Mijn planten worden nog steeds opgegeten


S

Steve Declerck

Guest
Hallo,

Ben hier nog eens terug met een vervolg op een vorig topic. De verdachte vissen (algeneters) had ik afgezonderd en het vissenbestand wat uitgebreid met zoenvissen en als ik me niet vergis keizer tetras. Beide soorten niet erg klein dus. Probleem is dat mijn planten er nu nog erger aan toe zijn dan met die algeneters. Iedere dag vis ik zeker tussen de 5 en 10 bladeren op. Aan dat tempo schiet er binnenkort niks meer over. Ik had gehoopt met de planten die erin staan een mooie onderwatertuin te maken, maar helaas. Ik heb de indruk dat elke vissoort niet van planten kan afblijven. Wat vreemd is: op de voorgrond staan 2 bruinachtige planten (zie foto) en daar heeft nog nooit 1 vis van gegeten, die 2 planten worden compleet met rust gelaten, terwijl de plant op de andere foto kaalgeplukt wordt en ook nog andere planten, dat is niet de enige. Plastieken planten vind ik niet mooi. Je kan duidelijk zien dat die niet echt zijn en ook vervaagt de kleur snel door de belichting. Kan ik echt niks doen? Of zijn er hoog groeiende planten die heel zeker met rust gelaten worden, net zoals die 2 voorgrond planten op de foto?

Dank je en groeten...
IMG_20180124_182507_resized_20180124_071305264.jpg
IMG_20180124_182514_resized_20180124_071148421.jpg
 
Lijkt op een plant die ik ook in de bak heb, op je eerste foto, gebeurt geregeld dat de onderste bladeren daarvan los raken.
 
Dat is een stricta en zie je wel vaker met deze plant dat de onderste bladeren losraken zoals Lex ook aangeeft,vraag me niet precies waarom maar zal toch iets met voeding/licht te maken hebben.
Op de foto zie je een volledig blad dat los gelaten heeft en wat gelig van kleur is.
 
Vaak wordt bij deze plant geadviseerd om de stengels verder uit elkaar te zetten zodat licht en voeding goed bij de onderste bladeren komen.
ook kan je gewoon het kale gedeelte weghalen en de plant gewoon weer terug plaatsen, de wortels zullen weer snel gevormd zijn.
 
Een Stricta laat zijn onderste bladeren vallen als er te weinig ijzer en kalium en fosfaat in het water zit, een stricta houd van veel licht en voedingrijke bodem en vooral veel ijzer en kalium.
Dus voeding bij de wortels met ijzer en kalium, het is geen lastige plant mits je hem goed te eten geeft dan zal hij op de kale stam weer nieuwe uitlopers maken + op lucht wortels die ook weer de bodem in gaan komen nieuwe jonge scheuten op.
Heb deze plant 30jaar geleden altijd gehad in aquariums en ik moest hem 1x per maand terug snoeien omdat hij zeer snel de oppervlakte bereikte.
snoeide hem dan terug op 5cm en hij liep gewoon weer uit op de nieuwe scheuten totdat het meer een struik onder water was geworden die breed werd en ook snel omhoog groeide.
 
ik moest hem 1x per maand terug snoeien omdat hij zeer snel de oppervlakte bereikte.
snoeide hem dan terug op 5cm en hij liep gewoon weer uit op de nieuwe scheuten totdat het meer een struik onder water was geworden die breed werd en ook snel omhoog groeide.
Gebruikte je toen CO2?
Bij mij zonder CO2 groeit hij wel hard maar niet zo hard. Blijft wel redelijk compact en de bovenste bladeren kleuren altijd wat roodachtig. Uitlopen uit de bodem zie ik hier niet gebeuren, ik snoei en paats stekken erbij of vervang ze (dat laatste nog niet nodig geweest).
 
Dag iedereen,

Vele dank voor de antwoorden. Ik zal die dus herplanten. Hierbij nog wat info over m'n tank:

- Als bodem heb ik JBL Manado gebruikt. Ik had snel de indruk dat dat waarschijnlijk niet de beste keuze was. Dit is een zeer lichte bodem. In het begin kwamen hopen korreltjes bovendrijven. Planten komen ook makkelijk los omdat die bodem zo licht is dat er weinig houvast in zit. Ik vraag me af of ik die bodem beter verwijder en m'n aquarium opnieuw inricht? Ik heb wel zo een mestballetjes in de bodem geplaatst van Denerle, ter hoogte van de wortels van elke plant (zo'n 20 balletjes).
- Verder gebruik ik ook een CO2 systeem van Denerle, lijkt me best ok. Probleem was dat er zodanig veel kalk bij ons in het water zit, dat die zuurstof daar blijkbaar problemen mee had. Die indicator gaf eerder een blauwe kleur aan ipv een groene. Ik gebruik nu osmose water en die indicator ziet er nu wel groener uit.
- Als meststoffen gebruik ik de producten op de bijhorende foto's.

Ik vroeg me af: ben ik zo goed bezig? Ik ben er ondertussen al achtergekomen dat planten kweken moeilijker is dan vissen. M'n vissen stellen het goed, heb amper een sterfgeval, maar het kweken van mooie planten heb ik helaas nog niet volledig onder de knie.

Hopelijk kan een aquascaping expert mij verder helpen :)

Waarvoor dank !

Steve

65826.png
122016-F.jpg
 
Als je wilt nagaan of er voldoende voeding aanwezig is dan zou je eens de waarden moet testen of laten testen. Meten=weten;).
Gebruik je nu puur osmose ?
 
Ik zal inderdaad eens checken. Puur osmose niet, want dan zou het eigenlijk erg koud water zijn dat ik toevoeg. Ik doe wat gewoon warm water bij, zodat de temperatuur ongeveer dezelfde is als het aquariumwater. Maar ik ben van plan de bidons met water eerst een tijd naast de verwarming te plaatsen in huis, zo moet ik dan minder kraanwater erbij doen. Of is puur osmose water niet de bedoeling? Mist dat water dan niet de nodige mineralen?

Dank...
 
Ok, je mengt het dus met kraanwater. Osmose mist inderdaad mineralen en ik gebruik het bij de TB garnalen wel maar zorg dmv gh+ mineral dat deze weer aan boord komen en dat de gh dus weer redelijk op peil is.
Bij een erg hoge kh moet je inderdaad meer co2 toevoegen om de ph te verlagen. De kh is de buffer namelijk dus hoe hoger die is, temeer co2 je moet toevoegen.
 
Ok, dank je, ik dacht zo al iets dat puur osmose waarschijnlijk ook niet goed was. Hoe zijn uw verhoudingen? Ik vul mijn emmer ongeveer 3/4 met osmose en dan nog nog ongeveer 1/4 kraanwater zodat de temperatuur toch ok is.
Ik weet niet wat uw indruk is van de gebruikte meststoffen?

Dank
 
Nou voor die garnalen gebruik ik puur osmose omdat die een kh van 0-1 verlangen en een lage geleidbaarheid. Ik ken de producten niet zelf maar je voegt zoals ik het bekijk wel nitraat, fosfaat en kalium toe en ijzer met sporen.
Maar om te weten of alles voldoende aanwezig is zou ik het eens laten testen en vragen of ze de waarden willen opschrijven voor je.
 
Gebruikte je toen CO2?
Bij mij zonder CO2 groeit hij wel hard maar niet zo hard. Blijft wel redelijk compact en de bovenste bladeren kleuren altijd wat roodachtig. Uitlopen uit de bodem zie ik hier niet gebeuren, ik snoei en paats stekken erbij of vervang ze (dat laatste nog niet nodig geweest).

Nee ik gebruikte toen geen Co2 dat was allemaal te duur in die tijd en mondjes maat aangeboden.
Had toen wel een Velda voedingsbodem die je nu nog kan kopen als vijver substraat.
De voeding die ik toen had kwam uit de Hydrocultuur kamerplanten en gebruikte elke 3 maanden osmoscote bollen bij de wortels, zelfs de rode lotus die ik toen had gaf drijfbladeren en ik heb hem zelfs tot bloeien gekregen in het aquarium.
Vaantjes plant was het nog gekker die moest ik om de 2weken terug snoeien, maar zo'n goed lopend aquarium heb ik sins die tijd nooit meer gehad, het was een aqualantis 100x50x50 met een aluminium frame 4x T8 + 2x gloeilamp om de hoeken goed te belichten.
 
Nee ik gebruikte toen geen Co2 dat was allemaal te duur in die tijd en mondjes maat aangeboden.
Had toen wel een Velda voedingsbodem die je nu nog kan kopen als vijver substraat.
De voeding die ik toen had kwam uit de Hydrocultuur kamerplanten en gebruikte elke 3 maanden osmoscote bollen bij de wortels, zelfs de rode lotus die ik toen had gaf drijfbladeren en ik heb hem zelfs tot bloeien gekregen in het aquarium.
Vaantjes plant was het nog gekker die moest ik om de 2weken terug snoeien, maar zo'n goed lopend aquarium heb ik sins die tijd nooit meer gehad, het was een aqualantis 100x50x50 met een aluminium frame 4x T8 + 2x gloeilamp om de hoeken goed te belichten.
Dankjewel voor je toelichting, wel interessant allemaal!
 
Hallo,

Lijkt me ook wel leuk om zo'n goed draaiende plantenbak te hebben. Om mooie planten te hebben spelen toch heel wat factoren een rol heb ik de indruk: bodem, licht, CO2, bemesting.... En vooral een goede verhouding.
Ik vroeg me af wat de beste bodem zou zijn? Ik heb gelezen dat Aquasoils erg goed zou zijn. Ik heb JBL Manado gebruikt en ik vraag me af hoe de kwaliteit van dit product nog zou zijn? Ik heb ook wel van die mestbollen erin gestopt. Ik vind die bodem in elk geval erg licht, planten komen ook gemakkelijk los als ze nog niet goed ingeworteld zijn.
 
Ik heb JBL Manado gebruikt en ik vraag me af hoe de kwaliteit van dit product nog zou zijn? Ik heb ook wel van die mestbollen erin gestopt. Ik vind die bodem in elk geval erg licht, planten komen ook gemakkelijk los als ze nog niet goed ingeworteld zijn.
Ik heb Manado heel kort gebruikt, te kort om iets te zeggen over hoe de planten er in groeien, maar het feit dat het zo licht is en de planten steeds los kwamen was voor mij de reden Manado heel snel weer uit de bak te halen.
@bderooij heeft Manado een paar jaar in zijn bak gehad, ik hoop dat hij dit topic ziet (taggen werkt niet, hij krijgt hier geen bericht van), maar ik meen dat hij naar 3 jaar de Manado weer uit zijn bak heeft gehaald en vervangen heeft door filterzand omdat de bodem wel uitgewerkt leek. Zijn planten waren behoorlijk aan het verpieteren. Ook het feit dat het zo licht was irriteerde hem als ik me niet vergis.
 
Ik ben ook van plan die manado er terug uit te halen. Die is inderdaad erg licht. Kleinere plantjes die niet zo veel wortel schieten komen makkelijk boven drijven.
Maar is het niet zo dat elke bodem na een tijd uitgewerkt is? Maar dat wordt dan waarschijnlijk opgelost door van die mestbolletjes in te planten?
Zou iemand hier een idee hebben wat een degelijke bodem zou kunnen zijn zonder dat ik te diep in de beugel moet tasten?
 
Ik gebruik zwart color sand van Hornbach (0,4~0,8 mm). Hierin zit geen voeding, doe hoogstens bij enkele plantjes wat voeding bij de wortels. Daarnaast doe ik nitraat, fosfaat en CSM+B in de waterkolom. (Stockoplossing)
 
Ik gebruik dezelfde als Lex maar het is niet echt een goedkope bodem. Maar wel een fijne bodem voor grondbewoners.
 
Dat is een stricta en zie je wel vaker met deze plant dat de onderste bladeren losraken zoals Lex ook aangeeft,vraag me niet precies waarom maar zal toch iets met voeding/licht te maken hebben.
Op de foto zie je een volledig blad dat los gelaten heeft en wat gelig van kleur is.
Een Hygrophilla corymbosa. Daarbij vallen inderdaad de onderste bladeren af. Mee eens dus!
 
Dus als ik ze korter maak en herplant zal dit opnieuw zo zijn? Wel jammer, ziet er behoorlijk kaal uit.
Ik moet er wel bij vermelden dat die plant in het aquarium van de winkel er veel beter uit ziet dan de mijne. Er staan heel wat meer bladeren aan en daar zijn ze lichtgroen. Bij mij weinig bladeren en donkergroen. Het ziet er precies een totaal andere plant uit als je ze zou naast elkaar zien. Nochtans voeg ik ferro en CO2 toe en zo, maar die waarden moet ik nog eens checken.
 
Als ik het goed heb is dit dezelfde die jij hebt, foto's komen van mijn eigen bak.
296846_0_82_20140629_13-jpg.jpg


Als ie eenmaal goed doet, gaat het inderdaad hard met deze.

188916_0_82_20140629_14-jpg.jpg
 
Zeer mooi Lex !
Inderdaad, is dezelfde, maar bij jou ziet die er stukken beter uit!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt Ben. De foto's zijn al van een paar jaar terug. De plant staat nu iets donkerder, dus wat minder blad en langere stengels.
 

Terug
Bovenaan