mijn Puntius Denisonii / Torpedo barbeel heeft vlekken


Henry en annette

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2012
Berichten
323
Locatie
Sittard
Hallo mijn puntius heeft vlekjes ,in het water zien ze er wit uit ik heb ze er net uitgehaald en nu zie ik dat de vlekken rood zijn .vorige week zijn er ook twee coridoras gesneuveld .
nu vraag ik mij af wat het kan zijn .ik zie wel vaker vlekjes maar die verdwijnen meestal weer vanzelf.
alvast bedankt voor het meedenken.
zijn er ook mensen die preventief iets doen en zo ja wat en waarom?

IMG_2337 pointo.JPG


IMG_2339.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat meer info is handiger.

Hoeveel liter aquarium. waterwaardens, verversen, medebewoners andere bijzonderheden. Laatste tijd grote werkzaamheden in aquarium. Nieuwe vissen etc.

Ik neem aan dat deze vis dood is. makkelijker een foto van gehele vis in water bij voorkeur nog levend. Foto van medebewoners, totaalplaatje aquarium, foto kop frontaal van vis. Wellicht ziet iemand wat aan andere vissen wat je nog niet is opgevallen. Foto van plekjes zijn wel duidelijk maar is weinig zeggend verder.

Zie je nog opvallend gedrag bij vissen? Schuren, flitsen, hangen op bepaalde plaats aquarium etc.

3 vissen dood in aquarium in een week. zou in ieder geval even waterwaardens checken en grote verversing doen en goed afhevelen bij bodem. beetje waaien boven bodem en daar water uithalen. Vers water zelfde tempratuur erin. Zo hevel je eventuele ziekte veroorzakers wat af en stagneer je groei en vermeerdering.
 
700 liter aquarium,ph 7,5 KH 7 een maal in de twee weken 30 % waterverversen . geen nieuwe vissen .
Wel wat oudere epalzeorhynchos kalopterus een daarvan was magerder geworden en wat bleker en een beetje krommer.
De puncto lag al wat langer stil en kreeg twee witte vlekjes
Een van mijn regenbogen heeft een witte vlek op zij kop .(zie slecht foto)
alle vissen zwemmen goed rond en eten goed .
Nu gaat er wel vaker een albino corydora dood maar nu toevallig twee in twee weken .
zal vanavond proberen een betere foto te maken


IMG_2361[1].JPG
 
Jeetje dat is en aardig plasje water :D Staat ook in je handtekening zie ik net. Ga aannemen dat jullie enigzins verstand van omstandigheden en visbestand hebben en hier het probleem dan ook niet zit. dit is wel eens anders bij beginners vandaar info handiger.

Probeer even goede foto van de plek en de vis te maken en graag eentje van voren. Snap dat dit geen eenvoudig klusje is als ze niet stil willen blijven hangen.

Heb je het idee dat het telkens dezelfde soorten plekjes zijn op verschillende vissen? Kun je plekje trachten te omschrijven? Is het wittig wat op de schubben ligt. Ligt het lager dan omringende schubben. Is het wat pluizig/vachtachtig. Heb je het idee dat het verdikte slijmhuid is? Komt het tussen de schubben uit soort van moslaagje achtig tussen de schubben. Heeft de vis geknepen vinnen? Zijn er meer vissen met geknepen vinnen? Vinnen strak tegen lichaam houden ipv losjes te laten hangen en rugvinnetje omhoog? Check de ogen van de vissen. Kijken of ze meer uit de kop staan. Goed te zien met kop naar voren.

Voor de zekerheid. Zit geen agresief visje bij die verwondingen veroorzaakt bij zijn collega s? Op wondjes kun je schimmel krijgen en ook kan het infecteren.
 
Ik zie dat je in Sittard woont. Het is misschien een idee om een lijkje te bewaren en rond te bellen naar lokale aquariumzaken. De kans is groot dat ze daar (al dan niet microscopisch) kunnen onderzoeken wat voor ziekte en/of parasiet dit is. Daarna kunnen ze medicijnen adviseren. Ik zou het niet laten doorsukkelen want kennelijk wordt het erger, als je merkt dat er vaker visjes sterven.
 
Ik heb in het begin ook een aantal onverklaarbare ziektes gehad in de bak.

Ik ben sindsdien gaan werken met een uvc lamp. Deze staat 24/7 aan.

In mijn optiek zorgt dit ervoor dat het aantal Kiemen (bacterien, schimmels en parasieten) minder wordt. Het zijn doorgaans de ziekte verwekkers die 'zwevend' in het water zitten. Dus door de lamp vernietigd worden.

Tot op heden heb ik geen ziekte uitbraak meer gehad.

Een aquarium heeft tov de natuur, een erg hoge visbezetting. Dit geeft een hoge kiemdruk. Wat weer voor stress en ziektes zorgt bij vissen.

Bovenstaand is een preventief middel. Voor je reeds zieke vissen moet je een behandeling zoeken.

Om de overige vissen te versterken zou ik met Voogle gaan werken. En evt een (of 2) goede uvc lampen gaan werken. Je moet de lampen aanpassen aan bakinhoud en pomp capaciteit.
 
Onderzoek op een dood visje is geen optie. Zit vol ellende. Inderdaad een afstrijkje maken dan meer zekerheid wat de vis mankeerd hoewel ook toch wel wat beperkt. Bacterieel is bijna niet te zien onder microscoop dit moet op kweek in lab. Een vis met bacterieel probleem zal ook vol zitten met allerhande parasieten omdat vis zwak is en dan masala aangevallen word. Veel koi dealers/centrum kunnen afstrijkje maken. Misschien een optie bij jou in de buurt. Koi zelfde ziekten verwekkers en koi kenners veel verstand van deze zaken. Ik ben nog nooit een LFS tegen gekomen die een microscoop hebben. Op elke vis en in elk aquarium zit ellende. gaat om hoeveelheid. Meestal ook op een stapeling van ellende.

UV goede tip preventief en nabehandeling. Ik gebruik dit ook. Heb een interne die na kuren gevuld worden met kool. Haalt medicatieresten eruit. na 2 dagen haal ik kool eruit en laat UV licht nog een tijd aan om eventuele ontsnapte ellende alsnog de nek om te draaien.
 
Bedankt voor alle feedback ,
Is het verstandiger eerst een kuur te doen met eSHa 2000 en dan preventief verder gaan met voogle? of is de optie van een uv lamp voor een preventieve werking beter
 
Je moet eerst een indicatie hebben of je een ziekte in je aquarium heb en wat. Als je meerdere vissen heb die wat mankeren zal je eerst moeten behandelen met medicatie. ESHA is al een verouderd middel en veel resistentie voor. Ziektens kun je een beetje globaal opdelen in bacterieel, schimmels, huidparasieten, wormen, flagelaten. Er is geen wondermiddeltje die alles oplost dus je moet eerst gaan kijken wat het meest voor de hand ligt wat er loos is in jouw aquarium.

Als vissen problemen hebben met bacterieen is een kuur voor wormen natuurlijk nutteloos. Veel medicijnen hebben tevens gevolgen voor je biologisch evenwicht. Sommige kunnen alle bacterieen doden zodat je na de kuur waterwaardens moet meten omdat je te maken krijg met hoge NH3/4 en NO2 wardens en je dan daardoor weer ellende krijg.

Vandaar meer info nodig is betreft de plekken. Goed naar ogen, bekken en staarten/vinnen kijken. Kijken of je bepaald vreemd gedrag zie etc. Fotos is handiger zodat iedereen mee kan kijken omdat er wellicht iets opvalt wat jullie nog niet hebben gezien.

UV is inderdaad preventief en verminderd aantallen ziekteverwekkers maar indien vissen aangetast zijn werkt dit niet genezend.

Voogle kun je altijd gebruiken. Dit is een middel wat ook verminderd en de weerstand van vissen verhoogd.

Behandeling met zout is ook een optie als het maar 1 visje betreft. Je moet dan wel zeker weten of jouw soortje tegen zout kan dit weet ik niet per vis soort.
 

Terug
Bovenaan