Metalen rek?


B

Bobbysh

Guest
Hallo,

Ik ben opzoek naar een meubel voor mijn 80 cm juwel aquarium. Nieuw kopen vind ik alles te duur maar nu zag ik op gamma een wandrek van metaal en vaak houd dat behoorlijk wat kilo's volgensmij. Dit staat er bij dez niet bij geschreven.

Wat denken jullie? Zou onderstaande kast als meubel geschikt zijn? Met evt nog een plaat er boven op mocht ie niet diep genoeg zijn.

Mijn broer zou er ook nog wel wat versteviging aan kunnen lassen als dat nodig is.

Screenshot_20181012-084353.png
 
Komt toch snel een 150 kilo op en of dat stevig genoeg is durf ik niet te garanderen. Misschien dat anderen er al ervaring mee hebben.
 
Die rekken kunnen opzich het gewicht (volgens opgae 170 KG) wel aan, enkel zijn ze van spaanplaat en die kwaliteit i.c.m. water is niet heel verstandig. Daarnaast als je het rek moet aanschaffen plus een plaat hout en het dan nog wil verstevigen door extra steunen in te lassen ben je qua kosten dicht bij een meubel aan het komen a €85,- (Rio 125)
 
Die rekken kunnen opzich het gewicht (volgens opgae 170 KG) wel aan, enkel zijn ze van spaanplaat en die kwaliteit i.c.m. water is niet heel verstandig. Daarnaast als je het rek moet aanschaffen plus een plaat hout en het dan nog wil verstevigen door extra steunen in te lassen ben je qua kosten dicht bij een meubel aan het komen a €85,- (Rio 125)


Ik vind die Rio meubels er nu ook niet echt stevig uitzien. Verbaas me dat dat altijd maar goed gaat.
 
Ik vermoed dat zo'n rek vreselijk instabiel is, zeker als je de bak op de bovenste plank zet. Denk dat je dan minimaal het rek aan de wand moet verankeren.
 
image.jpeg


Dit ziet er toch ook niet enorm stabiel uit. Het werkt blijkbaar . Toch zet ik mijn geld liever in op metaal, als dit de twee keuzes zijn.
 
Die rekken kunnen opzich het gewicht (volgens opgae 170 KG) wel aan, enkel zijn ze van spaanplaat en die kwaliteit i.c.m. water is niet heel verstandig. Daarnaast als je het rek moet aanschaffen plus een plaat hout en het dan nog wil verstevigen door extra steunen in te lassen ben je qua kosten dicht bij een meubel aan het komen a €85,- (Rio 125)

De topicstarter geeft duidelijk aan dat er geen draaggewicht bijstaat, dus om dan maar voetstoots aan te nemen dat die stelling dat kan dragen is erg kort door d ebocht, ik denk namelijk dat die stelling het niet kan dragen anders had het gewicht erbij gestaan.
 
Bekijk bijlage 259841

Dit ziet er toch ook niet enorm stabiel uit. Het werkt blijkbaar . Toch zet ik mijn geld liever in op metaal, als dit de twee keuzes zijn.

en toch heeft die kast iets wat de metalen stelling mist, en dat is is een middensteun :)

Hoewel die juwel kasten soms slap lijken zijn ze eigenlijk ijzersterk.
die metalen kasten staan geregeld te wiebelen.
 
Bedankt voor de reacties.

Wat ik nou zo jammer vind aan die speciale meubels is dat ze zo laag zijn. Dat rek is 90 cm hoog dat zou precies goed zijn.
Ook is 85 euro helaas buiten mijn budget.
Als ik het rek zou moeten laten lassen gaat dat niet zo veel kosten. En een plaat is toch ook niet zo duur dacht ik. Welk materiaal en dikte zou ik dan moeten hebben?

Misschien kom ik dit weekend nog wel bij de gamma dan zal ik het daar ook wel even navragen en kan ik hem hopelijk in real life zien.

Keek ook al bij de ikea naar wat goedkoops maar na wat googlen was het duidelijk dat dat zeker niet stevig is.
 
Om dan maar even iets nuttigs bij te dragen, de stelling op onderstaande advertentie (nee heb geen aandelen erin :D ) kost 4x meer dan de vraagprijs voor zo'n nieuwe stellage en deze worden speciaal gebruikt in de aquaristiek
https://link.marktplaats.nl/m1332467969

Dat is goedkoop zeg. Helaas de ruimte niet voor en veel te ver uit mijn buurt
 
Ik zou persoonlijk niet voor dit wandrek kiezen,waarschijnlijk kan het frame de druk wel aan maar,de vraag is of het ook stabiel is.Mocht je er toch voor kiezen om dit rek te gaan gebruiken dan zou ik het aan de muur verankeren met 4 haakse stalen hoeken die je aan het frame,en aan de muur bevestigd.
 
De topicstarter geeft duidelijk aan dat er geen draaggewicht bijstaat, dus om dan maar voetstoots aan te nemen dat die stelling dat kan dragen is erg kort door d ebocht, ik denk namelijk dat die stelling het niet kan dragen anders had het gewicht erbij gestaan.

Je hebt inderdaad helemaal gelijk en ik dacht aan een ander rek als de TS in de openings post laat zien. Ik zou het dan ook afraden dit rek te gebruiken. Overigens met de Juwel meubels heb ik enkel positieve ervaringen. Ze zien er mischien niet al te sterk uit maar dat zijn ze zeker wel en ze zijn dan ook ontworpen speciaal voor deze toepassing.

Jeffrey
 
Bedankt voor de reacties.

Wat ik nou zo jammer vind aan die speciale meubels is dat ze zo laag zijn. Dat rek is 90 cm hoog dat zou precies goed zijn.
Ook is 85 euro helaas buiten mijn budget.
Als ik het rek zou moeten laten lassen gaat dat niet zo veel kosten. En een plaat is toch ook niet zo duur dacht ik. Welk materiaal en dikte zou ik dan moeten hebben?

Misschien kom ik dit weekend nog wel bij de gamma dan zal ik het daar ook wel even navragen en kan ik hem hopelijk in real life zien.

Keek ook al bij de ikea naar wat goedkoops maar na wat googlen was het duidelijk dat dat zeker niet stevig is.


Originele meubel van bv een Juwel Rio 125 is 73cm hoog, als deze stelling 90 cm is scheelt dat maar 17cm.
Lijkt niet veel maar qua onderhoud kan dit het verschil maken om een trapje te gebruiken of niet.
Zelf ben ik vrij lang (1,98m) en kan ik nog net goed onderin mijn bak komen, als dit 17cm hoger is wordt het al een stuk lastiger.

En dan blijft de vraag of deze stelling te lassen is, vaak is het vrij dun materiaal waar wat aan lassen moeilijk gaat.
 
Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik heb al aan een 2e hands aquarium kast van een meter bij 85 hoog kunnen komen voor maar 25 euro. Perfect
 
Die Juwel kasten kunnen qua gewicht wel wat hebben. Maar ze kunnen niet tegen water.
De kwaliteit van die stellingkasten vind ik erg variabel. Sommige vallen al uit elkaar als je er naar kijkt. Laatst had ik er nog een van 120 gekocht. Tijdens het in elkaar zetten viel ie uit ellende al uit elkaar. Uiteindelijk heb ik dat ding kort en klein geslagen en naar de stort gebracht.

In theorie kunnen sommige rekken 250 kilo per plank hebben. Alleen die planken zijn niet bestand tegen water. En je moet echt een goed rek hebben.
 

Terug
Bovenaan