Mijn aquariumvlog (JurgenD)


JurgenD

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2015
Berichten
1,580
Heb vroeger nog een fotoalbum gehad. Maar ik vind het leuker een video te maken.
Daarom voortaan updates met een filmpje ipv foto's. :)

Mijn aquarium:
Een aquatlantis evasion van L150 x D60 x H75cm incl kap.
Bruto zo'n 620 liter water.
Netto inclusief filters zo'n 520 liter water.

De verlichting zijn 4x T5 HO verlichtingen van 120cm, 54 watt met reflectoren.
Momenteel zijn dat 3x dennerle special plant en 1x dennerle amazon day voorin. De lampen zijn 12 uur per dag 100% aan.

Als filter heb ik 2x een eden 522 filter van beide 1000 l/u.
De ene volledig gevuld met Eheim substrat pro en de andere gevuld met een mengelmoes van oude filtermedia.
Denk aan dupla bio ballen, siporax, wat keramiek en ��n grove spons.
Geen fijne watten voor mij. Ik acht het ook niet nodig gezien mijn water nu ook al helder is. :)

Natuurlijk wordt er co2 bemest.
Ik streef altijd naar een co2 gehalte tussen 30 en 40ppm
Alles wordt aangestuurd met een Aquatronica aquarium computer.
Ook zitten er 3 doseerpompen op.
Daarmee doseer ik door de dag heen kleine doseringen kno3, KH2PO4 en spoorelementen. Tot wel 10x per dag.

Streefwaarden op dit moment:
GH: 6�dH
KH: 2.5�dH
pH: 6
Fe: 0.2-0.5ppm
PO4: 0.2-0.4ppm
NO3: 5-10ppm
Geleiding: 400-500 �S

De temperatuur schommelt tussen 24-25�C
De thermostaat staat op 22�C, maar gaat enkel aan na een waterwissel met koud water.
Dan zakt de temperatuur soms tot 18�C, maar geeft geen problemen met mijn bestand.

Wil je up to date blijven van mijn kanaal kan je u altijd abboneren.
Mijn kanaal vindt je hier: https://www.youtube.com/channel/UCxM6Tj ... aKLO74VuYw

Like ook eens een filmpje als je het leuk of interessant vond.
Dit helpt om mijn kanaal te promoten en meerdere mensen te bereiken. :)
 
Update van vandaag:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=8siuCQctcr4[/video]

Water ververst, verder weinig verricht eigenlijk. :)
 
thnx,

Idd, met 67cm effectieve waterhoogte heb je best wel wat licht nodig om de bodem te bereiken. :)
 
Dat geloof ik graag! Maar je planten doen het er goed bij zo te zien :)
 
bwaaa, niet zo supertevreden met de groei.
Maar de toppen zien er weer fris uit. Nu hopen dat het weer goed komt.
Alles groeit, maar ben meer gewend.
 
Hoi Jurgen,

ben je afgestapt van de JBL-lampen? Waarom?
Hoe heb je nu de verlichting over de bak verdeeld?

gr Peter
 
Goed opgemerkt. :)

Er was een dik jaar terug een lamp stuk. Toen heb ik ze ineens alle vier vervangen.
Heb toen naar de dennerle lampen gegaan omdat die iets meer licht geven. Die zijn 3 bands lampen zoals een 830-840-865. 3 bands lampen geven CRI 80+
JBL zijn 5 bands lampen zoals 930-940-965.
Die geven een cri van 95+ dus zo goed als volspectrum.
Het nadeel was dat ze 25% minder licht geven. Daarom was ik naar dennerle overgestapt.

Maar het valt tegen. Ben nu een dik jaar verder en de groei is bijlange niet zoals met de jbl's.
Ik denk dat ik binnenkort terug jbl lampen ga kopen.
Zonde van de nog niet kapotte dennerle. Maar het verschil is te groot.
Komt ook door de hoogte. Hoe hoger het water, des te meer impact veranderingen kunnen hebben.
 
[video]https://www.youtube.com/watch?v=hvOkpPasd_U[/video]

Omdat ik op de sukkel bleef met groene alg heb ik deze week drastische ingrepen gedaan.
Ik heb zowat mijn hele aquarium opnieuw opgestart.

De bodem heb ik uit geschept en helemaal gereinigd.
Ik had nog een uitgewerkte Dennerle voedingsbodem er in zitten.
Deze is dus nu verwijderd.
Ik heb gekozen om geen voedingsbodem meer te gebruiken. De voeding wordt volledig op vloeibare voeding gebaseerd.

Door dit vuile werkje was ik genoodzaakt om de bak volledig van vers water te voorzien. Ook beide Eden 522 filters zijn volledig gereinigd.

Gezien het visbestand is indraaien geen optie.
Dus doe ik 3 dagen na elkaar een bacteriekuur met zelfgemaakte bacterien met de Biota bacterial activator.

De planten staan er nu wat klungelig bij. Binnen een week zou dit al wat beter moeten zijn.

Waterwaarden op dit moment:
GH: 5
KH: 2,5
pH: 6,1
NO3: 10
PO4: 0,4
 
Was vooral drie dagen werk. :)
Zo'n hele bodem uitscheppen en zorgvuldig reinigen was al enkele uren werk.
Gezien er een voedingsbodem van dennerle tussen zat wat vooral bestaat uit zand heb ik het hele zooitje moeten zeven.

Had zo'n 4 emmers van 10 liter grind en 1 emmer zand/voedingsbodem over.
Daarna was het verversen tot het water helder genoeg was.
Heb zo'n 4x 85-90% ververst.
Daarna de filters gereinigd, want die zaten vol modder die uit de bodem kwam.

Nu is gelukkig alles terug op orde en kan alles weer normaal gaan groeien.
Nu is er geen excuus meer om algen te hebben. :)
 
JurgenD zei:
Was vooral drie dagen werk. :)
Zo'n hele bodem uitscheppen en zorgvuldig reinigen was al enkele uren werk.
Gezien er een voedingsbodem van dennerle tussen zat wat vooral bestaat uit zand heb ik het hele zooitje moeten zeven.

Had zo'n 4 emmers van 10 liter grind en 1 emmer zand/voedingsbodem over.
Daarna was het verversen tot het water helder genoeg was.
Heb zo'n 4x 85-90% ververst.
Daarna de filters gereinigd, want die zaten vol modder die uit de bodem kwam.

Nu is gelukkig alles terug op orde en kan alles weer normaal gaan groeien.
Nu is er geen excuus meer om algen te hebben. :)

Ja, die drie dagen werk is natuurlijk wel een beetje minder.

Ik mag er niet aan denken moest ik er zelf aan beginnen. :stom:

Toch je filters niet te veel gereinigd, h�, er moeten nog wel wat bacteri�n in zitten, :d
 
Daarom de drie dagen bacteriekuur.
Ik maak hier mijn bacteri�n zelf met een incubator.
 
JurgenD zei:
Daarom de drie dagen bacteriekuur.
Ik maak hier mijn bacteri�n zelf met een incubator.

Werkt die een beetje goed ? Me pa gebruikt de vijver variant voor ze vijver, maar heeft hij bij aquariums ook een meerwaarde ?

Geweldige bak overigens, ook mooi die assimilatie van de planten :) Hebben je vissen trouwens geen probleem met de lage ph waarde ?
 
De meeste tropische vissen kunnen prima op water tot pH 6. Deze die het niet kunnen zijn in de minderheid.(buiten de vissen uit de grote meren)

Ik gebruik ook de vijver variant.
De incubator is hetzelfde.
Had eerst de aquarium variant. Daar zat een pot poeder bij van 22�. Kon ik 3000 liter mee behandelen.
Nu heb ik het poeder voor vijver gekocht. Was 34,5� voor 200000 liter(tweehonderd duizend)

Volgens het etiket 2x hetzelfde product.
Mijn ervaring is ook dat de werking identiek is. Beide werken heel goed.
Een kaamlaag is na 24 uur weg.
Zonder preparaat heb ik altijd een kaamlaag na het reinigen van de filter. Met preparaat heb ik daar geen last van.

er zit immers zoveel verschil niet tussen een aquarium en een vijver.
In Nederland en Belgi� misschien wel.
Maar als je richting Provence gaat zal de temperatuur tussen een aquarium en een vijver hetzelfde zijn. Waarschijnlijk draaien ze in het aquariumspul wat meer bloem of zo waardoor de portie minder geconcentreerd is.

https://goo.gl/photos/A9b9xmKEh4QfAFV89
 
JurgenD zei:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=hvOkpPasd_U[/video]

Omdat ik op de sukkel bleef met groene alg heb ik deze week drastische ingrepen gedaan.
Ik heb zowat mijn hele aquarium opnieuw opgestart.

De bodem heb ik uit geschept en helemaal gereinigd.
Ik had nog een uitgewerkte Dennerle voedingsbodem er in zitten.
Deze is dus nu verwijderd.
Ik heb gekozen om geen voedingsbodem meer te gebruiken. De voeding wordt volledig op vloeibare voeding gebaseerd.

Door dit vuile werkje was ik genoodzaakt om de bak volledig van vers water te voorzien. Ook beide Eden 522 filters zijn volledig gereinigd.

Gezien het visbestand is indraaien geen optie.
Dus doe ik 3 dagen na elkaar een bacteriekuur met zelfgemaakte bacterien met de Biota bacterial activator.

De planten staan er nu wat klungelig bij. Binnen een week zou dit al wat beter moeten zijn.

Waterwaarden op dit moment:
GH: 5
KH: 2,5
pH: 6,1
NO3: 10
PO4: 0,4

We gaan het volgen Jurgen :).
 
JurgenD zei:
De meeste tropische vissen kunnen prima op water tot pH 6. Deze die het niet kunnen zijn in de minderheid.(buiten de vissen uit de grote meren)

Ik gebruik ook de vijver variant.
De incubator is hetzelfde.
Had eerst de aquarium variant. Daar zat een pot poeder bij van 22�. Kon ik 3000 liter mee behandelen.
Nu heb ik het poeder voor vijver gekocht. Was 34,5� voor 200000 liter(tweehonderd duizend)

Volgens het etiket 2x hetzelfde product.
Mijn ervaring is ook dat de werking identiek is. Beide werken heel goed.
Een kaamlaag is na 24 uur weg.
Zonder preparaat heb ik altijd een kaamlaag na het reinigen van de filter. Met preparaat heb ik daar geen last van.

er zit immers zoveel verschil niet tussen een aquarium en een vijver.
In Nederland en Belgi� misschien wel.
Maar als je richting Provence gaat zal de temperatuur tussen een aquarium en een vijver hetzelfde zijn. Waarschijnlijk draaien ze in het aquariumspul wat meer bloem of zo waardoor de portie minder geconcentreerd is.

https://goo.gl/photos/A9b9xmKEh4QfAFV89

Bedankt voor de uitleg :) Gebruik je de bacterial activator van HS aqua ? En welke temperatuur wordt de pot ? Dan kan ik namelijk kijken of hij het zelfde werkt als die van house of kata voor de vijers :) Beetje zonde om er 1 te kopen als deze het zelfde doet :)
 
Nope, is deze van Biota. En grappig genoeg gebruiken ze de foto van biota op de site van HS aqua. :)
Maar is dat toestel idd.
 
[video]https://www.youtube.com/watch?v=GMdfW0bJo6c&ab_channel=HetAquariumvideoblog[/video]


De Kramerdrak voeding doet goed zijn werk. Al lijkt de Alternanthera het moeilijk te hebben. Als het niet beter wordt zal ik moeten kijken voor een alternatief.

De rest van de beplanting lijkt goed te groeien. Al moet er nog flink wat tweakt worden aan de scape. Al kan ik er al mee leven. Een licht verwilderde look bevalt me wel. :)

Waarden op dit moment:
GH: 7�, KH: 3�, pH: 6.5, NO3: 5ppm, PO4: 0.4ppm, Fe: 0.15ppm
 
Heb er 4 T5 lampen boven van 54 Watt. Goed voor ongeveer 0,4 Watt per liter of 30 Lumen per liter.
 
Ik zit ook rond de 0,4W/l maar kan de rode niet zo mooi houden moet ik zeggen ;(.
Nu heb ik er ook nog eens veel drijvers boven en dat brengt de effectieve hoeveelheid naar beneden en wellicht is dat net de reden.
 
Ze krijgen wel 100% 13 uur per dag. :)
 

Terug
Bovenaan