microgeophagus altispinosa in een groep houden


M

maanvis

Guest
Ik heb een rio 240 en vroeg me af of ik een groep altispinosa kan houden. De bodem is verder leeg. Verder zwemmen er 15 stervlekzalmen en 15 nanostrommus becfordi.

Van mijn inrichting staat een foto bij inrichtingen en biotopen. Ik heb de afgelopen weken aan me inrichting gewerkt. Ik hoop dat deze in orde is.

Mocht het kunnen wat is dan een goede verhouding? 2 mannen en 3 vrouwen?
 
Ik ben geen deskundige maar als ik bij hobbykwekers kijk dan lees ik dat bij een bak van 1 meter 2 koppels kunnen.
Kunnen er geen 3 mannen en 5 vrouwen in?.
Weet je ook of deze vissen koppels vormen? Een man en een vrouw, als je die bij elkaar zet, is zekers nog geen koppel
De bak is 1.20 meter groot, met veel schuilmogelijkheden van hout e.d is dit mss mogelijk.
Wellicht is er iemand aanwezig die hier meer over kan vertellen,
 
Ja kan i neen bak als deze met veel schuilmogelijkheden, planten en zicht-onderbrekingen, wel 5 M. Alti houden. 2 man 3 vrouw is ok. Als er een paar zich vormt dan zul je zien dat die 70% van de bak claimen en de andere 3 worden dan alleen met rust gelaten als ze zich schuil houden of me heel fletse kleuren rondzwemmen ( jeugdkleed).

Gaat bijna altijd goed! Vissen zijn niet agressief naar andere vissen toe, en buiten paartijd ook niet naar elkaar.
 
Dat klinkt positief. @Alber.K: ik weet dat ze meestal in koppels worden gehouden maar in de goede omstandigheden kan het ook in een groep.

Voor de mensen die nieuwsgierig zijn een paar foto's. Let niet op de vieze ruiten.


IMG_20170916_211016.jpg
IMG_20170916_211020.jpg
IMG_20170916_211008.jpg
 
Ik zie er al altispinosus inzwemmen klopt dat? Nieuwe dwercichliden toevoegen in een bestaande groep is spannend. Beste is om de bak dan te verbouwen zodat ze allemaal in een nieuw territorium terecht komen. Mikrogeophagus vormen koppels. Ik zou dus voor evenveel mannen als vrouwen gaan. Je bodem ziet er uit als steentjes, klopt dat, voor mikrogeophagus zou ik een voorkeur hebben voor zand, aangezien ze dan de gehele dag aan het filteren zijn. Wat vind je van bladeren op de bodem? Dat kan een er natuurlijk beeld geven en de vissen vinden het geweldig om tussen te zoeken naar eten en te gebruiken als schuilplaats. Als je op deze manier je bak inricht zou ik voor een groep van 6-8 vissen gaan.
 
Dat heb je goed gezien. Had twee maanden geleden een koppel maar het vrouwtje ging naar drie weken dood. Ze at nooit en legde toen het loodje.

Mijn inrichting heb ik pas een week zo dus ga dat voorloping niet veranderen. Blad op de bodem lijkt me niet zo heel erg mooi maar zal het overwegen.
Mijn bodem is bruin zand.
 
Ik heb afgelopen vrijdag drie altispinosa's erbij gekocht. Vissen zagen er in de winkel best goed uit en het onderscheid tussen man en vrouw was best goed te zien.

Heb dus nu 2 mannen en 2 vrouwen. Vond 3 of 4 koppels erg veel dus ben ik voor 2 gegaan. Ze doen het best goed. Het oude mannetje had eerst veel ruzie met zijn nieuwe soortgenoten maar dit is naar 2 dagen al wat minder geworden.

Ik weet verder nog niet of er nog wat bijkomt. Wel komt er nog een groepje otocinclus bij.
Iemand nog een idee of er nog wat bij kan?
 
Als ik je bak en je bestand zo bekijk zal het uit zuid-Amerika moeten komen, denk ik(?).

Ik zou er sowieso iets bij zetten dat algen eet.
Dat zou bijvoorbeeld een Ancistrus cf. cirrhosus kunnen zijn. Die eet ook diertjes maar begraast je bak toch heel behoorlijk, bovendien is het een vrijwel probleemloze vis die zich regelmatig laat zien (wat je niet van alle harnasmeervallen kunt zeggen) die makkelijk en goedkoop te verkrijgen is.
Een Otocinclus-soort, die je zelf al noemt, kan in dit bestand zeker ook. Die eten geen heel grote hoeveelheden alg, dus daarvan zou ik een groepje van bijvoorbeeld 9 stuks nemen.
Combineren kan ook, want ze zullen elkaar weinig in de weg zitten, dan bijvoorbeeld 1 Ancistrus en 5 of 7 Otocinclus.

Aan de oppervlakte zwemt volgens mij nog niets of niemand. Van N. beckfordi kun je hooguit zeggen dat die iets boven het midden zwemt, een echte oppervlaktevis is het niet. Ik weet echter uit ervaring dat het niet eenvoudig is een Zuid-Amerikaanse oppervlaktevis te vinden.
Het meest voor de hand liggend is een bijlzalm, Carnegiella strigata (marmerbijlzalm) is het makkelijkst en goedkoopst te verkrijgen maar persoonlijk vind ik Gasteropelecus sternicla mooier èn interessanter qua gedrag. Waarbij ik eerlijk moet toegeven dat ik bijlzalmen qua gedrag sowieso niet de aller-interessantste vissen vind.
Als het niet per sé uit Zuid-Amerika hoeft te komen vind ik voor aan de oppervlakte Betta splendens (kempvis, Azië) en Epiplatys annulatus (ringbandsnoekje, Afrika) heel aardige alternatieven.
 
Dat het uit Zuid- Amerika moet komen heb je goed geraden. Zit nu naar een aantal algeneters te kijken. Verder vind ik de combi bijltjes met beckfori's wel mooi maar vind me bak daar te laag voor.
Zat zelf te denken aan 10 otocinclus en een naaldmeerval als dit kan. Ben alleen een beetje bang dat hij teveel opvalt. De altispinosa's moeten wel uitspringen.
Verder wil het graag rustig houden dus eigenlijk een vis voor midden/boven(beckfordi), eentje midden(Pristella maxillaris) en twee koppels voor midden/onder.
Daarbij wat leuke algeneters en dan vind ik het genoeg. Het moet wel rust uitstralen. Mijn bak hoeft niet maximaal gevuld te zijn.
 
Otocinclus wil niet zo warm 22 graden is warm zat. maar voor bv je Kardinalen is dat weer veel te koel.
 
Ik loop stage in een chemies laboratorium en daar moet de temperatuur constant 21 graden met een afwijking van 2 graden. Dus dan moet dat bij vissen ook wel kunnen.

Maar dat terzijde ik ga ze waarschijnlijk toch nemen. Vind niet dat ik ze tekort ga doen enkel voor 2 graadjes teveel.
 
Vissen zijn koudbloedige dieren waar een aanpassing in temperatuur een effect heeft op hun metabolisme/verbrandingssnelheid. Heeft weinig met een chemisch laboratorium te maken.

Dat terzijde, volgens mij zijn er ook Otocinclus soorten die wat warmer gehouden willen worden, dus misschien dat je daar naar kunt kijken?
 
Natuurlijk heeft het invloed op de verbrandingssnelheid maar we moeten niet gaan doen alsof we de vissen tekort met iets andere temperatuur. Zeg ook niet dat we heel erg mogen afwijken maar 1 a 2 graden moet kunnen.
 
Ik heb altispinosus altijd in een groepje gehouden. Ze zwommen vaak als groep door de bak heen. Het voordeel van ze in een groep houden is dat ze zelf hun partner kunnen kiezen, vind ik. En als ze jong zijn is het knap lastig om het verschil te zien tussen man en vrouw. Als je dan 4-6 exemplaren neemt is de kans groter dat je een man en een vrouw overhoudt (moet je bak natuurlijk wel groot genoeg zijn).
Altispinosus heb ik als vreedzame vissen ervaren, veel minder fel dan de ramirezi's. Zelfs als ze een legsel hebben zijn ze nog heel vreedzaam, zowel naar andere vissen als elkaar.
En al hoewel ze er in de winkel vaak bleekjes uitzien, als je ze goed verzorgt zul je nog versteld staan van de mooie kleuren die ze hebben.
 

Terug
Bovenaan