Mijn malawi's doen raar


Bertus zei:
Joramvd25 zei:
Ik heb op het moment 2 pompen er op staan met een totaal filtercapaciteit van 2000 l/h, als je nagaat dat mijn aquarium 250/40/60 is dan valt dat qua liters nog best mee (600 liter inhoud - 5cm bodem -180 kilo stenen = omgeveer 400 liter) dus dat wordt per uur 5x gefilterd.

Dit lijkt mij opzich wel voldoende, als jullie echt denken dat dat niet zo is, dan zal ik even opzoek moeten naar een 3e pomp misschien.

Hebben jullie nog andere tips?

Is dat ingedraaid. of nieuw?

Ik had eerst 1 pomp met 1300 l/h en had voor de zekerheid nog die 700 l/h erbij gedaan.



Bertus zei:
Joramvd25 zei:
Natuurlijk zal ik komende 2 weken alles nog wel even strak in de gaten houden, voor ik ga kijken of ik weer wat ga toevoegen. Een stromingspomp lijkt me best een goed idee, iemand hier ervaring mee en tips? Heb al even zitten zoeken alleen vraag me af wat het meest efficient is voor mijn bak.

Ik heb de in en uitvoer van de ene pomp links zitten en de in en uitvoer van de ander rechts. Dan zou ik de uitstroom van de stromingspomp het beste naar mijn sterkere filter kunnen wijzen of niet?

Dus geen stroming in de bak.?

Gaat erin , wordt er gelijk weet uit gezogen?

Naja eigenlijk zijn het 2 rondjes links en rechts

Apisto zei:
Het is beter om de in en uitgang van de filter op 2 verschillende plaatsen te zetten zodat je voldoende stroming hebt, en zo alle vuildeeltjes meegevoerd worden door de filter.
En zo geen dode plekken krijgt waar (slechte) bacterien groeien en afval blijft liggen.

Snap ik, maar ik heb 2 filters dus dat wordt dan een beetje lastig. Moet dan misschien extra langen slangen kopen die langs het hele aquarium gaan.

Apisto zei:
Heb je trouwens planten in je aquarium staan?
Planten kunnen namelijk nitriet opnemen.

Planten nemen nitraat op, maar nee ik heb geen planten in het aquarium. Ben dit nog wel aan het overwegen, alleen worden ze zo snel gesloopt door malawi's.
 
Misschien kan de de 2 uitgangen aan de linker kant plaatsen en de 2 ingangen langs rechts.

En inderdaad De cichliden graven de planten uit.
Zorgen dat je een goede bacterien cultuur hebt in je filter deze kan ook wonderen verrichten.
Dus je filters zelden uitkuisen en ook nooit met kraanwater maar met aquarium water uitspoelen.
De meeste filters worden pas na 6 maanden proper gemaakt.
Ik zou dan ook aanraden 1 filter tegelijk schoon te maken zodat de bacterien in de andere filter, terug een nieuwe cultuur kunnen aanmaken in de propere filter.
 
Ja daar zat ik al over na te denken. Enige nadeel is dat de bovenkant van mijn bak erg onhandig is met dit soort dingen. Aan weerszijde van de bak zit een glasplaat die wel 10 cm uitsteekt voor ondersteuning. De pompen moet ik hier ook nog om een slimme manier omheen bouwen.

Maar zijn er voor de rest nog tips van mensen? Of zal ik maar zsm nog een 3e pomp gaan aanschaffen?
 
3 filters is wel wat overdreven in principe.
Welke filters heb je nu dan precies en met wat zijn ze gevuld?
 
Ik heb op het moment een eheim voor 700 l/h met de standaard filterinhoud. Daar heb ik me eerlijk gezegd niet heel goed over ingelezen. Daarnaast heb ik nog een andere merkloze pomp, weet niet of iemand hem kent. Staan veel advertenties van op marktplaats, is helemaal wit en daar zit ook alleen de normale filterinhoud in.

Zelf heb ik weinig verstand van de verschillen daarin. Zou ik misschien daar iets aan toe kunnen voegen?
 
Koop er een grote bij , die ong 1200 l kan draaien.

Marktplaats afstruinen. kom je ze wel tegen.
 
Jaa ik heb 1 grote van 1300 l/h, maar ik kan dus beter die van 700 l/h vervangen voor nog een 1300?
 
OP de 2,5 meter , Ja.
Met licht schoonmaken, om en om de week. dan.
Tsjonge, wat een bak.
Je hebt er ook geen groen in zeker? Valeneria , doet het heel goed hier .
 
Bedoel he met licht schoonmaken een uv filter? Of heel af en toen gewoon een klein beetje schoonmaken? Ik zal binnenkort eens wat valeneria halen en kijken wat ze daarmee doen. Als ze dat laten staan zou dat zeker mooi zijn.
 
Joramvd25 zei:
Bedoel he met licht schoonmaken een uv filter? Of heel af en toen gewoon een klein beetje schoonmaken? Ik zal binnenkort eens wat valeneria halen en kijken wat ze daarmee doen. Als ze dat laten staan zou dat zeker mooi zijn.

Witte watten , en bovenste spons. Pomp mag vuil blijven.
 
Maar zoals ik al aangaf valt het in liters nog best wel mee, als je alles bij elkaar hebt zit je op max 500 liter? Daarnaast verwacht ik niet dat de bak flink vol gaat zitten zoals bij saskia door alle jongen aangezien er een venustussen inzitten, die houdt zeker wel van wat kleine visjes. Alleen zou ik zelfs dan nog een grotere extra pomp moeten aanschaffen?

Trouwens nog een vraagje voor bertus. Je gaf aan dat ik de witte watten en de bovenste spons het best kan schoonmaken, alleen zou je dan de bacterieen cultuur dan steeds een klap geven?
 
Die blijven toch in de pomp.
De blubber onderin, en de siporax ,daar zitten de bacterie in.

Filters vallen haast 60-75 % terug in stroming, als zr ingedraait zijn.
 
Houdt er wel rekening mee dat de opgegeven liters van filters voor onbelaste toestand zijn,dus enkel de filterkop geeft zoveel liter.
Met slangen en filtermateriaal is dat stukken minder en na een tijd draaien nog weer een factor minder.
Kan je vanuit gaan dat de filters na een tijdje draaien op ongeveer 60% van de opgegeven capaciteit zitten in de praktijk.

Geeft Bertus dus ook al aan ondertussen dat ik aan het typen ben! :thumbs:
 
haha super jongens weet ik dat ook weer.
Plan wordt dus nog een extra pomp erbij aanschaffen. En rustiger opbouwen.

Iemand gef hier ook een stromingspomp als advies, is dat zinvol in dit geval? En zal het verstandig/nodig zijn om allebei de invoeren aan de ene kant te doen, en de uitvoeren aan de andere kant van de bak?
 
Heb je misschien een suggestie voor een goede pomp? Heb al even zitten kijken op internet, maar je hebt van 10 euro op aliExpress tot 70 euro.
 

Terug
Bovenaan