Mijn herintredersproject (bderooij)


De bodem is JBL Manado, een zachte kleikorrel
Ik heb hem ook kort gehad, ik vond het een ramp om daarin planten te zetten, ze kwamen steeds los.
Gebruik je geen kleibolletjes of iets vergelijkbaars?
 
Ja, in het begin ging het wel prima, maar inmiddels is het wel dramatisch, dat is ook een reden dat de bak binnenkort wel eens flink verbouwd kon gaan worden ;)
Ik gebruik all in one plantenvoeding van Backplay en Easycarbo.
 
Je hebt er geloof ik een paar Echinodorussen in staan, geef je die niks aan de wortel? Zijn dat nou niet juist de planten die vergelen?
Of zou dat met Manado niet nodig zijn? Zo goed ken ik die bodem ook niet, zoals gezegd heb ik hem er gauw uitgehaald.
 
Het idee is juist dat het met Manado niet nodig is, omdat het de voeding opslaat in de bodem.
Dat was voor mij de reden om deze te kiezen voor deze bak, geen gedonder met kleibollen of capsules, gewoon simpel houden.
De eerste drie jaar is het geweldig gegaan maar van de één op de andere dag begonnen de planten te vergelen.
Op dit moment houdt ik drie soorten planten, Echinodorus, Valisneria en Anubias. Dan drijft er nog wat Pistia en Limnobium en een paar grote lotussen.
Wat doet het goed: De Lotussen. Die zien er prima uit, doen het goed. Als drijver dan wel. Zet ik wat in de grond dan is het zo weg.
Wat doet het niet goed: Anubias is bijna doorzichtig, Echinodorus wordt geel en krijgt gaten, Valisneria loopt wel uit en groeit maar is niet mooi groen.

Ik heb nog een heel scala aan andere planten geprobeerd maar ook dat is zo weg.
 
Klinkt inderdaad alsof het aan de bodem ligt. Gauw voeding erbij steken of zoals je dus al van plan bent de bak op de schop (en een nieuwe bodem erin?). Benieuwd wat je er dan van gaat maken.
Wel snel hoor, 3 jaar en dan de bodem moeten vervangen :( :s
 
Ik heb weinig chemische kennis maar het klopt dat zo n bodem door uitwisseling stoffen kan opslaan maar je weet nooit wat de bodem vasthoudt op dat moment denk ik en of alles dus voldoende voorhanden is.
 
Klinkt inderdaad alsof het aan de bodem ligt. Gauw voeding erbij steken of zoals je dus al van plan bent de bak op de schop (en een nieuwe bodem erin?). Benieuwd wat je er dan van gaat maken.
Wel snel hoor, 3 jaar en dan de bodem moeten vervangen :( :s
Heb nog een zak filterzand staan... Zie er alleen tegenop in verband met garnalen, Helena's en alle vissen eruit vangen...
Ja, is best snel maar weet het anders ook niet.
De Anubias doen het ook niet goed, en die staan niet in de bodem. Het enige dat de pan uit groeit is het Javamos... dat staat er nog niet zo lang in, en is al verdubbelt in massa denk ik...

Ik heb weinig chemische kennis maar het klopt dat zo n bodem door uitwisseling stoffen kan opslaan maar je weet nooit wat de bodem vasthoudt op dat moment denk ik en of alles dus voldoende voorhanden is.

Dat is zo, maar kun je dan verklaren waarom het drie jaar lang prima draait en dan ineens niet meer?
 
Dat is zo, maar kun je dan verklaren waarom het drie jaar lang prima draait en dan ineens niet meer?
Enige logische en simpele verklaring is dat de bodem is uitgewerkt .
 
Enige logische en simpele verklaring is dat de bodem is uitgewerkt .

Dat denk ik dan ook. Maar ja als je ook vloeibare voeding geeft dan zou ik ook denken dat de planten het toch wel goed moeten blijven doen en in elk geval de gewone echte waterplanten.

Vallisneria doet het hier prima zonder welke voeding dan ok in de nano bakjes.
 
Ja dat denk ik inderdaad ook. Dan heb ik wat te doen.... :help::help::help:
 
Het besluit is genomen, zodra de Ancistrussen een nieuw huisje hebben gevonden gaat de bak helemaal op de schop. Dat zal me wel een dagje kosten, zeker met alle garnalen uitvangen, maar ik heb alleen maar problemen en dan is het ook niet fijn om er naar te kijken.
 
Soms kan zoiets helpen om weer plezier aan je bak te beleven Ben.
 
Zo, alle Echinodorussen zijn eruit, de bak staat nu vol met Crypto's.
Moet ze nog even wat heen en weer schuiven, maar de aanblik is al een stuk frisser dan die half kale dingen erin.
IMG_20171120_215146.jpg
 
Ik ben ook half kaal Ben:D

De bak is wel lekker opgefrist!

Groetjes John.
 
  • Leuk
Waarderingen: Asti
Eerder schreef je geen interesse te hebben in een bak met CO2 toevoeging. Jarenlang heb ik een "non CO2" bak gehad. Eigenlijk gewoon omdat het hebben van een CO2 installatie destijds al helemaal geen optie was! Maar het vraagt wel een paar dingen. Je licht moet behoorlijk geminderd worden. Waterverversingen mogen niet te vaak. Destijds deed ik dat één keer per 2 maanden. Je zal beperkt worden in je planten assortiment. Maar het kan zelfs zonder al te veel alg.

https://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2
 
De kogel is door de kerk, dit weekend gaat de bak op de schop.
Straks ga ik even een garnalenval in elkaar knutselen om er zoveel mogelijk te kunnen vangen, morgenochtend is mijn missie de Ancistrussen uitvangen en dan naar de LFS brengen.
Bij terugkomst de hele bak leeghalen, vissen in een emmer, manado eruit en dan zo snel mogelijk de nieuwe bodem plaatsen.
Maar even zien of ik alle Helena's te pakken kan krijgen, ze graven zich heel graag in dus dat wordt ook nog wel een uitdaging.
De nieuwe bodem wordt het welbekden filterzand van Wildkamp, heb het nog staan dus kan direct aan de gang.
Verder blijft de bak voor nu gelijk aan als hij is, ik wil nog kijken of ik volgend jaar over kan naar een buitenfilter en LED verlichting, maar dat zien we dan wel weer. Voor nu wil ik proberen mijn bak op orde te krijgen met wat ik heb liggen, zien of het dan goed gaat draaien.
 
Flinke klus, maar het gaat vast lukken. Je moet er echt de tijd voor nemen. Ik ben wel benieuwd naar je garnalenval. Ik vroeg me toevallig van de week af of zoiets bestaat.
 
Flinke klus, maar het gaat vast lukken. Je moet er echt de tijd voor nemen. Ik ben wel benieuwd naar je garnalenval. Ik vroeg me toevallig van de week af of zoiets bestaat.
Zelfde idee als een vissenval, gewoon een PETflesje, op 3 kwart afsnijden en dan omgekeerd weer terugsteken. Wil alleen even kijken of ik de ingang wat kleiner kan maken zodat er niet stiekem een Corydoras in zwemt, zoals me gebeurde met mijn slakkenval op hetzelfde principe :p
 
Zelfde idee als een vissenval, gewoon een PETflesje, op 3 kwart afsnijden en dan omgekeerd weer terugsteken. Wil alleen even kijken of ik de ingang wat kleiner kan maken zodat er niet stiekem een Corydoras in zwemt, zoals me gebeurde met mijn slakkenval op hetzelfde principe :p
Benieuwd hoor, houd ons op de hoogte.
 
Oh het zal zeker gedocumenteerd worden, ook voor mezelf mocht het in de toekomst nog een keer nodig zijn (NEEEEEEEEEEEEEE) dan weet ik wat ik verkeerd gedaan heb ;)
Het bangste ben ik voor het leven dan de visjes, maar het is even niet anders.
 
Oh het zal zeker gedocumenteerd worden, ook voor mezelf mocht het in de toekomst nog een keer nodig zijn (NEEEEEEEEEEEEEE) dan weet ik wat ik verkeerd gedaan heb ;)
Het bangste ben ik voor het leven dan de visjes, maar het is even niet anders.
Ja je zult veel moeten gaan meten en voorbereid zijn op heel wat waterwissels en dan nog blijft het een risico... maar ik begrijp dat je door deze zure appel heen moet, je doet het niet zomaar.
 
Ja, testen zal ik inderdaad veel doen. 's Morgens en 's Middags als ik thuis kom. Gelukkig gaan de twee grootste vervuilers weg, en ik ben straks van veel van mijn zweefvuil ook af.
We zullen zien hoe het gaat!
 
Heel veel succes Ben!!

Als je de vissen in een emmer of vat doet, wel een deksel oid erop, hier lag er later eentje op de grond...:oops:;)
 
Heel veel succes Ben!!

Als je de vissen in een emmer of vat doet, wel een deksel oid erop, hier lag er later eentje op de grond...:oops:;)
Sowieso ja, al heb ik niet echt springers ;)
 
Dar was bij mij de hengli, en jij hebt de heteromorpha, dus het kan wel:)
5 cm, omhoog gesprongen:r
Ik heb nog nooit een heteromorpha zien springen, die van mij zijn ook veel te dik inmiddels :p
 
IMG_20171202_115201.jpg

Zo begon de ochtend. Mevrouw Ancistrus was snel gevangen.
Van de vangst van de man heb ik geen foto, want die kon ik niet vangen.
Meneer had zich vastgezogen in de keramieke boomstam, verroerde geen vin, dus met boomstam en al in een zak water en op naar de LFS.
Alles ingepakt in warme kranten, fleecedeken erom, in de thermotas en met de fiets weg.
Aldaar kreeg men de Ancistrus man ook niet uit de boomstam, ik vond het wel prima maar kreeg toch een ander dingetje mee. Prima. Staat best leuk ;)

Vervolgens met pijn en moeite alle vissen eruit gehaald, garnalen gevangen, Helena's opgraven, etc. Lange klus, maar alles goed gelukt, zelfs de Loricaria liet zich pakken.
Heb ik alle garnalen gepakt? Ik betwijfel het.

IMG-20171202-WA0003.jpeg


De rotklus, bodem eruit. Na de eerste laag begon het enorm te stinken, mijn idee klopte dus: Bodem rot.
Veel er goed uit gekregen, maar een paar stukjes kreeg ik niet weg, dus water erin, afzuigen en uiteindelijk maar opgehouden met proberen. Het was wel goed, zitten paar kleine stukjes onder het zand maar dat stonk niet meer.
Ruiten poetsen, zand erin en spoelen maar!
IMG-20171202-WA0005.jpeg


Geen emmers dus spoelen in de bak. Tuinslang erin, bak half vol, woelen, leeghevelen en weer vol. Dat drie keer, en nu is het water aardig helder al.

Planten erin, stenen erin, verder vullen en toen? Visjes, garnalen, slakjes terug.
Wat een verandering, wat een verademing! Ben er heel blijk mee, de boel is nog niet helemaal helder natuurlijk maar het ziet er al fantastisch uit.
Plantjes staan te pearlen, dat zal later wel weer over zijn. Als alles bijgetrokken is en staat zoals ik het wil (natuurlijk staan er al plantjes die ik niet ok vind staan) dan komen er weer uitgebreide foto's.
De vissen lijken het allemaal gered te hebben, maar dat zal de komende dagen wel uitwijzen.
Eerst maar even laten rusten en mijn eigen rug hetzelfde.

IMG-20171202-WA0007.jpeg
 
Het is de klus weer waard geweest.
 
Dat ziet er weer mooi uit Ben!!

Wel weer een update plaatsen als het helder is hé:deal:

De rotklus, bodem eruit. Na de eerste laag begon het enorm te stinken, mijn idee klopte dus: Bodem rot.
Pffff, had ik hier ook met mijn bodem, stinken deed dat! :rolleyes::br:;)
 
Wat een grote verbetering... en wat goed dat die bodem er nu uit is!
Hard gewerkt!
 
Het is de klus weer waard geweest.
Dubbel en dwars!!

Dat ziet er weer mooi uit Ben!!

Wel weer een update plaatsen als het helder is hé:deal:


Pffff, had ik hier ook met mijn bodem, stinken deed dat! :rolleyes::br:;)

Uiteraard komen er updates, eerst de diertjes lekker laten rusten.
Zit nu alleen met hitsige Cory's :p
 
Wat een grote verbetering... en wat goed dat die bodem er nu uit is!
Hard gewerkt!
Ja, dit ziet er mooier uit!
Zijn met de vissen en planten nog wat korrels meegekomen, die hevel ik de volgende wissel wel mee af.

Volgend jaar hoop ik de verlichting en filter aan te pakken. Wilde ik eigenlijk tegelijk doen maar dat zat er nu even niet in.
 
Ja, dit ziet er mooier uit!
Zijn met de vissen en planten nog wat korrels meegekomen, die hevel ik de volgende wissel wel mee af.

Volgend jaar hoop ik de verlichting en filter aan te pakken. Wilde ik eigenlijk tegelijk doen maar dat zat er nu even niet in.
Dat heb je altijd dat wat aan de planten blijft hangen, komt wel goed, kun je inderdaad afhevelen. Ik ben benieuwd hoe je planten het nu gaan doen.
 

Terug
Bovenaan