Mijn aqua60


A

audilover

Guest
hoi allemaal,
ik ben een jongen van 17 jaar die aan het einde van de zomer een aquarium gekocht heeft en netjes 3 weken heb laten in draaien met plantjes. na die 3 weken kon ik gratis visjes overnemen 8 roodkop zalmpjes en 8 kardinaal tetra's. in het begin had ik de (led) lamp heel de dag aanstaan en vond ik dat mijn visjes helemaal niet zo mooie kleuren hadden als dat ze eigenlijk horen te hebben. toen heb ik besloten de lamp minder (niet) meer aan te zetten alleen is het nu zo dat het s'avonds op mijn kamer donker is ik dan niet naar mijn visjes kan kijken. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

ook is het zo dat als ik de klep van mijn aquarium open doe om de visjes eten te geven de visjes heel erg snel wegschieten en het lijkt wel of ze bang zijn , hoe kan dit komen ?
 
Kan je een foto met ons delen?

Dat de vissen niet mooi op kleur zijn kan andere redenen hebben dan alleen de verlichting hoor.
 
Heb ook roodkop zalmen en kardinaal tetra zitten. Van elk 10 stuks. Die zijn totaal niet bang. Bij mij zitten ze wel in een 10cm bak (240liter). Licht brand bij mij van 12.00 tot 22.00. 10 uur dus. Dat ze er niet mooi uitzien kan met water kwaliteit te maken hebben. Water testen of laten testen zou ik zeggen.
 
Hallo @audilover , ik ben net als Peter benieuwd naar meer details:
Wat voor soort aquarium is het (m.n. de grootte), welke planten heb je erin en hoeveel, zijn er bijzonderheden qua waterwaardes en temperatuur?
Een foto zou inderdaad helpend zijn. Die kun je eenvoudig invoegen door rechtsonder je bericht op 'upload a file' te klikken en een bestand te selecteren.
Bovendien is het gewoon ook leuk om andere aquaria te bewonderen.....

Overigens: wat goed dat je je hebt ingelezen over het indraaien van een aquarium alvorens er vissen in te zetten!
 
het is een marina aqua 60 , de planten zijn gemixt en heb ook een bolmosje erin. en de waterwaardes zijn perfect. de tempratuur is 24~26 graden.
een foto zet ik liever niet op omdat ik niet trots op mijn aqarium ben.
 
een foto zet ik liever niet op omdat ik niet trots op mijn aqarium ben
Mogelijk is het daarom juist van belang, het een en ander kan met elkaar verband houden en door adviezen sla je gelijk 2 vliegen in een klap.:!
 
We kunnen je wel helpen om trots te gaan zijn op je aquarium. Hier word niemand uitgelachen of zo,iedereen wil het zelfde,trots op wat hij/zij bereikt heeft. En dat kan alleen door het te leren.ik leer ook nog iederen dag bij.
 
hoi allemaal,
ik ben een jongen van 17 jaar die aan het einde van de zomer een aquarium gekocht heeft en netjes 3 weken heb laten in draaien met plantjes.

Helemaal top!:thumbs:

een foto zet ik liever niet op omdat ik niet trots op mijn aqarium ben.

We kunnen je wel helpen om trots te gaan zijn op je aquarium. Hier word niemand uitgelachen of zo,iedereen wil het zelfde,trots op wat hij/zij bereikt heeft. En dat kan alleen door het te leren.ik leer ook nog iederen dag bij.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik vind het al een hele goede zet, dat je hier bent om advies te vragen. En er zijn hier heel veel mensen die dat ook willen geven. Zodat ook jij binnenkort van een mooi aquarium kunt genieten.
 
Bedankt voor de lieve reacties ! hierbij de foto's :

VJ5HcefIHKkC1dyGDETR0lPJuuvvOeCW.jpeg


VJ5HcefIHKkC1dyGDETR0lPJuuvvOeCW.jpeg


VJ5HcefIHKkC1dyGDETR0lPJuuvvOeCW.jpeg

ATTACH]
 
Misschien dat wat extra planten kunnen helpen? Een drijfplant dat wat licht wegneemt en misschien nog een stuk hout met javavaren aangezien je bodem redelijk grof is kunnen al veel doen. Ook hoe meer planten hoe gezonder je bak voor de vissen.

Naar eigen ervaring helpt bij het eten ook dat er vissen zonder schrik zijn (bij mij vooral de grotere vissen). Probleem is dat je bak niet zo groot is. Misschien dat honinggoerami's (als je drijfplanten neemt) een optie is daar deze vooral bovenaan zwemmen. Ook het uitbreiden van de scholen zou kunnen helpen maar ik heb wel al gehoord dat 60 centimeter bak best klein is voor roodkoppen daar het redelijk actieve zwemmers zijn. Een optie zou dan zijn om je roodkoppen weg te doen en te vervangen door extra kardinalen. Het uitbreiden van de kardinalen heeft alleszins bij mij gewerkt. Vroeger kwamen zij nooit aan het oppervlak eten terwijl ze nu in een grotere school toch duidelijke tekenen van vordering vertonen.
 
Kun je de uitstroom van het filter ook meer naar boven plaatsen?
Zijn niet de meest stromingsminnende visjes die je hebt namelijk.
 
ik heb hier een achterwand liggen , alleen weet niet goed hoe ik deze moet bevestigen , er zit geen plakkant ofzo aan.
planten komen er morgen in ieder geval bij vanuit mijn vriendin haar aquarium omdat deze leeg moet omdat ze gaat verhuizen , ook haar enige guppy (rest is overleden , ga er morgen ook nog halen) komt tijdelijk bij mij wonen.
 
Mijn achterwand heb ik langs buiten geplakt met wat tape hier en daar. En is hoe ze zeggen,meer planten zetten en school uitbreiden,dan voelen tetra s zich veilligger. Minimum 10 stuks van het zelfde soort. En idd roodkop zalmen hebben min een bak nodig van 1 meter. Zou roodkop weg doen en mss potloodvisjes in plaats nemen of zo,dat zijn rustige vissen. Kan je mss wisselen in winkel. Al doende leert men.
 
Als je led verlichting hebt kan je dat wat dimmen,tetra s en roodkop houden van gedempt licht,hoewel je planten dan trager gaan groeien wat niet erg is. Potloodvisjes zijn van zelfde soort,ook gedempt licht. Heb ik ook gedaan en je ziet dat ze meer over je hele bak gaan zwemmen. Planten op een stuk hout is mooi,kan wel zijn dat je water wat bruin van kleur word,dat is dan normaal en trekt wel weg na enige tijd.als je geen dimmer hebt drijf planten nemen helpt ook al is gedempt licht mooier en verdeeld over je hele bak hetzelfde licht.
 
Goed dat je toch de stap hebt gezet om foto's van je bak te plaatsen! :thumbs:

-je hebt het heel goed aangepakt door je aquarium in het begin 3 weken in te laten draaien!
-ik zie behoorlijk veel draadalg, op de mosbal en midden achter, dit kun je het beste zo veel mogelijk weghalen.
-de bodem die je hebt gekozen, daar worden de meeste visjes niet zo blij van. Het is namelijk wel heel wit. Hoe donkerder de kleur hoe veiliger ze zich voelen. Je zou er dus voor kunnen kiezen om de bodem te vervangen (vraag hier dan even om advies welke) maar het scheelt ook al als je drijfplanten neemt en wat minder fel licht ;)
-de roodkopzalmpjes zitten echt te klein, die zou ik proberen naar de winkel te brengen of een ander huisje voor te zoeken.
-achterwandje helpt ook voor het veiligheids gevoel van de visjes. Een zwarte of andere donkerkleurige poster kun je er gemakkelijk achter plakken, tips hoe je dat doet hebben we wel ;) Misschien kun je even het merk poster vermelden of anders even een foto ervan.
-de uitstroom van je filter kun je beter omhoog kantelen.
-de tl lamp zou je kunnen vervangen door een teint kleur die net wat minder scherp wit is. Volgens mij passen hier de goedkope philips lampen in, die kosten maar een paar euro, vraag anders even aan jessicapilon, volgens mij heeft hij hetzelfde aquarium ;)
-nu lekker veel plantjes toevoegen en een goede plantenvoeding zoeken. Dat is ook belangrijk.

Heel veel succes!
 
Bedankt voor alle tips!

Ik heb meteen meer drijfplanten gekocht en mijn vissen waarderen het. Ze zijn nu veel meer op kleur en zwemmen meer rond.
Ook hebben ze (tijdelijk) een nieuw huisje en 4 nieuwe vriendjes : de guppen van mijn vriendin.
0


Binnenkort ga ik beginnen met het opgroeien van mosballetjes en ga ik ook een watervlooien kweek opzetten met een voeding van gist en suiker.
 
Weet iemand wat er met mijn zwangere vrouwtjes gup aan de hand is haar staart is helemaal lang en smal.
Ook hing ze de hele tijd stil op 1 plek en werd achterna gezetten door de andere guppen , heb haar nu in een apart klein bakje gedaan omdat ik denk dat ze gaat bevallen.

0
 
Misschien kun je daarvoor een topic openen in de sectie levenbarenden met een foto van de vis. Als je vragen stelt in de juiste sectie dan is de kans op een gericht antwoord groter denk ik;).
 

Terug
Bovenaan