Mijn nano bakken (NanoGarnaal)


N

NanoGarnaal

Guest
Hallo allemaal!
In dit foto album wil ik jullie kennis laten maken met mijn huidige aquarium, een Dennerle 60L NanoCube die momenteel diverse soorten garnalen en vissen huishoudt. Daarnaast ben ik van plan om ook een nieuw aquarium op te zetten, waarschijnlijk de Dennerle Scaper's Tank 35L. Hierin zou ik graag crystal red/black garnalen in gaan houden alleen moet ik mij nog even goed gaan inlezen op het gebied van osmose water, het houden van garnalen gaat me tot nu toe wel goed af, ik heb veel citroengarnalen en ook een kleine groep crystal red garnalen. Deze crystal reds zijn alleen niet van zo'n goede kwaliteit dus die wil ik liever niet overzetten in het nieuwe aquarium.

Nu was mijn vraag aan de ervaren garnalenhouder en de ervaren aquascaper, wat zijn tips die ik echt moet meenemen met het opzetten van dit aquarium? Ik denk dat ik dit keer wil werken met veel grote stenen, waar zou ik deze stenen het beste kunnen halen? Ik ben zelf vooral weg van die ronde stenen die je meestal in rivieren vindt, die dus helemaal rond zijn geworden door de rivier. Daarnaast wil ik vooral een soort van kleine jungle creëren met veel planten. Ook neem ik aan dat ik met co2 moet werken. Ik heb nu een soort van starterskit volgensmij die niet hele erg veel doet. Het is een kleine bus met een onbenullig groot ding wat je vult onderwater en dan zou het water het co2 moeten opnemen alleen groeien de planten er nou niet harder door voor mijn gevoel. Ook zou ik graag advies willen qua een goed licht, het liefst LED.
Ik hoor het wel van jullie!
 
Dat 'advies' en die 'tips' zijn niet zomaar in een paar regeltjes te geven, want er zijn teveel variabelen die meespelen.

Een klein advies om mee te beginnen.;
ga opzoek naar een afbeelding van een bak die jij graag zou willen (na)maken. Het liefst ergens op een forum omdat daar heel vaak in een topic/ journal word beschreven hoe deze is opgebouwd,
welke voeding, welk licht, welk CO2 er word gebruikt enz. Dan vindt je ook ongetwijfeld de antwoorden die je zoekt.
Want als je goed voorbereid bent is de kans op succes ook vele malen groter.
 
Hou ook rekening met welke gradatie je wilt nemen want de hoge gradaties moet je in de regel op een lage ph en kh houden en dus met een ph verlagende bodem.
 
Ja ik was al op de hoogte van de PH verlagende bodem. Maar is het dan ook nog van belang dat ik osmose water doe of is dat niet perse nodig? En zou ik al meteen met het opstarten osmose water moeten toevoegen als dat zou moeten? En bij mijn eerste aquarium heb ik een voedingsbodem. Hebben jullie goede tips qua voedigsbodem?
 
Bij een ph verlagende bodem zou ik dat wel doen want dan gaat de bodem langer mee ook. Een voedingsbodem zou ik niet gebruiken en gewoon klei of voedingsbollen bij de planten die dat verlangen.
 
Hier een stukje uitleg van lid Backplay waarom osmose ook beter zou zijn:

Als je met kraanwater ververst gaan b.v. de carbonaten reageren met de H+ in je bodem, waardoor er een vrije plaats word gecreëerd omdat de H+ weg valt. Op die vrije plaats gaat er zich een kation hechten, en de kans is groot dat het calcium of magnesium word. Dus als je met kraanwater ververst verlies je op deze manier zowel een deel van je KH en GH. Het grote nadeel hiervan is dat je hierdoor telkens H+ verliest waardoor de pH dus stilaan zal stijgen. En door die stijgen gaan er ook van alle andere voedingsstoffen verwisseld worden.
Als je met osmose en GH+ ververst ga je dat verlies van H+ niet/miniem hebben en word er dus geen plaats vrijgemaakt voor b.v. calcium, waardoor je GH stabiel blijft
 
Oké bedankt! Ik heb eventjes gekeken naar de waterkwaliteit hier in de buurt en dit zijn de gegevens.
Hardheid 2,5 ºdH (zeer zacht)
Zuurgraad 8,17 (neutraal)

Zegt dit nog iets bijzonders? Is dit juist goed voor het aquarium of juist niet?

Ik heb als ik het goed heb gedaan hieronder een aquarium toegevoegd wat ik zelf heel tof vindt. Ik denk niet dat ik zoiets ooit zou kunnen namaken of in de buurt van kan komen maar dit zijn wel de bakken die ik zelfs het mooist vindt.
11l22wg.jpg
 
Het hangt eigenlijk af van welke garnalen je wil gaan houden. De kh is je buffer dus des te lager deze is des te sneller de ph te beinvloeden is.
 
Het liefst eigenlijk een groep crystal reds/black met taiwan bee gen. Puur omdat ik de verrassingen leuk vindt. Maar ik ben natuurlijk geen expert met het houden van garnalen en als jullie denken dat het beter is om bijv. mijn oude crystal reds hierin over te zetten, want die redden het prima met de waardes van mijn water hier.
 
Als je een beginneling bent zou je het beste makkelijke garnaaltjes kunnen nemen. Met de TB heb je wel een ph verlagende bodem nodig met osmosewater en gh+ mineral. De TB zijn nogal gevoelige garnalen namelijk.
 
Oké bedankt voor de tips! Dan denk ik dat ik gewoon mijn huidige crystal reds ga verhuizen naar het nieuwe aquarium! Maar is het dan zo dat een lagere gradatie crystal red sterker is dan de bijv. de TB?
 
Prima als je de lat hoog wil leggen voor je, maar een mooie planten bak en garnalen van een hoge gradatie gaat vaak niet samen, zeker niet voor de hoeveelheid plantenvoeding welke bak nodig heeft en de garnalen juist minder.
 
Als aanvulling wil ik nog opmerken dat vooral de hoge gradaties moeite hebben met plantenvoeding en dan met name de metalen. Ook co2 stellen ze in hoge hoeveelheden niet op prijs.
Misschien kun je beter een keuze maken tussen een plantenbakje of een leuk bakje met TB.
 
Ik denk dat ik dan kies voor de mooie plantenbak! De andere bak is gericht op de dieren vooral, deze zal meer gericht zijn op het aquascapen.
 
Ik wou jullie nog eventjes op de hoogte stellen, de crystal reds die ik heb hebben eitjes! Voor de eerste keer zover ik weet. Ben er heel erg blij mee :)
 

Terug
Bovenaan