Meterbak van Navyblueboss


meestal zit GH nog wel een stukje boven de KH van het kraanwater dus die zou wel goed zitten denk ik, maar wacht je testje maar even af :)

wou van mijn bak een malawi maken maar hier komt 2-3KH 4GH uit de kraan :stars: vandaar toch maar voor Z-A gekozen :D

Denk dat dit iets is wat te weinig mensen doen, je leiding water vooraf controleren en daar je aquarium op aanpassen. Scheelt een hele hoop hoofdpijn!

Overigens is mijn bestelling in de soep gelopen en ben ik bang dat ik mijn geld kwijt ben... Het bedrijf laat niks van zich horen en blijkt iets van 10 verschillende websites te hebben die allemaal even gaar zijn. Heb dus maar even een nieuwe bestelling geplaatst bij Veldhuis, gelijk het voer van O.S.I kunnen bestellen, veel goede reacties over gelezen.
 
Laatst bewerkt:
De schelpen liggen erin en de goudvissen zijn overgezet in de vijver. We zijn er dus klaar voor :)

Gh en Kh getest en zat op 6 en 5, erg laag dus. Ondertussen aquadur ook binnen dus toegevoegd, zit nu op Gh 10 en Kh 7. Wel gek want aquadur tanganyika zou de kh meer moeten verhogen dan de Gh, maar oke. Morgen ga ik nog wat toevoegen zodat ik nog een paar puntjes hoger kom en dan laten we het daarbij!
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Testje bleek niet goed meer, was ook wel wat ouder. Heb nieuwe gehaald en kom op Kh van 12
 
20170204_132658.jpg

Ow yeaaaaaah!!! :D
 
Nee er komen geen slakkenhuiscichliden, het zijn 8 Caudopunctatus, 3 man en 5 vrouw. Ik heb er wel slakkenhuizen ingelegd om dat ze die soms nog wel eens willen gebruiken, daarom kunnen ze ook niet samen met bijvoorbeeld similis. Verder nog 4 dickfeldi om een koppeltje mee te vormen. Leuk leuk! Tijd voor foto's:

IMG-20170204-WA0019.jpeg

Helemaal gestreept van de stress, tja.

20170204_181106.jpg

Owwww wat zijn ze mooi!!

En dan de dickfeldi:
20170204_133631.jpg


Prachtig die blauwe vinnetjes:
20170204_181129.jpg
 
Ik heb de verlichting aangepast en wel als volgt:
8 uur lang LED verlichting van aquarium zelf
2 uur lang wit licht van RGB LED strip (gedemd)
3 uur lang blauw nachtlicht van RGB LED strip (gedemd)

Ik twijfel nog over de duur, want ik heb dus nu 13 uur een vorm van verlichting aan, maar het nachtlicht is zo minimaal dat ik niet denk dat het kwaad kan. We gaan het zien.

Hieronder de vergelijking, heb me best gedaan de foto's zo te maken dat de hoeveelheid licht overeenkomt met de echte waarneming, de kleuren zijn beetje anders daardoor.
20170205_1740372.jpg


20170205_174037.jpg
20170205_174243.jpg
20170205_174309.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vind de dagverlichting te fel en dimmen met een arduino is niet gelukt, dus heb gedeeltes afgeplak zoals de op de foto kan zien. Werkt erg goed en geeft een gaaf effect met schaduw en licht.

20170207_160314.jpg
 
Mn oog viel van het weekend opeens op wat beweging achterin de bak bij de schelpen. De eerste caudopunctatus jongen zijn een feit :D. Pa en ma bewaken de kleintjes fanatiek!
20170322_113521_2.jpg


20170319_122010.jpg
20170319_123255.jpg
20170319_123400.jpg
20170320_153847.jpg
20170322_113521.jpg
 
Jongen zijn bijna nog allemaal in leven, denk dat er een stuk of 25 zitten, ik ben begonnen met 30. Ondertussen nog een ander nestje gekregen...!
 
Bijna een half jaar verder en er is een hoop veranderd. Het visbestand is veranderd en sinds vorige week is de hele bak opnieuw ingericht. De Caudopunctatus zijn eruit en het visbestand bestaat nu uit: 1 Tretocephalus, 1 Calvus, 5 Synodontis Poly White en 10 Leptosoma.

Ik ben er erg blij mee!

Bekijk media item 565Bekijk media item 564
 
Erg mooi! Het stuk hout zorgt voor een mooie kleurafwisseling samen met het frisse groen, straalt rust uit. De steen helemaal rechts ligt er om het hout op zijn plek te houden?
 
Een prachtige uitstraling en compositie :thumbs:
Misschien nog een klein plantje of een steen die de rechter eindkant van het hout wat maskeert :!
 
Erg mooie bak!:thumbs: vooral het contrast tussen het zand/stenen samen met het hout en planten komt mooi uit

Mag ik vragen wat voor zand je hier gebruikt?
 
Erg mooi! Het stuk hout zorgt voor een mooie kleurafwisseling samen met het frisse groen, straalt rust uit. De steen helemaal rechts ligt er om het hout op zijn plek te houden?

Ja goed gezien, de linker kant zit met een nylon draad vast aan een steen maar rechts lukte dat niet goed meer achteraf, dus heb het voor nu even zo gedaan. Hout heeft 2 weken in een zwembadje gelegen maar dat was toch te kort blijkbaar. Die steen gaat dus uiteindelijk weg en dan kijk ik wel wat ik rechts nog doe.

Erg mooie bak!:thumbs: vooral het contrast tussen het zand/stenen samen met het hout en planten komt mooi uit

Mag ik vragen wat voor zand je hier gebruikt?

Dit is filterzand van de hornbach. Maar het is maar een halve centimeter los zand, eronder zit een plaatje piepschuim met tegellijm waar ik zand op heb gestrooid (toen het nat was). Vorige inrichting had 25kg zand, nu is het denk ik niet eens 1kg.
 
Heel erg gaaf! Al had de vorige inrichting ook wel wat mysterieus!

Ja vond ik ook wel, maar nu is het allemaal wat opener en zie ik de beestjes meer. Zeker die synodontis laten zich nu meer zien (al kan dat ook door de afwezigheid van de caudopunctatus komen, die waren behoorlijk territoriaal). Bovendien was de vorige setup erg lastig "schoon" te houden, er verzamelde zich veel vuil tussen de stenen.

Maar goed, ben wel heel blij met het resultaat zo met dat hout :D
 
Dit is filterzand van de hornbach. Maar het is maar een halve centimeter los zand, eronder zit een plaatje piepschuim met tegellijm waar ik zand op heb gestrooid (toen het nat was). Vorige inrichting had 25kg zand, nu is het denk ik niet eens 1kg.[/QUOTE]


Bedankt!

Ik was nog op zoek naar zand in die kleur... Binnenkort maar is kijken bij de Hornbach :thumbs:

Gr
 
Tijd voor een update:foto:?

haha ja het hout geeft nogal kleur af maar het word langzaam minder. Zodra ik het acceptabel vind zal ik weer uploaden.. Planten gaan goed trouwens, vooral de valisneria en het mos.
 
Zo staat de nieuwe inrichting er na 2 maanden bij. Vooral de mossen groeien erg hard, de valisneria begint zijn eerste echt lange stengels aan te maken. Heb al 2 vrouwtjes Leptosoma gehad met kleintjes in de bek, van beide heb ik er een paar uit laten spuigen in een kweekbakje in het aquarium om ze op te kunnen kweken.

De bak is zo veel rustiger nu de Caudopunctatus eruit zijn... De Leptosoma laten iedereen met rust, dus de Tretocephalus, Calvus en Synodontissen zijn veel meer te zien. (Al blijft de Calvus erg verlegen..) Visbestand gaat echt erg goed samen, ben er blij mee!

20171118_175715.jpg



20171118_175734.jpg



20171118_175815.jpg



20171118_175841.jpg
 
Heb net je topic volledig gelezen want snap niet dat dit me ontgaan was maar ik moet zeggen dat ik de inrichtingen beide toppers vind maar zoals de bak er nu bij staat ben ik er wel jaloers op of is het ondertussen terug veranderd naar iets anders :S
 
Heb net je topic volledig gelezen want snap niet dat dit me ontgaan was maar ik moet zeggen dat ik de inrichtingen beide toppers vind maar zoals de bak er nu bij staat ben ik er wel jaloers op of is het ondertussen terug veranderd naar iets anders :S

Ja helaas is de bak praktisch leeg nu... :'( Baal er vreselijk van maar het kon niet anders, het hout was achteraf gezien ongeschikt voor dit project en is gaan rotten. Hele tijd niks van gemerkt tot ik opeens veel alggroei kreeg en hoge waardes afvalstoffen. Verkleuring van het water werd ook steeds meer (in plaats van minder). Bij nadere inspectie bleek de bovenste 2 mm van het hout helemaal zacht geworden te zijn, ik kon het er zo afvegen. Wat daar onder zat was ook niet veel soeps. Paar weken laten was ook dat weer helemaal zacht..

Pijnlijk om de foto's terug te zien van hoe mooi het er bij stond nog geen maand geleden... Alles zat ook vast op het hout dus nadat ik dat eruit had gehaald bleef er niks van over. Heb alles schoongemaakt en zit nu met een barebottom tank met 5 stenen en een paar plantjes...

Het hele visbestand staat ook te koop (hier op het forum en op marktplaats) want heb besloten het niet meer op te bouwen, heb de bak een ruim jaar in gebruik gehad maar ik ga er nu een terrarium van maken. Mijn vrouw en ik hebben tientalle gekko's (wimper, gargoyle, chahoua) en meerdere terraria, en willen er graag een gifkikker bak van maken. Dat duivelse stuk hout kan ik daar trouwens dan wel weer prima voor gebruiken, net zoals een aantal van de planten (Anubias groeit uitstekend boven water).

Mocht iemand nog ergens anders interesse in hebben: al het water-gerelateerde mag weg. (Pomp, verwarming, etc.) :juggle:

Dus tja.. helaas, maar ik hoop er iets anders moois voor terug te krijgen. Zal als het af is (gaat nog wel paar maanden duren) in dit topic nog wel een foto uploaden. Klein beetje offtopic maar het is wel hetzelfde aquarium...
 
Oh dat is jammer om te horen. Hopelijk krijg je alles snel verkocht dan.

En succes met je kikker brrr. Helemaal niet mijn ding :D ik ben niet bang voor spinnen of muizen ofzo maar wel voor kikkers :D hahaha
 

Terug
Bovenaan