Meterbak van Navyblueboss


N

navyblueboss

Guest
Oooow YEAH!

Na anderhalf jaar piekeren en schuiven met de meubels is mijn meterbak eindelijk besteld!

Ik wil graag een wat hogere bak dan de standaard 45/50cm. In eerste instantie wilde ik gaan voor een Trofis Colisa 1000. Omdat ik geen idee had hoe hij er in het echt uit zou zien ben ik gaan zoeken naar een winkel die heb in de showroom had staan en kwam zo bij wesdijk uit. Gelukkig maar, want bij het zien van de Trofis was ik toch niet zo gecharmeerd. Een beetje een Ikea achtige afwerking ofzo, kan het niet precies uitleggen. Hij kostte inclusief meubel dan wel maar €299 (Dat is dan WEL weer charmant ;))

Een stukje verderop stond de Ciano Emotions pro 100. Lang verhaal kort: Dat is hem geworden. Het aquarium is van mooie kwaliteit, de afwerking is super. Een beetje hoogglans wit (je moet er van houden). Bovendien met LED verlichting, dus dat scheelt weer €60 per jaar aan stroom ;)

Hij word maandag bezorgd! Overigens heb ik hem online aangeschaft, dat was ivm. een uitverkoop een stuk goedkoper.

BINVrU0AlCRVN_0dO_5fGfl03Q1yeiJM.png

Er zit een intern filter bij met verwarming. De verwarming haal ik eruit en doe ik los in de bak, het filter laat ik er uit. In plaats daarvan komt er een Tetratec ex potfilter. Ik twijfel nu nog tussen de 800 en 1200.

Het visbestand is nog niet vastgesteld maar ik ga in ieder geval richting de cichliden. Om die reden word de inrichting vrij simplistisch met grote stenen en maar een of twee planten. (Vallisneria Gigantea en Anubias soorten). Ik ga voor filterzand op de bodem en iets van ardenner breuksteen. De achtergrond is matwit maar die ga ik denk ik eraf halen en vervangen voor zwart. Dit is een beetje waar ik naar kijk:


malawi_underwater.jpg
20161022_193607.jpg
aquarium.jpg


De eerste stappen worden denk ik het inkorten van het meubel met zo'n 5 centimeter, het aanpassen van de led verlichting (ik wil zo min mogelijk licht op de achterwand laten vallen) en het plaatsen van een blauwe LED strip voor avond/nacht verlichting. Als dat klaar is ga ik opzoek naar stenen en planten, het zand is al binnen, en begint het inrichten!
 
Met cichliden zou ik de 1200 nemen, ze staan erom bekend grote vervuilers te zijn, daarom wordt er meestal een bioloog gebruikt.
Erg kort door de bocht: té kort. Als je het topic over de keuze leest, zie je dat er ook de optie is van koppel/trio + bijvis en niet alleen maar cichliden. En dan gaat de aangehaalde "logica" niet op.
Nog los van het feit dat die vermeende vervuiling prima in toom te houden is met een goede filter en regelmatige waterverversing.
 
Erg kort door de bocht: té kort. Als je het topic over de keuze leest, zie je dat er ook de optie is van koppel/trio + bijvis en niet alleen maar cichliden. En dan gaat de aangehaalde "logica" niet op.
Nog los van het feit dat die vermeende vervuiling prima in toom te houden is met een goede filter en regelmatige waterverversing.

Bedankt voor de nuance. Ik heb de 1200 wel besteld, ook omdat de inhoud van het filter 2x zo groot is als de 800, en dat staat me wel aan. Prijsverschil was 30 euro dus denk dat het een prima keuze is?
 
Erg kort door de bocht: té kort. Als je het topic over de keuze leest, zie je dat er ook de optie is van koppel/trio + bijvis en niet alleen maar cichliden. En dan gaat de aangehaalde "logica" niet op.
Nog los van het feit dat die vermeende vervuiling prima in toom te houden is met een goede filter en regelmatige waterverversing.
Een groter filter is bij elke vissoort beter, zeker wanneer er over cichliden gesproken wordt is het aangeraden een grote(re) te gebruiken.
En je kunt ook helemaal geen filter gebruiken, dan moet je gewoon het biologisch evenwicht zoeken door te verversen, bacteriën toevoegen, weinig bezetting, weinig voeren,.. maar dat is denk ik niet de bedoeling van Blueboss.
 
Gefeliciteerd meet je aankoop!
Heb geen ervaring met deze kant van de wereld dus kan je niet helpen.

Ik blijf volgen! Succes.
 
Super balen, postNL zou vanmiddag het aquarium bezorgen maar het pakket is kwijt. (Hoe raak je een pakket van 100 kilo en 1.20m bij 0.80m bij 0.50m kwijt?!) Na de heledag bellen en €20 euro aan telefoonkosten verder is hij terrecht maar staat hij blijkbaar op een verkeerde afdeling in een verkeerd distributiecentrum... Hij kan morgen komen maar wellicht ook pas vrijdag, ze hebben geen idee. Nog even geduld hebben dus :(

Heb ondertussen wel een plaat piepschuim voor op de bodem gescoord en tegellijm. Ik ga het piepschuim daarmee insmeren en dan met een laagje zand bedekken zodat bij eventueel graven het piepschuim niet bloot komt te liggen.

RO-71dJ-f86BX_vF6PHyshtv4yDJtpZ9.png
 
Ik voel je frustratie!
Waarom als je iet slecht graag wilt er altijd iets mis gaat met bezorgen....

Moest wel heel hard lachen om plaatje
 
Pff ja, altijd alles komt op tijd en dan uitgerekend dit pakket niet... :(

Overigens blijkt dat 1 telefoontje naar de afdeling PostNL Cargo voldoende had geweest, ik kon direct een bezorgafspraak maken en het aquarium komt morgen. Beetje jammer dat PostNL dat zelf niet weet en dat uiteindelijk de zender mij naar de Cargo afdeling moet doorverwijzen. Pomp zal ook morgen komen als het goed is.
 
breuksteen, de mooiste stenen voor een afrikabak :thumbs:

inderdaad knap dat ze een pakket van dit formaat kwijt raken, overigens zou ik als leverancier niet zulke spullen met postNL verzenden maar oke :juggle:
 
IMG-20170111-WA0002.jpeg

Nou het is ze gelukt hoor bij PostNL, 4 dagen te laat maar het aquarium is er!! Gelijk aan de slag met het piepschuim en de tegellijm, fotos komen morgen.
 
Even een korte vraag, misschien dat iemand het hier weet, ik heb van die raamfolie met zeepwater aangebracht en nu zie je dus allemaal witte vlekken, ik denk de lijm, trekt dit nog weg en zo ja hoelang duurt zoiets meestal? Zit er nu een 18 uur op en ik zie nog niet veel verbetering

Ps, het is geen lucht want dat kon ik er super makkelijk ondervandaan wrijven

1484217164783.jpg
 
De lijm moet je goed verdelen dan de folie gladstrijken van onder naarboven en andersom ... en de plekjes die je nu ziet moeten met 48 uur wel aardig zijn weg getrokken ... heb het ooit gebruikt maar vomdt het een kl#te klus dus ben sinds kort overgestapt op schoolbord verf

Even geduld hebben nog
 
Dus, tijd voor wat fototjes!

Om te beginnen heb ik piepschuim op maat gesneden en voorzien van een laagje tegelijm en daarop een laagje zand gestrooid. Eenmaal droog heb ik die in het aquarium gelegd:
20170111_154814.jpg
20170111_194040.jpg



De achterkant en de linker zijkant van het aquarium heb ik voorzien van een zwarte folie. Het glas van dit aquarium is aan de achterkant standaard al frosted, wat erg mooi is, maar in combinatie met de vissen en stenen vond ik een donkere achterkant beter op z'n plaats. Na 24 uur nog duidelijk witte vlekken doordat ik de folie erop heb geplakt met water maar het word langzaam al minder. Ik heb ergens anders op het forum gelezen dat het soms wel een paar weken kan duren voordat dat helemaal weg is dus ik heb geduld ;)
20170112_110610.jpg


Vervolgens de stenen erin gedaan en als laatste het zand. Op deze manier liggen de stenen stevig en kunnen ze niet vallen als het zand word weggegraven. Ik heb een kunststof strip (hoop dat het een beetje te zien is) langs de lamp gemonteerd zodat het licht wat op de achterwand valt een beetje word afgeschermd. Dit geeft een mooi effect vind ik. Hier de strip en het effect van het licht op de scape:
20170112_163028.jpg
20170112_135848_2.jpg


Dan alleen nog het plaatsen van de plantjes en het vullen van de bak, dit kon met een tuinslang die ik op de kraan aan sluit, ideaal. Dit is hoe hij er nu bij staat:

20170112_181803_2.jpg


Ik ben nog niet helemaal tevreden met de scape maar laat het nu even zo, misschien is het nog wennen. Het zou kunnen zijn dat ik van het weekend wat kleine stenen bij haal en de stapels een beetje verhoog. Ik wil ook nog wat meer plantjes (2 anubias en 1 vallisneria) maar omdat de bak net pas gevuld is wacht ik eerst even om te kijken of ze aanslaan.

Morgen gaat de pomp aan, waarvan ik de inhoud heb aangepast overigens. Ook komt er nog een luchtsteentje in denk ik.

Nog even een leuk plaatje, ik heb een heel klein garnalen bakje (link) staan. Hier een foto van mijn nieuwe externe filter voor de meterbak naast dat kleine bakje... haha:
20170111_202522.jpg
 
erg mooi, vind de ophoging aan de rechterkant ook mooi.

maar was het niet mooier geweest om die ophoging aan de linkerkant te maken? aangezien die kant ook dicht is gemaakt.
als je nu via de rechter kant naar binnen kijkt, kijk je tegen een hele grote zandhoop aan.

maarja wie weet word die hele zandbodem toch verbouwd als de bewoners erin komen :D

is tegellijm trouwens veilig te gebruiken zonder verdere afdichting met epoxy oid?
vind die piepschuimplaat met zand erop er mooi uitzien namelijk.
 
mooie bak + inrichting alleen zou ik persoonlijk aan beide kanten iets meer stenen/schuilplaatsen nog gebruiken. heb je al een beetje een idee wat je qua bezetting wil ?
 
Dit belooft wat! Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
Even totaal off-topic: grappig, die borstel met dat kruisje erop.
Hier precies hetzelfde: emmers, slangen, borstels etc met benzinestift gemarkeerd.
Heel het gezin weet dat ze daar vanaf moeten blijven....:cool:
 
erg mooi, vind de ophoging aan de rechterkant ook mooi.

maar was het niet mooier geweest om die ophoging aan de linkerkant te maken?
Jep. Daar heb je 100% gelijk in. Kwam er alleen pas achter toen ik al klaar was en ik weet niet of ik dat genoeg reden vind om het weer helemaal om te gooien.. :)

is tegellijm trouwens veilig te gebruiken zonder verdere afdichting met epoxy oid?
vind die piepschuimplaat met zand erop er mooi uitzien namelijk.
Jazeker. Het word ook wel eens gebruikt om de achterwand te maken. Vaak verven mensen het dan wel maar dat is niet nodig. Is na een paar uur "droog" en na 24 uur kan het tegen water.

mooie bak + inrichting alleen zou ik persoonlijk aan beide kanten iets meer stenen/schuilplaatsen nog gebruiken. heb je al een beetje een idee wat je qua bezetting wil ?
Ja daar twijfel ik ook nog over. Misschien dat ik nog wat stenen bij haal want tot mijn verrassing is ALLES erin gegaan..

Als bezetting denk ik aan:

3-5x Synodontis petricola dwarf
5-8x Lamprologus Caudopunctatus
2x Julidochromis transcriptus
1x Neolamprologus tretocephalus

Over de syndontis ben ik nog niet helemaal zeker.
 
ah das duidelijk van die tegellijm, weet ik dat ook weer :)

persoonlijk (maar dat ben ik)

zou ik toch de zandophoging omgooien, en nog wat Grote brokken breuksteen bijhalen.
 
Dit belooft wat! Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
Even totaal off-topic: grappig, die borstel met dat kruisje erop.
Hier precies hetzelfde: emmers, slangen, borstels etc met benzinestift gemarkeerd.
Heel het gezin weet dat ze daar vanaf moeten blijven....:cool:

Hahaha lees je comment nu pas, leuk xD
 
Zo even weer een update. Ik heb bewoners! Omdat ik niet zo veel zin heb om 4 weken naar een lege bak te gaan zitten kijken heb ik een paar goudvissen gekocht, hartstikke leuk. Als de cichliden komen krijgen ze een nieuw (al geregeld) huis. Verder heb ik wat mos gekocht (wat eigenlijk alg is, weer wat geleerd) waarmee ik ga proberen of ik dit op een rots kan laten groeien met behulp van wat lijm. Er zijn ook wat stenen bijgekomen en ik ben al een stuk blijer met het geheel. Hier wat foto's:

20170113_120520.jpg
20170113_120600.jpg

Stuk beter zo je bak vullen, dat emmertjes slepen vind ik maar een drama. Bak legen gaat op dezelfde manier.

20170117_115710.jpg
20170117_115716.jpg
20170117_144957_2.jpg
20170117_115658.jpg
20170117_115702.jpg

Het mosbolletje gesnoeid met een schaar, daarna met secondenlijm op verschillende stenen gelijmd.

20170117_144846.jpg

En zo ziet dat er dan uit.

Tadaaaa:
20170117_144834.jpg
 
Ik heb erg veel last van een laagje troep op het water (eiwitten, stofjes, etc). Daarom heb ik met behulp van mijn 3D printer een onderdeeltje geprint wat tussen de intake van het filter kan en een skimmer die daar dan weer oppast met een sponsje erin.

Skimmer.jpg
20170119_173303.jpg
20170119_173325.jpg


Na 1,5 uur was het oppervlak helemaal schoon, als een spiegeltje
 
Update

Skimmer
Helaas blijk de skimmer nog niet helemaal goed te werken. Het is namelijk erg lastig om de hoogte goed in te stellen: te diep en hij skimt niet maar zuigt gewoon water aan, te ondiep en hij hapt lucht en de pomp vult zich met luchtbellen. Daarom heb ik mijn ontwerp nog een beetje aangepast met een drijver. De drijver zit aan de bovenkant van de skimmer en zit normaal gesporken naar beneden zoals in de CAD file te zien is. Stijgt het water dan gaat de drijver omhoog en blokeerd hij een gedeelte van de ingang waardoor er minder water in de skimmer komt en het waterniveau weer daalt. Dit balanceerd zichzelf en hierdoor zit de skimmer altijd op de goede hoogte.

Skimmer2.jpg
20170126_133233.jpg
20170126_133220.jpg


Valisneria
Verder had ik een probleem met een van de valisneria. Hij was losgetrokken door de goudvissen na een dag of 3 en sinds dien blijft hij maar loskomen. De andere valisneria zitten ondertussen goed geworteld en die vormen dan ook geen probleem. Als experiment heb ik een schijfje onderaan de loskomende valisneria gelijmd (secondenlijm) als een soort anker en opnieuw in de grond geplaatst. Hij zit er nu een paar dagen en heeft zich goed geworteld.

20170121_144729.jpg
20170121_152557.jpg


Pomp
Ook stond de pomp maar voor 3/4 open omdat de straal die eruit komt mijn zand verplaatst. Ik heb een mondje geprint die de straal uitwaaierd en nu is dat probleem opgelost. De pomp staat volledig open maar ik heb geen heftige stroming meer in de bak. Eerste poging was deze:
20170126_133649.jpg

Maar die deed niet voldoende. Dit was het tweede ontwerp:
20170126_133314.jpg
20170126_133301.jpg
20170126_133342.jpg

En dat werkt super. De stroming gaat lichtjes omhoog (zoals je kan zien met de luchtbellen) en breekt het oppervlak terwijl het tegelijkertijd uitwaaierd.

Nachtverlichting
De verlichting staat van 8 tot 20 aan maar omdat wij meestal pas na middernacht naar bed gaan zit je dan de hele tijd in een donker gat te kijken, beetje zonde. Daarom wilde ik graag nachtverlichting. Met een arduino is het zo gemaakt dat wanneer de verlichting uit gaat de nachtverlichting automatisch voor 3 uur lang aangaat. Nu is hij nog blauw maar ik ben bezig om een script te maken zodat hij langzaam overgaat van wit naar geel naar oranje en dan langzaam dimmen en naar blauw, als een soort zonsondergang dus. Het is een RGB strip dus ik kan elke kleur maken die ik wil. Zo ziet dat er uit met alle andere lichten uit:
20170122_225830.jpg
20170122_225851.jpg

Met lichten aan zie je het ook ongeveer zo maar op de foto is het dan slecht te zien, vandaar.
 
Ow ja sorry ik loop op de zaken vooruit, aankomend weekend bedoelde ik :D ga ze zaterdag ophalen!
 
20170130_191848.jpg

De bak begint zich al een beetje te vormen. Komen al wat algen op de stenen, nog vrij veel bruinalg en minder groen maar dat slaat vanzelf wel om. Er komen nog extra schelpen/slakkenhuizen achter de valisneria links.
 
Mijn waterwaardes na drie weken draaien:
Ph 8,5
No3 12,5
No2 -
Nh 0,25
Kh 6
Gh onbekend (nieuw setje moeten bestellen)

Voor tanganyika vind ik de Kh aan de lage kant dus daarom heb ik JBL Aquadur besteld. Wat hier uit de kraan komt is ook niet veel soeps (Kh 7) dus ik zal wel moeten toevoegen op deze manier. Hiermee wil ik de Kh omhoog brengen naar 8 a 9, net even wat meer dus. Gh setje zit ook bij die bestelling dus dan kunnen we dat ook in de gaten houden (zal ook wel laag zijn).

Verder heb ik als voer JBL NovoStick M en JBL Grana Cichlid besteld, iemand hier ervaring mee?
 
meestal zit GH nog wel een stukje boven de KH van het kraanwater dus die zou wel goed zitten denk ik, maar wacht je testje maar even af :)

wou van mijn bak een malawi maken maar hier komt 2-3KH 4GH uit de kraan :stars: vandaar toch maar voor Z-A gekozen :D
 
Gaaf project.

Net even alles terug gelezen, mooi instelling. Wat je niet hebt kan je maken!

Succes verder met de opstart.
 

Terug
Bovenaan