mijn eerste operatie(tje)


B

Bo c.

Guest
nou, een paar dagen geleden kwam ik na school thuis en jingles mijn oranda had een enorme zwarte dikke vlek aan de zijkant van zijn kop.
ontsteking dus.
ik de dierenarts gebeld omdat het er nogal ernstig uitzag maar deze zei alleen dat hij jingles zou laten inslapen.
dat ging dus mooi niet gebeuren.
nu heb ik maar een nieuw flesje kruidnagel olie gehaald een bureau ge desinfecteerd felle lamp aangezet.
en keukenpapier neergelegd.


toen vol spanning jingles in het bakje gelegt met de afgemeten kruidnagel en goed in de gaten gehouden.
na 10 minuten had ik het idee dat jingles weg was en heb ik hem voorzichtig gepakt mijn steriel gemaakte schaartje en mesje gepakt en eerst langzaam de omliggende delen wat weggenomen zodat het zich moeilijker kan verspreiden.
langzaam heb ik toen de pussige vieze ontsteking (en een stank die eraf kwam) opengesneden en vrijwel helemaal uitgelepelt als het ware.
wat erin zit moest er namelijk dringend uit.
nadat alles eruit was nogg even goed nagekeken . heb ik een potje met ontsmettingsmiddel van school gebruikt (blauwe vis nu)
en deze goed ingespoten.
toen terug in schoon water en wat zout aan het aquarium toegevoegt zodat alles word gedesinfecteerd en de slijmhuid goed blijft.
en gelukkig na 5 spannende minuten kwam jingles bij(pfoe!!!)
nu 2 uur later zwemt jingles rond en eet ie alsof er niks aan de hand is -.-''
de plek blijft mooi uhm.. wennig om het zo maar uit te drukken. maar ik hou haar nog even goed in de gaten.

naar mijn idee heb ik goed gehandelt. jingles lijkt er weinig aan te hebben overgehouden. andere zeggen dat ik hem beter had kunnen afmaken vanwege de stress.

heeft hier nog iemand tips om te zorgen dat de wond niet gaat infecteren?

de infectie kwam trouwens van een stuk van de achterwand 0.0 haalde er een splinter ervan uit de wen. toch maar snel een nieuwe achterwand regelen dus
 
Beste wat je kunt doen is heel regelmatig verversen nu dan hou je de wond ook schoon en bijvoorbeeld 0,1% (1 gram zout per liter) toevoegen aan je bak.
 
Jij durft wel zeg ;).

Ik zou het advies van Patries opvolgen. Eventueel zou het toevoegen van Sabbactisun extra ondersteuning kunnen bieden.
 
dat is sowieso al gebeurd. in dat ik het wou gaan doen heb ik meteen van t voren ververst en zout toegevoegt toen ie bijkwam.
ben ik ff blij dat ik stalen zenuwen en een vaste hand heb haha

XD
 
Nou zeker ik weet niet of ik dat zou aandurven. De vis in kruidnagelolie vindt ik al eng ik zou echt super bang zijn dat hij niet meer bij zou komen :O

Even puur uit nieuwgierigheid was is dan jouw precieze dosering vd kruidnagelolie om slechts te verdoven?
 
2 druppels perliter is meer dan genoeg. als je meer doet gaat het op het randje hangen.
ik leer op school snel reageren en beslissingen nemen.
als die vis nog 1 dag had geleefd met die ontsteking weet ik niet of ze het overleefde.

was ook eng ik stond met schoon water ervbij om in te grijpen.
gelukkig was het niet nodig.

deze vis moest gewoon die ontsteking weghebben en ja dan kan je niet anders dan je beste stalen zenuwen op te zetten.
ik was vooral bang dat ik zou wegschieten met het mesje want het zat heel dicht op het oog
 
Ok� 2 druppels per liter dus. Als ik vissen moet euthanaseren dan gebruik ik een veelvuldige overdosis die ik vooraf meng met water door het in een grote colafles door elkaar te schudden anders zie je toch al snel de olie bovenop het water drijven ipv er doorheen.

Als het echt moet zou ik dat ook wel kunnen en de beslissing nemen maar dan moet er echt geen ander alternatief beschikbaar zijn :D
 
bij euthaniseren gebruik je het liefst 5 druppels per liter.
succes gegarandeert.
en ja altijd eerst 5 minuten laten oplossen in het water voor het beste resultaat
 
Succes gegarandeerd zou ik niet zeggen. Ik heb eens 40 druppels/l bij een grote vis gebruikt, maar dat ging tergend langzaam (ja, goed gemengd). Sindsdien gebruik ik het spul niet meer. Voor kleine visjes is het heel geschikt, maar grote vissen pak ik anders aan.
 
Wauwie.... Jij durft inderdaad zeg!
Vind het erg knap, ik zou het zelf niet durven tenzij er inderdaad echt niks anders op zit.
 
ja idd vanaf 10 cm moet je langzaam bij blijven voegen en de reactie bekijke
 

Terug
Bovenaan