meervallen uit Azie


Peter Hartman

Well-known member
Lid geworden
2 mei 2005
Berichten
816
Locatie
Den Haag
Hoi allemaal,

Ik zoek algeneters/ meervallen uit Azië die het hout afschrapen.
Vergelijkbaar met Otocinclussoortjes uit Z-Amerika.

Ik neem aan dat Gastromyzon-soortjes hier niet geschikt voor zijn aangezien dit Hillstream is.

Welke soortjes hebben we hiervoor wel die dus meer in blackwaterstreams, kreekjes voor komen en dus hout afschrapen.

Groetjes,

Peter
 
Moeilijk. Meeste echte L-nummer achtige meervallen komen toch uit Zuid-amerika. Ik zat een beetje geslachten door te spitten:
Panaque Maccus(--> Panaques hebben echt hout nodig, komt alleen uit peru)
Rineloricaria soorten--> ook Zuid-amerika
Chaetostoma thomasi --> Zuid amerika
Farlowella --> Venezuela
Hypancistrus sp. --> Brazilië.

Ik vermoed dus dat een L-nummer meerval moeilijk wordt, denk dat je naar een vis met een andere bouw moet gaan zoeken, bv. de Hara Jerdoni.
 
Erethistes jerdoni (de naam Hara is verouderd) komt best aardig in de buurt. Doet er eigenlijk wel aan denken, qua gedrag.
Aandachtspunt is wel: Erethistes jerdoni komt uit koelere gebieden in India. Best onverwarmd houden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi M&I,

Utaka kon mij ook niet veel verder helpen.

Ik hou wel van ruitenkuizers/plakkers die eventueel ook nog hout afschrapen maar blijkbaar zijn die in Azië minder of niet te vinden.

Misschien is Garra Flavatra een optie?

gr Peter
 
Is inderdaad een optie. Als ik even rondzoek op internet zie je dat ze uit kleine riviertjes oid komen, 30/40cm water maar stromend. Deze omschrijving doet me dus eerder denken aan een hillstream, omdat deze ook vaak veel zuurstof bevatten.
 

Terug
Bovenaan