Methoden voor verlagen pH waarde


S

Sabini

Guest
[size]Het verlagen van de pH waarde in uw aquarium � de meest effectieve methoden.[/size]

[size]Waarom pH waarde in aquarium verlagen?
[/size]

Het zal u niet ontgaan zijn dat veel tropische vissen een voorkeur hebben voor zacht en zuur water. Ondanks dat in aquarium gekweekte exemplaren het vaak goed doen in pH-neutraal water (met matige hardheid), heeft zacht en zuur water de voorkeur en zijn dergelijke waterwaarden absoluut essentieel voor het kweken.

Sommige soorten zijn in het bijzonder veeleisend als het gaat om zacht en zuur water; dit zijn onder andere de Roodkopzalm, de Kardinaal Tetra en het Antennebaarsje. In het wild gevangen tropische vissen zijn vaak minder in staat om zich aan te passen aan het aquariumwater waarin wij de vissen willen houden. Terwijl de meeste vissen zich wel kunnen redden in water met een matige hardheid, is het water dat uit onze kraan komt vaak mateloos hoog in hardheid. Aan ons dus de taak om kraanwater te verzachten en de pH waarde te verlagen.

Het gebruik van natuurlijke decoratie producten, om de pH waarde te verlagen en het water te verzachten, is tamelijk uiteenlopend. Maar wat is het meest effectieve item binnen deze natuurlijke decoratie? En welke geeft de meest donkere kleur aan het water af? Sommige mensen hebben een voorkeur om vissen in donker water (vaak door looizuur, wat uitspoelt uit kienhout) te houden, omdat zij van mening zijn dat dit een meer natuurlijke aanblik geeft en de vissen hierdoor in betere gezondheid zijn. Anderen hebben een voorkeur voor schoner water, zodat zij hun gehele aquarium goed kunnen bekijken. In beide gevallen zal het hieronder beschreven experiment u de mogelijkheid geven om alsnog te kiezen voor de verlaging van de pH waarde in uw aquarium.


Hardheid en pH waarde
Voordat we verder ingaan op het experiment, zijn er een aantal zaken die u moet begrijpen over het verlagen van de pH waarde en de hardheid van het water in uw aquarium. Het ontharden van aquariumwater en het verlagen van de pH waarde zijn geen handelingen die u tegelijk kunt uitvoeren. Hard water functioneert als een buffer, wat betekend dat de toevoeging van zuurmakende onderdelen geen invloed zal hebben op de te verlagen pH waarde. Kraanwater, met een mateloos hoge hardheid, heeft vanzelfsprekend een nog hogere buffer capaciteit. Hierdoor is direct te verklaren waarom natuurlijk decoratiemateriaal (zoals kienhout) en andere zuurmakende stoffen, geen invloed hebben op de verlaging van de pH waarde. Het is zaak om eerst het water te ontharden.

Een bepaalde buffer capaciteit in het water is echter niet slecht, omdat die buffer voorkomt dat de pH waarde in ��n keer vlot kan gaan dalen, met veel stress voor de vissen als gevolg. Het volstaat om te zeggen dat het moeilijk is om zacht water, met een lage buffer capaciteit, stabiel te houden. En water met een (te) hoge hardheid is niet geschikt voor een groot aantal aquarium bewoners. Het is ten alle tijde van groot belang dat het water wat u aan uw aquarium toe voegt wanneer u een verversing uitvoert, overeenkomt met het water wat u eruit haalde. Dit om grote verschillen in waterwaarden te voorkomen.

Het experiment
Om nauwkeurig te kunnen bepalen welke van de verschillende natuurlijke (decoratie) producten en onderdelen het meest effectief zijn met als doel het verlagen van de pH waarde, is het volgende experiment opgezet:
1. Precies twee gram van elk product is in een kleine schone en doorschijnende plastic beker geplaatst. De maten van deze items zijn tot de hondertste nauwkeurig afgemeten.
2. Er is exact 200ml water aan elke plastic beker toegevoegd.
3. Het toegevoegde water is RO water (omgekeerde osmote water) met een pH van 7.0.
4. De pH waarde is gemeten na 48 uur en de foto�s zijn gemaakt tegen een witte achtergrond, om goed te kunnen zien hoe het water verkleurde. De bekers zijn niet in de buurt van een warmtebron geplaatst. Het water is gedurende de 48 uur niet geroerd of op een andere manier bewogen.


De resultaten
Hieronder staan de resultaten van alle producten die getest zijn conform bovenstaande methode, gedurende 48 uur.

coco-leaves.jpg


Turf korrels: pH 5.7
Beschikbaar in zowel groot als klein formaat, turf korrels zijn breed inzetbaar en bovendien makkelijk te vinden. Ze worden vaak ingezet als onderdeel van het filter en zijn hulpmiddel bij het ontharden van water. Tijdens het experiment werd het water niet veel donkerder en bleef buitengewoon helder, terwijl er wel een aanzienlijke daling in de pH waarde is opgetreden. Na 48 uur is de pH waarde gedaald naar 5.7.

Coca bladeren: pH 5.3
Coca bladeren zijn een niet vaak ingezet natuurlijk product, wat erg fraai staat in een aquarium. Coca bladeren zullen uiteindelijk zinken wanneer ze volledig doordrenkt zijn en geven een authentieke impressie van een regenwoud bodem. Het lijkt erop dat Coca bladeren niet zo snel rotten als Catappa bladeren. Het water veranderde in een gouden-roze kleur. Na 48 uur was de pH waarde 5.3.

Catappa bladeren: pH 5.2

Een gedegen favoriet onder de aquariumbezitters. Catappa bladeren worden niet alleen ingezet om de pH waarde te verlagen, maar worden ook gebruikt vanwege de antibacteri�le werking en verstrekken voedsel aan garnalen. Sommige Betta Splendens kwekers zweren bij Catappa bladeren vanwege de stimulans op paaigedrag. Het water veranderd in een prachtige gouden kleur en de Catappa bladeren verlagen de pH waarde naar 5.2.

dark-two.jpg


Elzenproppen: pH 5.8
Elzenproppen veranderen het water in de meest donkere kleur en begon na een zeer korte tijd al looizuur (tannine) te lekken. Ondanks dat is bij de Elzenproppen niet de laagste pH waarde gemeten. Elzenproppen zijn waarschijnlijk niet de meest effectieve natuurlijke producten om de pH waarde te verlagen in een aquarium. Na 48 uur is de pH waarde gedaald naar 5.8.

Savu Pods: pH 5.3
Een ongebruikelijk product en nog niet zo lang beschikbaar; Savu pods zijn mooie toevoegingen aan het aquarium. Ze kunnen volstaan als broedplaats voor kleine aquariumbewoners en voegen een behoorlijke hoeveelheid zuur aan het water toe. Na 28 uur is de pH waarde gedaald naar 5.3.


Bron: Aquarist Magazine



Mochten jullie ervaring hebben met bovenstaande producten en op- of aanmerkingen hebben op dit artikel, laat dan gerust van je horen :)
 
Wat verlaagt bij garnalen de PH naar 6?
Akadama in je filter?
 
Dat artikel ken ik, maar ik heb er een aantal bedenkingen bij:
- de test is gedaan met puur RO water. Hoeveel mensen gebruiken dat?
- de test is beperkt tot 48 uur, dus alleen een initi�le verandering gemeten. Wat als het product is uitgewerkt? Wat werkt sneller uit?
- de test is gedaan met puur RO water (dus ongebufferd): hoeveel zeggen die verlagingen dan?

Oftewel ik heb vooralsnog mijn twijfels over de bruikbaarheid van het artikel.

De vertaling is overigens meer dan prima! :thumbs:

~ Ivo
 
Erg interessant artikel zeg :D
Ik gebruik nu de aangegeven hoeveelheid turf in het aquarium maar merk nog niet veel aan de waterwaardes maar gaat waarschijnlijk geleidelijker dan bij deze test gegaan is :)
 
Zowel bij catappabladeren als bij elzenproppen heb ik geen enkele daling kunnen vast stellen. (was het maar waar)
 
@ Ivo: bedankt voor je feedback :) Die vragen kwamen ook bij mij naar voren tijdens het vertalen. Ik denk dat er nog veel testen gedaan mogen worden in de praktijk. Met andere beginwaarden e.d.

@ Khoppie: dankjewel :)
Ik ga ook gebruik maken van turf. En ben wel benieuwd waar ik Savu Pods kan kopen. Heb even gegoogeld en die dingen zien er best tof uit!

51cbf6abe6175.jpg
 
Mascha&Ivo zei:
Dat artikel ken ik, maar ik heb er een aantal bedenkingen bij:
- de test is gedaan met puur RO water. Hoeveel mensen gebruiken dat?
- de test is beperkt tot 48 uur, dus alleen een initi�le verandering gemeten. Wat als het product is uitgewerkt? Wat werkt sneller uit?
- de test is gedaan met puur RO water (dus ongebufferd): hoeveel zeggen die verlagingen dan?

Oftewel ik heb vooralsnog mijn twijfels over de bruikbaarheid van het artikel.

De vertaling is overigens meer dan prima! :thumbs:

~ Ivo

Heeft al een baard.zo oud
 
Bertus zei:
Heeft al een baard.zo oud
Waar gaat dit over? Begrijp me niet verkeerd, maar je opmerkingen zijn niet echt van toegevoegde waarde voor dit topic.


@ Ivo: ik ga morgen verder op onderzoek naar meer verwante artikelen en/of informatie. Hopelijk kunnen een aantal vragen die jij hier stelde al beantwoordt worden d.m.v. andere data en bronnen. Voor nu; slaap lekker ;)
 
Origineel bericht van: Bertus

Heeft al een baard.zo oud

Waar gaat dit over? Begrijp me niet verkeerd, maar je opmerkingen zijn niet echt van toegevoegde waarde voor dit topic.


Hier is het meeste al van achter haalt.
Dat jij het opnieuw gevonden heb.is leuk.

Zei ik,Akadama in het filter, daar reageer je niet op.
Waarom doen ze dat in een garnalenbak?
Verlaagt de PH naar 6.
 
Bertus zei:
Hier is het meeste al van achter haalt.
Dat jij het opnieuw gevonden heb.is leuk.
Als jij weet dat het meeste hier al van is achterhaald, waarom plaats je daar dan geen informatie over?
Je eerste bericht was:
Bertus zei:
Wat verlaagt bij garnalen de PH naar 6?
Dat ik daar geen antwoord op gaf is omdat ik dit topic ten behoeve van het artikel heb geopend. Het vertalen van ��n dergelijk artikel maakt mijn geen expert op het gebied van pH verlagen. Maar ik wil er wel steeds meer over leren. Dus mocht je meer weten over dit onderwerp, dan mag dat altijd toegevoegd worden :) Akadama in het filter zal ik ook eens naar informeren. Bedankt voor de tip.
 
Ik vertel daar niets over, Bij mij hoeft dat niet,dus ga ook niet naar op zoek.
Mijn bakken vragen er niet om.

Weet wel dat Akadama bij garnalen de PH verlaagd.
Dus waarom dan niet in een filter gestoken.
 
Bertus zei:
Ik vertel daar niets over, Bij mij hoeft dat niet,dus ga ook niet naar op zoek.
Mijn bakken vragen er niet om.
Waarom reageer je dan �berhaupt?

Ik ga vandaag naar Aquadeco in Rijssen en zal ze eens vragen over o.a. Akadama en de 'huidige' manier(en) om KH en pH te verlagen in een aquarium :)
 
Het zou mss wel leuk zijn om die tests te herhalen en wat verder dan 48u te kijken. Dan kan je er mss grafiekjes op loslaten enzo. Ook mss een idee om de test te herhalen met kraanwater ipv RO water. Natuurlijk is kraanwater bij iedereen een beetje anders.
 
Is overal dezelfde hoeveelheid gebruikt? Lijkt mij wel maar ik vroeg het me gewoon af ;).

Verder leuk en interessant idee!
 
Staat erin:

"precies 2 gram..."
 
Pol_de_gezzmol zei:
Het zou mss wel leuk zijn om die tests te herhalen en wat verder dan 48u te kijken. Dan kan je er mss grafiekjes op loslaten enzo. Ook mss een idee om de test te herhalen met kraanwater ipv RO water. Natuurlijk is kraanwater bij iedereen een beetje anders.
Dat zou wel een goed idee zijn ja! :) En misschien is dat ook al wel gedaan? Ik ben nog steeds aan het zoeken naar meer onderzoeken en informatie hierover.


nilo1804 zei:
Is overal dezelfde hoeveelheid gebruikt? Lijkt mij wel maar ik vroeg het me gewoon af ;).

Verder leuk en interessant idee!
Klopt. Zie de onderzoeksmethode (kleine opsomming) voor meer informatie daarover :)
 
Thanks Bertus! :)
 
Dit is wel Belgie.

Hier verkopen ze het ook.
Aquaplantsonline.
 
Let wel op, Akadama is niet blijvend PH verlagend, dit zal na een half jaar? al minder worden?
Dus ook hierbij zul je moeten blijven testen.
 
Dat kan in het filter,of in een gafzak.
En makkelijk te wisselen.
 
Bedankt voor de vertaling.

Indien het een schoolproject was geweest,
zou men altijd moeten aangeven waarmee en met welke onnauwkeurigheid men meet.
 

Terug
Bovenaan