mijn nieuwe sluierbak.


Ja, vooral voor die grote van je

ja die grote dat is me er 1. is ook net of die het niet schoon wil als ik met me hand in de bak de ramen vrij maak van de algen loopt die de hele tijd in je vingers te happen.
 
ja die grote dat is me er 1. is ook net of die het niet schoon wil als ik met me hand in de bak de ramen vrij maak van de algen loopt die de hele tijd in je vingers te happen.

Haha, hij denkt ' hè nee, moet ik weer door die schone ruit zijn kop zien'
 
ik zat nog even te kijken naar seachem matrix en zag dat 2 liter van dat spul hetzelfde oppervlakte heeft van 40 liter bioballen. deze heb ik nu in mijn tetra te zitten. weet je ook hoelang het mee gaat of spoel je het af en toe uit?

Inderdaad fijn filter. Ik heb de 1501 dus meer manden.

Het zijn een soort van steentjes en blijft gewoon goed. Ik doe er verder niets mee. Ik spoel alleen elke week van 1 filter de bovenste sponzen uit en elke maand tot 6 weken 1 filter de rest van de sponzen en de slangen. De harde media laat ik met rust. Bij grote schoonmaak en na medicatiekuren stop ik er wat bactiballs bij.

Van onder gezien mand spons, mand bioballen, mand matrix, mand sponzen. Wil de bioballen nog gaan overzetten op matrix.
 
Inderdaad fijn filter. Ik heb de 1501 dus meer manden.

Het zijn een soort van steentjes en blijft gewoon goed. Ik doe er verder niets mee. Ik spoel alleen elke week van 1 filter de bovenste sponzen uit en elke maand tot 6 weken 1 filter de rest van de sponzen en de slangen. De harde media laat ik met rust. Bij grote schoonmaak en na medicatiekuren stop ik er wat bactiballs bij.

Van onder gezien mand spons, mand bioballen, mand matrix, mand sponzen. Wil de bioballen nog gaan overzetten op matrix.

hoevaak vervang jij je sponzen dan? ben van plan binnenkort dan die bioballen in de tetra tec te vervangen door matrix. heb ook nog keramische buisjes deze hebben dezelfde werking als de bioballen toch?
 
Ik vervang geen sponzen. Ik spoel alleen de bovenste sponzen elke week even uit, om de week van 1 filter. 1 keer per 4 tot 6 weken spoel ik 1 filter geheel schoon. Dus de manden met sponzen, het filterhuis en de slangen. Heb er net eentje vanochtend een grote beurt gegeven. Wat een drek komt eruit. Me slangen kwam ook heel wat uit.


Nu heeft 1 filter een grote beurt gehad dan over 4 tot 6 weken de ander zo heb ik altijd eentje draaien met de nodige bacties.

Pijpjes, bio ballen komt een beetje op hetzelfde neer denk ik. Gaat om de oppervlakte waar bacties zich op kunnen nestelen. Hoewel de pijpjes ook oppervlakte van binnen hebben dus misschien dat hier wat meer op blijft zitten.

Met 2 filters op je aquariummet 3 sluiers moet goed gaan. Als je ze maar niet tegelijkertijd tijd ga schoonmaken.

Ik heb 6 sluiers op 370 liter maar denk iets meer drek. Ik heb tevens een zandbodem en die van mij grondelen vaak onder de inlaat dus gaat ook nogal wat zand het filterhuis in.

Met de matrix vrij goede waterwaardes alleen na zware medicatie wil dit nog wel eens instorten.
 
een update van mijn sluierbak de groene alg trekt behoorlijk snel weg! waarschijnlijk door de het snel groeien van het hoornblad. zo ziet mijn aquarium er op dit moment uit.
IMG_5113.jpg

als je dit vergelijkt met de vorige week. is er wel wat verandert.
IMG_5044.jpg

morgen is het weer tijd om wat water te verversen en ook maar die jungle te gaan snoeien. maar als ik ga snoeien moet ik er dan ook om denken niet te veel weg te halen omdat ik dan de kans geef aan de alg terug te keren?
 
  • Leuk
Waarderingen: Goud
Ik zou niet te veel snoeien hoor;) Lekker die alg weg laten kwijnen door de snelle plantengroei. Ik denk overigens dat je sluiers die jungle wel kunnen waarderen
 
Ziet er goed uit hoor! Sluiertje heeft ook een aardig bol buikje. Kan 24 uur per dag van de alg snoepen. Zit de sluier alleen?
 
Ziet er goed uit hoor! Sluiertje heeft ook een aardig bol buikje. Kan 24 uur per dag van de alg snoepen. Zit de sluier alleen?

als je goed kijkt zie je op de tweede foto in het midden een waasje zwemmen dit is mijn kleinste en als je bij de grote in de weerkaatsing naast het glas naast hem kijkt zie je dat achter die ''dikke'' nog 1 zit.
 
Ik zou niet te veel snoeien hoor;) Lekker die alg weg laten kwijnen door de snelle plantengroei. Ik denk overigens dat je sluiers die jungle wel kunnen waarderen

oke maar het lijkt zo wild en niet netjes dan haha
 
enige waar ik nog last van heb is de aardlaag. hier zoek ik nog de rede achter.
 
Dacht al zielig alleen maar zie het nu. Leuk gezicht he z on kleintje bij die dikke lobbes. Ik heb ook net een mini pearl scale erbij. is denk 2 cm. lach je dood tussen die grote lobbesen. In het begin durfde hij er niet tussen en verstopte zich tussen de plantjes. Sinds een dag of 3 heeft hij de moed om tijdens het eten zich in de strijd te werpen. Hij is nog een stuk wendbaarder en sneller dan die dikkerds en pikt zo heel wat brokjes weg van de veelvraten.

Weet niet wat je bedoel met last van aardlaag. Wat is dit?
 
Dacht al zielig alleen maar zie het nu. Leuk gezicht he z on kleintje bij die dikke lobbes. Ik heb ook net een mini pearl scale erbij. is denk 2 cm. lach je dood tussen die grote lobbesen. In het begin durfde hij er niet tussen en verstopte zich tussen de plantjes. Sinds een dag of 3 heeft hij de moed om tijdens het eten zich in de strijd te werpen. Hij is nog een stuk wendbaarder en sneller dan die dikkerds en pikt zo heel wat brokjes weg van de veelvraten.

Weet niet wat je bedoel met last van aardlaag. Wat is dit?

ik bedoel baardalg maar de autocorrectie paste het aan haha. ja deze zat eerst ook in het hoekje maar tegenwoordig zwemmen ze vaak samen door de bak. heel af en toe dan gaan ze tegen de buik zwemmen van de bolle maar dan niet beuken gewoon zwemmen. net dolfijnen met jongen zeg maar. ik kan het niet verklaren maar het ziet er leuk uit en de grote lijkt zich er niks van aan te trekken.
 
Hoelang heb je de lampen per dag aan staan? Vreten ze dat hoornblad niet op totdat elk spoort er van gewist is? Ik vind het een mooie plant maar durfde er niet aan omdat het mij zo hopeloos leek :p
 
Hoelang heb je de lampen per dag aan staan? Vreten ze dat hoornblad niet op totdat elk spoort er van gewist is? Ik vind het een mooie plant maar durfde er niet aan omdat het mij zo hopeloos leek :p

mijn lampen staan nu 8 uur per dag aan. en het water is weer zo helder als maar kan! mijn sluierstaarten blijven allemaal van de planten af en heb ze nooit iets zien losmaken of opeten wat planten betreft. het hoornblad groeit wel als kool dus vaak snoeien
 
Fijn dat alle alg weer weg is! Ik heb zelf ook altijd 8 uur licht maar gelukkig nooit last gehad van een explosie aan groene alg.

Ha! Jij hebt ze goed afgericht dan!
 
Fijn dat alle alg weer weg is! Ik heb zelf ook altijd 8 uur licht maar gelukkig nooit last gehad van een explosie aan groene alg.

Ha! Jij hebt ze goed afgericht dan!

ik zou niet weten hoe ik ze heb afgericht ik denk gewoon genoeg voedsel geven zodat ze geen plantenklauwers worden.
 
hierbij weer even een update van mijn bak en de vissen. de slakken zijn er inmiddels al een paar weken uit deze bleken de planten niet heel te laten.

hieronder de foto van de bak hoe die er nu bij staat:
IMG_5179.jpg


en hier wat foto's van de vissen familie:

IMG_5188.jpg
IMG_5183.jpg
IMG_5184.jpg
IMG_5189.jpg
 
Die Anubia op de voorgrond mag niet met de wortelstok in de bodem staan;). Dat is een flinke vis zeg:D
 
Die Anubia op de voorgrond mag niet met de wortelstok in de bodem staan;). Dat is een flinke vis zeg:D

dat dacht ik al eens ergens te lezen en twijfelde want wist de naam niet meer.. dat wordt op een stukje hout binden dus bedankt voor de tip ;) en ja dat is ook het eerste wat mensen zeggen als ze binnen komen het is nooit o wauw wat een leuk aquarium het is altijd wow wat een vette vis ;)
 
EINDE SLUIERS voor mij. na een schoonmaak twee dagen crystal heldere bak gehad nu alweer groen alg. ik ben er klaar mee om elke keer 5 van de 7 dagen tegen een wazig groen aquarium aan te kijken. de sluiers zijn overgenomen en gaan met z'n drieeen naar een 400 liter aquarium hier in de buurt. ik ga over op een gezelschapsbak waar ik meer mogelijkheden heb qua planten en scapes en ik wat minder grote vervuilers kan plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat je ermee stop maar kan me er wel iets bij voorstellen hoor. Sluiers is erg veel werk. UV is vaak de enige oplossing als je geen algen in je aquarium wil hebben bij je sluiers. Ik hoop dat ze even goed worden verzorgd als bij jou want je had toch al een aardige lobbes groot gekregen:D

Succes met de opstart van tropisch
 
Jammer dat je ermee stop maar kan me er wel iets bij voorstellen hoor. Sluiers is erg veel werk. UV is vaak de enige oplossing als je geen algen in je aquarium wil hebben bij je sluiers. Ik hoop dat ze even goed worden verzorgd als bij jou want je had toch al een aardige lobbes groot gekregen:D

Succes met de opstart van tropisch

ja hij gaat naar een wat oudere mevrouw vlakbij die al jaren sluiers heeft gehad. ze komen in een 400 liter. en wou zeker weten of ze ook echt naar een goed plekje gingen. wist niet dat je je zo kon hechten aan een vis. en ja UV had misschien geholpen maar daar had ik het probleem niet mee verholpen. soms was ik 2 uur bezig stond alles er weer netjes bij en 2 dagen later kon ik niks meer zien. dan baal je wel steeds weer het zijn leuke beestjes die je tam kan maken en leuk om te zien zwemmen omdat ze wat onnozel ogen. als ik ooit een vrijstaand huis met een mooie vijver tegen kom dan komen daar zeker sluiers in ;)
 
Dat is wel mazzel dat je z on goed adres heb gevonden want dit is meestal geen makkelijke klus om dit te vinden.

Het is inderdaad zeer bewerkelijk. Ik had ook in het begin allerlei planten scapes en inrichting maar heb dit opgegeven wan t dan kan je iedere dag wel aan de gang om de zooi op te ruimen. Ik heb niet een meer planten in de bodem staan want met een uurtje drijven ze al weer bovenin. Ik heb alles aan het glas hangen. Niet zo heel mooi maar wel een hoop minder werk.

Ik kom net bij intra tuin vandaan. Wat een doffe ellende wat je daar zie zwemmen. Zag hoog een oranda kop voor het raam, ik dacht wat ziet die er raar uit, allemaal rafels aan zijn kop. Was dus dood en een ander soort was hem aan stukjes aan het scheuren. Bizar gewoon. Liggen gewoon honderden vissen te wachten op hun ellendige dood. Bahhh.
 
Dat is wel mazzel dat je z on goed adres heb gevonden want dit is meestal geen makkelijke klus om dit te vinden.

Het is inderdaad zeer bewerkelijk. Ik had ook in het begin allerlei planten scapes en inrichting maar heb dit opgegeven wan t dan kan je iedere dag wel aan de gang om de zooi op te ruimen. Ik heb niet een meer planten in de bodem staan want met een uurtje drijven ze al weer bovenin. Ik heb alles aan het glas hangen. Niet zo heel mooi maar wel een hoop minder werk.

Ik kom net bij intra tuin vandaan. Wat een doffe ellende wat je daar zie zwemmen. Zag hoog een oranda kop voor het raam, ik dacht wat ziet die er raar uit, allemaal rafels aan zijn kop. Was dus dood en een ander soort was hem aan stukjes aan het scheuren. Bizar gewoon. Liggen gewoon honderden vissen te wachten op hun ellendige dood. Bahhh.

inderdaad als ik in een winkel loop en zie dan die ouders staan met een vissenkom en dan mogen ze 3 visjes uitkiezen dan zeg ik altijd dat ze er niet lang plezier van gaan hebben. en dan kijken ze je verbaast aan en worden ze nog boos ook waarom je je bemoeit met hun.

dat is raar ik had sluiers die bleven massaal van de planten af. heb nooit last van planten gehad die door de bak heen zweefden
 

Terug
Bovenaan