Meubel geschikt?


matje123

Member
Lid geworden
30 mei 2022
Berichten
19
Leeftijd
60
Hoi,

Ik heb een 60x30x36 bakje (64 liter), dus met stenen en substraat erbij ongeveer 100 kg. Nu ben ik op zoek naar een onderkast. Daarbij denk ik aan de Juwel Lido 120SBX of een kastje van Jysk.



De Juwel heeft een draagvermogen volgens de website van Juwel een draagkracht van 500kg. De draagkast van het Jysk kastje is volgens de klantenservice MAAR 16 kg (lijkt me niet te kloppen). Ik neig meer naar het Juwel kastje, hoewel de bak niet dezelfde afmetingen heeft als een Juwel Lido.

Mijn bak: 60x30x36
Lido: 61x41x58

Loop ik met beide kastjes risico's?
 
Qua draagkracht zou ik niet op dat Jysk kastje vertrouwen en voor een Juwel gaan want dan heb je zekerheid.
 
De Jysk kast is massaproductie persplaat troep. Daar zou ik nog geen plantenbak op zetten.

Je kan beter op marktplaats een mooi massief houten TV meubel opsnorren van uit het beeldbuis tijdperk. Betere kwaliteit voor minder geld.

Mijn bak van 500kg staat ijzersterk op een kast van drie tientjes.

Jouw bakkie is inclusief de hele rataplan pak hem beet 80kg. Dat kan elk deugdelijk meubel prima aan.
 
Ga eens naar de winkel en als ze even niet kijken ga je op die Jysk kast zitten.
Ik neem aan dat jij zwaarder bent dan 16 kg.
 
Ooit een TVkastje gebruikt. Ik kon er prima op zitten. Echter toen het bakje van bruto 60 liter erop stond zag ik het hout een beetje kieren. Weinig maar voor mij voldoende om het bakje er weer afstemmen halen. En ja ik kon zitten op dat meubel.
Waarschijnlijk was de constructie van het kastje niet afdoende voor belasting over langere tijd.
De zit-test zou ik niet meer op vertrouwen.

Hoe het bij meubels van Jisk is weet ik niet maar Ikea meubels hebben soms zelfs enkel karton tussen het fineer. Als dat nat wordt dan weet je het wel.

Ik zou zelf voor een aquariummeubel gaan. Geeft beslist meer gemoedsrust.
 
Bij petsplace hebben ze de kast van juwel die bij je aquarium past, moest je die willen 🙂

En die is dus niet echt verkrijgbaar daar.

Weet niet waar TS woont maar Hornbach heeft die kast ook
 
En die is dus niet echt verkrijgbaar daar.

Weet niet waar TS woont maar Hornbach heeft die kast ook

Oeps, te snel geweest, maar hij is dus wel nog verkrijgbaar 👌
 
een standaard kastje is vrij simpel te verstevigen.er vanuit gaande dat je hem toch al zelf in elkaar moet zetten kan je de verbindingen vastlijmen.
een iets stevigere achterplaat kiezen en eventueel een extra plaat 18mm multiplex er boven op bevestigen.
dan kan er met gemak 100kg op.

juwel kastjes zijn ook gewoon van geplastificeerd spaanplaat
 
juwel kastjes zijn ook gewoon van geplastificeerd spaanplaat
Klopt maar dit heb je in verschillende soorten kwaliteit in en de opbouw van een juwel kast is gericht op aquarium en dat kun je van Jysk. niet zeggen.
Gewoon voor een juwel kast gaan.
Of een ander stevig houten kastje wel opletten dat de bovenplaat recht is en niet bol staat.
 
Is dat spul van Jysk niet vaak gemaakt van dat gegolfde karton wat in de plaat zit? Ik heb hier een klein buro voor mn dochter en dat is daar wel van gemaakt.
Zelf zou ik ook voor een echt aquariumkastje gaan als de financien dat toelaten.
 
Het kastje van Jysk is gemaakt van spaanplaat met folie en de poten van MDF. Als je kijkt naar wat de maten zijn schat ik in dat het spaanplaat van 12 mm is. De poten zijn vrij breed ten opzichte van de spaanplaat zijden en zitten er los onder, niet in een aparte constructie en aangezien het mdf is, een keer per ongeluk er tegenaan schoppen en je schopt het er onderuit. Ik zou daar zeker geen aquarium opzetten.
 

Terug
Bovenaan