Mexicaans eikenblad


S

Schaive78

Guest
Mijn mexicaans eikenblad groeit wel door nadat ik hem snoei. Maar in hele dunne stengels. Ook de stekken die ik weer plant groeien als hele dunne stengels naar boven.

Wat kan hier een oorzaak van zijn.
eikenblad.jpg
 
Dat de toppen kleine bladeren gaat vertonen kan eventueel een oorzaak zijn van te weinig licht waardoor hij graag naar het licht wil groeien om zo te overleven. Hierdoor groeit de plant uit zijn krachten en krijgen de blaadjes geen kans om te groeien.
 
Zie in jou topic dat jij de daytime led 90 hebt. bevalt die?
 
Ok, ik merk wel met kleur 840 dat sommige stengelplanten ook snel naar het oppervlak gaan met grote internoden. Dat komt geloof ik omdat het licht zo "geel" is.
 
Op mijn Rio 180 had ik met mijn T5 lampen steeds maar baardalg, en met een paar ledstrips die ik er nu even boven heb geen alg maar wel een slechtere plantengroei. Dus zou het wel aan de verlichting liggen denk ik dan.
 
Ik ben geen verlichtingsexpert maar dat kan met de kleur te maken hebben misschien.
 
Ok, ik merk wel met kleur 840 dat sommige stengelplanten ook snel naar het oppervlak gaan met grote internoden. Dat komt geloof ik omdat het licht zo "geel" is.
Als altijd is jouw geloof goed. Als aanvulling op jouw post: Het "geel" in het licht wordt veroorzaakt door het "rood" dat in dit licht zit. Rood licht dringt minder diep door in water. Planten "houden" wel van rood licht en reiken er naar toe. Blauw licht zorgt voor "koudwit" in het licht. Het dringt dieper door in water. Planten worden meer gedrongen.
 
Op mijn Rio 180 had ik met mijn T5 lampen steeds maar baardalg, en met een paar ledstrips die ik er nu even boven heb geen alg maar wel een slechtere plantengroei. Dus zou het wel aan de verlichting liggen denk ik dan.
Ledlicht heeft wel de neiging tot minder alg maar baardalg wordt toch veroorzaakt door de verhouding licht t.o.v. CO2. De ledstrips die je nu hebt geven waarschijnlijk een mindere lichtintensiteit af waardoor de planten ook minder CO2 vragen. Het tekort in CO2 die je voorheen had werd dus opgelost door de gewijzigde lichtkeuze. Of dit de juiste keuze was is niet te beoordelen want het is mogelijk dat je nu niet voldoet aan de eerste levensbehoefte van een plant nl. licht! De regel is dus: kijk eerst welke licht duur/intensiteit gevraagd wordt voor de desbetreffende plant en pas daar je CO2 op aan. Baardalg zal dan geen probleem meer zijn.
 
ja ik denk ook dat ik toch maar een betere LED verlichting nodig ben. zat al te kijken naar de daytime eco
 
Ledlicht heeft wel de neiging tot minder alg maar baardalg wordt toch veroorzaakt door de verhouding licht t.o.v. CO2. De ledstrips die je nu hebt geven waarschijnlijk een mindere lichtintensiteit af waardoor de planten ook minder CO2 vragen. Het tekort in CO2 die je voorheen had werd dus opgelost door de gewijzigde lichtkeuze. Of dit de juiste keuze was is niet te beoordelen want het is mogelijk dat je nu niet voldoet aan de eerste levensbehoefte van een plant nl. licht! De regel is dus: kijk eerst welke licht duur/intensiteit gevraagd wordt voor de desbetreffende plant en pas daar je CO2 op aan. Baardalg zal dan geen probleem meer zijn.


Maar kan het dan zo zijn dat de T5 lampen te veel licht geven. De CO2 was stabiel op een PH van 6,6. De Lampen branden een 8 uur per dag.
 
Ik heb het hier met de Sessiflora die onder de T5 kleur 840 erg lange stelen maakt met grote internoden. Dat komt ook denk ik door het vele rood dat niet ver de bak inkomt want met dezelfde kleur doet die het juist in de kleine 60cm bakken prima en is daar mooi compact.
 
Ik weet niet of het perse aan de kleur ligt. Maar de meeste aquaria van Juwel geven te weinig licht. Komt er ook nog bij dat de kappen aan de binnenkant git zwart zijn. Ik zou daarom zeker reflectors gebruiken of zelfs de kap van binnen wit maken.

Hier een interessant artikel over planten waar ik veel aan heb gehad: http://www.hobbykwekers.nl/planten/item/planten-planten
 
Nou ik heb met de Juwel Rio 125 absoluut niet die ervaring en had eerder snel last van tekorten door het licht dan dat ik licht te weinig had. Dit gaat dus niet voor alle bakken op denk ik.
 
Maar kan het dan zo zijn dat de T5 lampen te veel licht geven. De CO2 was stabiel op een PH van 6,6. De Lampen branden een 8 uur per dag.
Lees nog eens door wat ik eerder schreef? Wat vragen je planten?
Dit schreef je hierboven, "Op mijn Rio 180 had ik met mijn T5 lampen steeds maar baardalg, en met een paar ledstrips die ik er nu even boven heb geen alg maar wel een slechtere plantengroei. Dus zou het wel aan de verlichting liggen denk ik dan."
Een slechtere plantengroei; dus je voldoet niet aan de eerste levensbehoefte van een plant, licht! Je zult dus méér licht moeten geven. Daarna ga je bekijken hoeveel CO2 er toegevoegd moet worden. Wanneer er Baardalg ontstaat is er een CO2 tekort! Dat kan liggen aan te weinig toevoegen maar ook aan een slechte waterdistributie, de CO2 bereikt niet alle hoeken en gaten van je bak. Dáár zul je dus eerst naar moeten kijken. Verder is er ook nog de mogelijkheid van een te wisselvallig CO2 aanbod. Overigens zegt mij jou PH 6.6 opgave niet zoveel. De planten, die vertellen je precies wat ze nodig zijn.
Recapitulerend: Houdt dus de juiste volgorde van onderzoek aan. In jou geval moet je verlichting zeker niet minderen maar aanpassen aan de vraag van de planten in je bak. Je hebt last van Baardalg dus zoek de oorzaak en die ligt in een CO2 tekort. Hou de regel van tekorten aan!!!!
 
Mar hoe geef ik meer CO2 dan? moet ik dan naar een PH van 6,4 of nog lager.
 
Mar hoe geef ik meer CO2 dan? moet ik dan naar een PH van 6,4 of nog lager.
Hoe meet je je PH? Waar hangt je meter? Op welke plek voeg je CO2 toe en hoe doe je dat? Misschien voeg je voldoende CO2 toe, maar bereikt het niet de planten? Waterdistributie bezien? Er zijn legio mogelijkheden maar ik ken je precieze situatie niet van daar mijn algemen antwoorden.
 
Ik meet mijn PH met een PH controller die net geijkt is. daarnaast heb ik hier nog een PH pen en 2 testsetjes voor de PH. De CO2 wordt toegevoegd door de spraybar, en ik zie de hele kleine belletjes dan door de hele bak gaan als er co2 wordt toegevoegd.
 
Het beste kun je er een co2 continu test in hangen.
Die worden groen bij een co2 gehalte van 30ppm.
 
oh vergeten. die hangt er natuurlijk ook in met vloeistof voor 30 ppm. en die is mooi groen.
 
Ik meet mijn PH met een PH controller die net geijkt is. daarnaast heb ik hier nog een PH pen en 2 testsetjes voor de PH. De CO2 wordt toegevoegd door de spraybar, en ik zie de hele kleine belletjes dan door de hele bak gaan als er co2 wordt toegevoegd.
Maar... wáár meet je? Je kunt je voorstellen dat wanneer er gemeten wordt daar waar de CO2 in de bak komt er een andere waarde op de meter staat dan wanneer de meter het verst wegstaat van de CO2 invoer, denkelijk de beste plek?
 
Maar... wáár meet je? Je kunt je voorstellen dat wanneer er gemeten wordt daar waar de CO2 in de bak komt er een andere waarde op de meter staat dan wanneer de meter het verst wegstaat van de CO2 invoer, denkelijk de beste plek?

Ja dan zou ik de continutester eens op bodem moet hangen. Kan een PH electrode trouwens helemaal onder water?
 

Terug
Bovenaan