Mijn eerste plaag ... alleen witte stip of meer aan de hand?


L

LeoK

Guest
Zaterdag constateerde ik wat witte stipjes op mijn tetra's en ramirezi mannetje. Het vrouwtje en 2 honing goerami's hebben niets.

Ik controlleer de waterwaardes 2 keer per week en alles is stabiel. Planten doen het allemaal goed. Hou de bak goed schoon en ververs ongeveer 25% water per week. De enige verandering zijn de 2 ramirezi's die er een week eerder bij zijn gekomen. Heb wat van het water van de winkel in de bak laten komen.

Ben gisteren met een costapur kuur begonnen en heb de temperatuur langzaam op laten lopen naar 28 graden. Verhoog dit nog naar 30.

Alle vissen eten prima en zwemmen actief rond zoals altijd. Happen ook niet naar adem bovenin de tank.

Nu is de staartvin van de ramirezi ook wat rafelig. Komt dit door de witte stip of kan er meer aan de hand zijn?

Is er nog iets anders dat ik kan doen?
 
Misschien heb je plaag in de titelnaam per ongeluk neergezet,witte stip is geen plaag maar een ziekte even voor de zekerheid.
Als het klopt dat dit allemaal in een 40cm zwemt kan er wel een serieus probleem zijn,bovendien zijn ramirezie best lastig te houden vissen en zijn problemen als ze op gewoon kraanwater gehouden worden niet vreemd.
 
Laatst bewerkt:
Het staat in de sectie ziekten op zich wel goed maar de samenstelling is inderdaad niet voor zo n klein bakje geschikt.
 
Plaag was dan geen goede woordkeuze. Parasiet wellicht beter.
Ja dit zwemt in de bak van volgens mij 48cm.
Ik had gelezen dat 1cm vis per liter kan en daar had ik ze op gekozen en in de winkel gevraagd of deze vissen niet agressief tegen elkaar zijn en qua temperatuur en ph bij elkaar kunnen. Gezien de reacties was dat kennelijk niet correct.
Zal ze proberen te genezen en mochten ze het overleven een paar aan de buren geven.
 
Heb dat ook weleens gelezen van die 1 cm per vis en gaat volgens mij over de volwassen lengte,dus kardinalen worden zeg maar 5-6 cm en zou je volgens die regel met 8 stuks al je bakje vol hebben bv.
Alleen heb je natuurlijk ook nog met het gedrag van de vis te maken en dan vallen er een hoop vissen af met jouw formaat bak.
 

Terug
Bovenaan