zie je hier ook erg weinig tot niet. Dino verkoopt het wel en is fijn product omdat het plant en filtersafe is. Alleen als je een erg groot aquarium heb en vaak iets nodig heb is het een kostbare zaak. Is trouwens een hele lijn aan medicatie en ook voor tropische aquariums.


Thanks voor de verduidelijking:thumbs:
 
Leuk om weer eens een reactie te zien van een wat gevorderde sluierhouder:thumbs:

Ik heb wel meer gelezen over mosselvlees maar wist niet dat sluiers dit dus ook erg lekker vinden. Ga ik ook maar eens proberen. Je geef aan diepvries? Ik lus zelf geen mosselen en wist niet dat je dit ook in de diepvries kunt vinden. Zal eens kijken in de supermarkt.

Laat je dit gewoon ontdooien en stukjes rauw erin of moet het nog verhit worden ofzo?

Ben erg benieuwd naar de reactie van mijn vreetmonstertjes:rolleyes:
 
Leuke reactie @michelle1 , dank! :)k

Zelf lust ik ook geen mossels, dus koop ik van die blisterverpakkingen van AquaMania (LFS/dierenwinkel). Van de supermarkt kan wellicht ook, ben alleen niet op de hoogte van toevoegingen/bewerkingen.. Indien geschikt, wel goedkoper dan diepvriesblokjes denk ik. Misschien eens bij de Discushouders in de topics spieken, hoe zij dit doen. Eigenhandig snijden & ontleden ben ik nog steeds niet helemaal aan toe, als jij hier succes mee hebt hoor ik het graag! De blokjes zijn supermakkelijk geportioneerd en na ontdooien blijven er al min of meer hapklare brokjes over (roer het meestal nog even kort door, al is dat meer voor een eerlijke onderlinge verdeling.. De grootste mond hoeft nog niet meteen de grootste portie en ze gaan er zo lekker van grondelen! :Dk).

@Misty341 , heb je nog wat ondernomen en hoe is het inmiddels met je vis?
 
Leuke reactie @michelle1 , dank! :)k

Zelf lust ik ook geen mossels, dus koop ik van die blisterverpakkingen van AquaMania (LFS/dierenwinkel). Van de supermarkt kan wellicht ook, ben alleen niet op de hoogte van toevoegingen/bewerkingen.. Indien geschikt, wel goedkoper dan diepvriesblokjes denk ik. Misschien eens bij de Discushouders in de topics spieken, hoe zij dit doen. Eigenhandig snijden & ontleden ben ik nog steeds niet helemaal aan toe, als jij hier succes mee hebt hoor ik het graag! De blokjes zijn supermakkelijk geportioneerd en na ontdooien blijven er al min of meer hapklare brokjes over (roer het meestal nog even kort door, al is dat meer voor een eerlijke onderlinge verdeling.. De grootste mond hoeft nog niet meteen de grootste portie en ze gaan er zo lekker van grondelen! :Dk).

@Misty341 , heb je nog wat ondernomen en hoe is het inmiddels met je vis?

Ik wist niet eens dat dit in de diepvries van de lfs ligt. Ik dacht dat jij ze uit diepvries supermarkt haalde. Geen idee hoe en wat qua mosselen. De lfs is hier niet zo uitgebreid en betrouwbaar dus zal eens kijken wat er in de supermarkt is op gebied van mosselen. Ik hoop dat ze gewoon kant en klare in de diepvries hebben net zoals in een potje blikje. In potje, blikje zal van alles inzitten om houdbaar te houden maar diepvries meestal niet. Verse mosselen gaat het denk niet worden hoor. Geen idee wat ik met die dingen moet doen. Zal eens bij discushouders kijken. Wellicht valt het mee en dat ik dan zelf portie kan invriezen.
 
Ik wist niet eens dat dit in de diepvries van de lfs ligt. Ik dacht dat jij ze uit diepvries supermarkt haalde. Geen idee hoe en wat qua mosselen. De lfs is hier niet zo uitgebreid en betrouwbaar dus zal eens kijken wat er in de supermarkt is op gebied van mosselen.

Tuincentrum met dierenafdeling een optie? Als ze vissen verkopen, staat er vaak ook ergens een diepvries met visvoer. Ingevroren blijft met dit weer in de auto goed te doen qua transport (bereikbaarheid is vandaag een ander verhaal en als je niet van kerstshows houdt, best even helemaal mijden voorlopig :Dk)

Ik hoop dat ze gewoon kant en klare in de diepvries hebben net zoals in een potje blikje. In potje, blikje zal van alles inzitten om houdbaar te houden maar diepvries meestal niet. Verse mosselen gaat het denk niet worden hoor. Geen idee wat ik met die dingen moet doen. Zal eens bij discushouders kijken. Wellicht valt het mee en dat ik dan zelf portie kan invriezen.

Meen gelezen te hebben over hele mossels en Discus, maar hoe, wat en waar.. Durf hier geen adviezen over te geven verder. Zal voor je duimen dat ze bij de supermarkt inderdaad zoiets hebben en je topics in de gaten houden, ben benieuwd. Sterkte en succes ermee! ;)k
 
Tuincentrum met dierenafdeling een optie? Als ze vissen verkopen, staat er vaak ook ergens een diepvries met visvoer. Ingevroren blijft met dit weer in de auto goed te doen qua transport (bereikbaarheid is vandaag een ander verhaal en als je niet van kerstshows houdt, best even helemaal mijden voorlopig :Dk)



Meen gelezen te hebben over hele mossels en Discus, maar hoe, wat en waar.. Durf hier geen adviezen over te geven verder. Zal voor je duimen dat ze bij de supermarkt inderdaad zoiets hebben en je topics in de gaten houden, ben benieuwd. Sterkte en succes ermee! ;)k
.
Kom net uit de supermarkt en uit de diepvries gekookte mosselen meegenomen. Grote zak los en al gekookt. Liggen nu 2 stuks te ontdooien, Vanavond in stukjes en dan zal ik voeren. ben benieuwd of ze het lusten
 
Stelletje verwende krengen. heb die vieze mosselen in stukjes gesneden en had een waar strijd arena verwacht maar helaas. Afgekeurd. Ze nemen het in de bek en spugen het voor het raam weer uit met een blik van vreet zelf die troep maar op :zwaai:we only eat high standard foods and goods :chef:
 
Stelletje verwende krengen. heb die vieze mosselen in stukjes gesneden en had een waar strijd arena verwacht maar helaas. Afgekeurd. Ze nemen het in de bek en spugen het voor het raam weer uit met een blik van vreet zelf die troep maar op :zwaai:we only eat high standard foods and goods :chef:

:brk:Dk!! Jammer, maar wel grappig; daar sta je dan met je goede gedrag! :Dk Heb de verpakking van de diepvriesversie er eens bij gepakt: verrijkt met onder andere zalmolie & vitamines (?) dus wellicht wat smakelijker dan een "echte" pure mossel?

Toch een applausje voor je poging :pk Kan me zowel jouw gezicht (tijdens het fileren) als die van je visjes voorstellen! :Dk
 

Terug
Bovenaan