Mijn eerste zeeaquarium


H

Haagsgespuis

Guest
Hallo forumleden,
Ik ben nu al 3 jaar bezig met zoetwater en reptielen. Nu heb ik 6 aquaria staan en wil ik er 1 zeewater maken. Het is een aqua60 met warmte element en een biosponsfilter.
Wat voor apparatuur moet ik nog hebben en waar te beginnen. Merk wel dat het heel anders is als een zoetwater bak. Wat voor bodem? En wat voor koraal en anemoon en vis is geschikt voor een 60l bakkie?
 
60cm is een moeilijke maat.
Je zit met verlichting, hoe wil je in godesnaam voor niet teveel euro's een dergelijk bakje verlichten?

Meestal zijn die bakjes 1x15w t8, daar heb je weinig/niet aan.
Je zal daar dus in moeten investeren.

Bio spons filter kan je vullen met kool of fosfaat binder.
Als je hem laat draaien met alleen de spons word het een nitraat fabriek.

Je zal stroming moeten hebben, om geen dode plekken te houden (700 tot 1700liter per uur) de hydor koralia nano 900lph is hiervoor erg geschikt (klein, onhoorbaar, verbruikt bijna niks)

Verwarming zal vast voldoende zijn.

Je zal aan 8 tot 10kg leven steen moeten.

Osmose water en een emmertje zout (eventueel kraanwater+zout, dan wel fosfaat killer in de bio filtertjes)

Afschuimer is niet direct nodig, wel zal je dan veel moeten verversen (2x10l per week) om nitraat niveau laag te houden (verversen pas mee beginnen na opstart.
Dit kan je rekken door eventueel een eiwit afschuimer aan te schaffen.
Modellen als: bubble magus NAC qq (intern) of aquamedic turboflotor blue 500 (intern)
Eventueel hydor slimskim of tunze intern

Er zijn een hoop manieren om op te starten, ik zelf zweer bij opstarten vanaf 0, en gewoon geduld hebben.
Een doorstart (water en steen van iemand anders aanschaffen) kan in veel gevallen, maar je weet nooit hoe secuur de vorige eigenaar was met zijn bio systeem.
 
Het mag best wat geld kosten. Liefst iets aanschaffen wat ik over kan zetten naar een grotere bak aangezien ik vast de slag te pakken ga krijgen en uit ga breiden. Dus ..... Wat voor licht zou ik aan moeten denken?
 
Beste wat je kan doen, als je toch groter gaat, is direct een grotere bak kopen.
Ik ben van 200l naar 400 gegaan, puur omdat de techniek naar mijn zin was.
Mijn broertje is van 100 naar 300l nu, en die houdt zijn techniek.

Op de 100l had hij een turboflotor blue 1000.. Ik hoop dat dat voldoet op zijn 300l, kwestie van afwachten en kijken hoe dat gaat.

Broertje heeft nu een trof is 120cm, met 2t5 balkjes en 2jmb led balken, dichte kap, prima en voldoende licht..

Er is heeeel veel keuze, ik vin de balkjes van jmb prima geprijst, geven een enorme bak licht, en ik ben daar erg tevrede over.

Wat voor grotere bak (welke maten) zou je hierna willen? Als je voor een 120cm oid zou gaan, zou ik zeker wachten, of nu direct groter gaan, en een bak met overloop en sump aanschaffen .. De in-sump techniek is veel beter en goedkoper
 
Dan erbij, een grotere bak geeft je veel meer mogelijkheid aan koralen en vissen .

De meest gehouden vis.. Nemo (amphiprion occelaris) gaat absoluut niet in een 60cm naar het zin hebben

En hoe groter de bak, des te stabieler zal het draaien..
 
dit is uiteraard MIJN mening, er zijn hier nog veel meer mensen met hun visie (nilo / jeroen / thedutch / mulan )
 
Haagsgespuis zei:
Het mag best wat geld kosten. Liefst iets aanschaffen wat ik over kan zetten naar een grotere bak aangezien ik vast de slag te pakken ga krijgen en uit ga breiden. Dus ..... Wat voor licht zou ik aan moeten denken?

Google staat vol informatie.


opstart zeeaquarium - De Aquariumgids


Bij het opstarten van een zeeaquarium moet men rekening houden met een ... de
stromingspompen en de verwarming hierop zijn aangepast, kunt u beginnen ...
www.aquariumgids.be/zeewater/19...1.../ ... eeaquarium

En,groter is beter.
 
Aqua60 is een bakje met 25W verlichting. Dat moet goed genoeg zijn voor leders.
Verder zou ik er wel een afschuimertje in hangen...
 
Een sump onder een 60cm.
Dat gaat je minimaal 200� extra kosten.
Gat boren
Overloop lijmen
Pvc doorvoeren +kranen.
Opvoer pomp
Opvoer leidingen
Sumo zelf..

Als je dat al red voor 200�..
Dat is beter iets om direct op je grotere baknte doen
 
Waarom direct aangebrand?
Ik geef duidelijk aan dat ik het helemaal met je eens ben, maar ik het zonde vind om dergelijke grotere investering te doen op dit formaat
 
ik ga volledig met fred mee.
Als geld niet echt een rol speelt en je toch de investeringen nog moet doen, zou ik gelijk groter gaan (dan 60).
Makkelijker stabiel te krijgen en je kunt gelijk meer.. je ziet het heel vaak, beginnen met een 60 cm "en als dat goed gaat ga ik groter", opzich niks mis mee, maar ik heb meer moeite gehad om mn 60cm (zoetwater) op de rit te krijgen dan mn meters.
 
mankeert het 1 en ander aan techniek aan.
plus de fans maken herrie.
de afschuimer is niet goed/niet echt goed.
de verlichting is wel prima van rsm 130, maar je gaat zeker hitte problemen krijgen in de zomer (en kap open zetten is geen optie)
 
dat valt wel mee..
bijna elke bak zonder koeler op zoutwater zal warm worden..
mijn (met led verlichtte) 400 liter, met sump e.d. heeft het gister bijvoorbeeld 27/28 graden gehad..
dichte bak word warm, simpel..
je kan koelen door hem open te zetten, hier heb ik rekening mee gehouden tijdens de bouw van mijn bak..
een rsm 130 kantelt dan ook de verlichting mee, dus geen optie om dat te doen (en dan hou je er weinig over)

beste is gewoon een grotere bak nemen, met overloop en sump (denk aan een meter bakje).
in-sump techniek is veel beter.

problemen daarmee zijn weer:
je hebt ruimte nodig!
het kost geld, serieus geld (trek er 3000 euro voor uit, als je de basis redelijk voor elkaar wilt hebben)

dan kan gebruikt een heeeel leuke optie zijn, vooral techniek gaat tegenwoordig jaren mee ! en zo kan je koopies scoren.

als je 60 of 80cm ruimte hebt, kan je uit de voeten zoals ik het met de 100l / 80cm van me broertje heb gedaan:

rekord 800 (80cm)
. binnenfilter en meuk eruit halen..
. achterwandje schilderen of folie-en.
. 2 koud witte tl's erin *rond 15000k*
. hang-on schuimer (turboflotor blue 1000) (hoewel dit gewoon niet echt een mooie gezicht is) (eventueel BM nac QQ / turboflotor 500, beide intern)
. 2 stromings pompjes (in de 80 hing 1x tunze 6025 en 1x hydor 900 nano, goed voor 3500 lph)
. en een led balk, omdat t8 leuk is om je visjes te verlichten, koralen hebben hier niet genoeg aan!

dit heeft prima gedraaid hoor! niets mis mee!
 
Ja maar het punt is dat de aanschaf altijd zo Jezus duur is en ik niet meer de ruimte heb om een grote bak neer te zetten aangezien er alleen al in me woonkamer 3 bakken staan. En op zolder nog eens 12. Maar ja nu draait het natuurlijk om keuzes maken haha
 
Ja.
Als je al 3 bakken hebt staan, Dan word dan word het idd wel erg veel van t goede.

Eventueel 1 leeghalen of vervangen voor een mooie zoutbak?
 

Terug
Bovenaan