Meer lengte of meer hoogte?


Visjoh

Active member
AquaForum Donateur
Lid geworden
6 april 2022
Berichten
34
Leeftijd
44
Locatie
Ede
Ik zou wellicht naar een slagje groter aquarium willen overstappen, zodat ik er een schooltje vis bij kan nemen.
Heb nu een Juwel Primo 110, 80x35x45.

Wat is nu slimmer: naar een langer aquarium, bijvoorbeeld een Juwel Rio 180, of naar een hoger en iets dieper aquarium zoals een Oase Styleline 175?

Of maakt het niet uit en gaat het puur om het volume?
 
De tip die ik mensen altijd geef is: neem zo groot als je kwijt kunt.
Ga je kijken naar "een maatje groter"? Waarom niet "zo groot als nog past en ik mooi vind"? Iedereen die deze hobby echt leuk vind komt uiteindelijk op een punt dat ze ofwel geen grotere bak meer nemen omdat het niet toegestaan wordt door familie, of omdat het niet (mooi) past in de woonkamer.

Om je vraag letterlijk te beantwoorden: lengte is meestal beter dan hoogte.
 
Een slagje groter kan ik nog verkopen thuis, 1.20 of 1.50 wordt te groot.
En ik heb een kastje gemaakt waar max 90 cm op kan staan.
 
Of lengt of hoogt de voorkeur heet voor jou hangt ook van de vissen af die je erin wilt doen.
Even extreem: als je er Altum maanvissen in wilt houden, moet je naar 70 cm hoogte, maar als je het leuk vindt om er een harempje wimpelalen in te houden, is 35 cm hoogte genoeg, maar heeft 2m lengte de voorkeur....

En verder sluit ik me aan bij de vorige bijdragen: Bij aquarianen geldt: groter (lxbxh) is beter.
 
Die Rio 180 valt al af want die is 100cm volgens me.
Die oase style175 is 80x40x55 cm (dan heb je een effectieve waterhoogte 45a50cm) lijkt me wel een leuk bakje met mooie verhoudingen.
3de optie zoeken naar een 90cm bakje zodat je kast mooi gevuld is;)
 
Misschien gaat het je vooral om de vissen, maar voor planten geldt dat bij een hoger aquarium meer eisen worden gesteld aan de verlichting. Hoe hoger het aquarium, des te moeilijker wordt het om voldoende licht op de bodem te krijgen voor planten die veel licht nodig hebben.
 

Terug
Bovenaan