Meten is weten

  • Onderwerp starter TonHageraats †
  • Startdatum

T

TonHageraats †

Guest
Luitjes,

Ik maak sinds een paar weken gebruik van de E.I. methode,
Nu wil ik morgen voor het water verversen met een druppeltest gaan testen wat er nu nog in het water zit, en na het verversen nog een keer,

Mijn vraag is, hoeveel tijd moet ik er tussen laten om de 2e test te doen, dus de test met de volledige stoffen in het water en deze vergelijken met de eerdere test om te kijken wat het verbruik is om niet aan het einde van de week met een tekort te zitten.

Hoor van jullie :c
 
Als je de EI volgt zou ik na toediening van de voedingsstoffen de waarden meten. Bijvoorbeeld een halve dag later zodat het goed vermengd is. Dan weet je precies wat erin zit aan het begin van de week. Verder meet je dan vlak voor het verversen weer en zo kun je zo uitrekenen wat het verbruik in de week is geweest.
Je moet dus de testen van na het toevoegen vergelijken met die van voor het verversen.

Als je morgen gaat meten voor het verversen dan moet je dat vergelijken met de waarden van na de laatste verversing en toevoeging.
 
Misschien niet helemaal duidelijk verwoord in mijn eerste post,
Maar ik bedoel hoelang na het verversen en de nieuwe toevoegingen kan ik gaan testen, dus een uurtje of 6 later zeg je?

De 1e test vind uiteraard plaats vlak voor het verversen.
 
Ja ik wacht meestal als ik eens test na het verversen en toevoegen minimaal 4 uurtjes zodat de stoffen goed zijn opgenomen door het water.
Het zal ook niet op een uur meer of minder aankomen hoor ;)
 
Dan ga ik 5 uurtje aanhouden, is het licht in de kamer ook wat afgenomen dus word de test betrouwbaarder.
 
In de handleiding bij mijn testen staat dat je moet aflezen in goed daglicht.
 
Correct.

Hoewel als ik ververs is het tussen 11 en 12.00 uur dus vol licht in deze tijd.
De eerste meting vind dus om ongeveer 10.00 uur plaats, met het zonnescherm naar beneden.
De 2e meting vind dus plaats om ongeveer 16.00 uur dus ruim na de middag, mijn inschatting is dat de lichtwaarden ongeveer gelijk zijn in mijn huiskamer (gezien de verwachting voor morgen)
 
Ja en met het meten krijg je ook alleen maar een indicatie hoor.
Dat zal wel weer goed komen denk ik.
 
Inderdaad, maar in ieder geval krijg je een waarneming waaruit je een beperkte conclusie zou kunnen trekken.
Mocht je gaan bijstellen dan zullen de volgende metingen daar meer duidelijkheid in verschaffen en een patroon gaan geven welke je verder kan helpen in een nog mooiere planten pracht of zelf helpen in het oplossen van mogelijke problemen, deze ervaring zal je ook helpen om je bak meer te aanschouwen en daar je conclusies uit te trekken voor dat je verdere meting gaat verrichten.

Ik zelf ben pas na een paar weken er aan toe om te gaan meten, mijn gedachte is dat ten eerste dat sommige voedingstoffen deels in het filter gaan huizen en ten tweede de planten na mogelijk enige jaren voedingsstoffen krijgen die ze graag willen opnemen door een mogelijk lang tekort en daar grotere delen van gaan gebruiken dan ze nu zullen gaan doen.
 
Ja, ik zou dit gewoon een aantal weken doen en dan heb je redelijk inzicht in het verbruik.
Doorgaans voegt men meestal 20/2 toe bij de EI bakken. Dat is in de regel dus een lichte overdosering. Maar dat zal blijken uit je metingen straks.
 

Terug
Bovenaan