Meedenkers gezocht voor een Zuid-amerika bestand in 2 meterbak


R

Rommer

Guest
Ik heb de switch gemaakt naar een Zuid-Amerika biotoop.

De bak is 200x80x65 (hoog) en ziet er zo uit (er zullen nog veel meer drijfplanten komen en de bodem zal nog bezaait met blad worden).
5tsi4dwWHjYvhAyxQ0bryTUVQ_Ed_ak9.jpeg


Het bestand hoeft niet 1 een keer compleet. Dus zeldzame bijna niet te krijgen vissen waar ik een half jaar naar moet zoeken of in Duitsland moet scoren schrikken mij niet af.

De eerste fase van soorten heb ik rond:
15x Carnegiella strigata
15x Paracheirodon axelrodi - kardinaaltetra
4x Dicrossus filamentosus (1 man, 3 vrouw)
4x Mikrogeophagus ramirezi (wildvang)
2x farlowella acus (Farlowella vittata)
3x Tatia intermedia (nog uitbreiden naar 7)
2x Auchenipterichtys coracoideus�
2x Amblydorar nauticus

Nu is de vraag, wat wil ik nog meer?!
Kleur heb ik met dit bestand wel afgedekt. Nu nog raar, bijzonder, opvallend :)

Mijn ideeen:
- een koppel Nannacara anomala
- ideeen voor andere geschikte cichliden?
- klauwkikker(achtigen), volgens mij nooit in de handel
- groepje mesvissen (soort met een kleine bek), zelden/nooit in handel
- 3x Colomesus asellus (kogelvis), is deze geschikt bij wat ik al heb?
- scholletjes, lijkt mij niet geschikt met mijn inrichting :)
- meervallen met een zuigmond, een kleine soort zoals de otoclincus lijkt mij erg leuk, maar ook L-nummers die klein blijven (liefst onder de 10 centimeter), zijn er suggesties???
- passen Corydorassen nog in dit biotoop of is er te weinig vrije bodemruimte voor ze?

Een heleboel vragen dus. Ik hoop dat er wat mensen zijn die willen meedenken!
 
Je zou de brochis splendens kunnen toevoegen, mooie smaragdgroene (als ze zich happy voelen) meervalletjes (familie van de corydoras) die je niet zo vaak zie en er best in kunnen naar mijn mening (heb zelf een groep van 14 stuks)
 
Het zijn wel al een behoorlijk aantal bodemgerichte soorten: D. filamentosus, M, ramirezi, Tatia intermedia, Auchenipterichtys coracoideus (dacht ik) en Amblydorar nauticus (dacht ik).
Ik zou niet zozeer een probleem zien in de bodemruimte voor Corydoras of een soortgelijke meerval, maar misschien eerder in het behoorlijke aantal andere bodemgerichte soorten? Ik zou dan zelf eerder denken aan een man en nog een tweetal vrouwen D. filamentosus erbij?

~ Ivo
 
Yvonne53 zei:
Je zou de brochis splendens kunnen toevoegen

Vind ik niet geschikt, ze worden mij te groot...

Mascha&Ivo zei:
Het zijn wel al een behoorlijk aantal bodemgerichte soorten: D. filamentosus, M, ramirezi, Tatia intermedia, Auchenipterichtys coracoideus (dacht ik) en Amblydorar nauticus (dacht ik).
Ik zou niet zozeer een probleem zien in de bodemruimte voor Corydoras of een soortgelijke meerval, maar misschien eerder in het behoorlijke aantal andere bodemgerichte soorten? Ik zou dan zelf eerder denken aan een man en nog een tweetal vrouwen D. filamentosus erbij?
~ Ivo

De meervallen die je er al in zitten zijn voornamelijk nachtactief. Het klopt dat de bodem wat druk wordt qua bezetting. Maar de bak is natuurlijk erg groot (200x80) qua bodemoppervlak + dat er veel takken op de bodem liggen waardoor vis uit het zicht verdwijnt. Ik moet maar even zoeken naar biotoopfilmpjes van Cory's om te kijken in wat voor biotoop ze voorkomen.

een trio filamentosus erbij zou kunnen. maar ik wil nog wat ruimte overlaten voor een (eventuele) andere cichlide. Hoe is het gedrag van mannetjes onderling?
 
Jahoeeeeeee I am lovin' it. Wat een prachtige bak !!!! Ik zou zelf wel voor de Brochis gaan, want hier moet je niet te kleine meervalletjes in doen. Maar in de meer dan 1500 bekende Corys zijn er ook wel een paar gegadigden. Qua biotopen lopen die natuurlijk ook erg uiteen. Check youtube eens op "corydoras wild" dan kom je in jouw bak terecht volgens mij hahaha. hout, weinig planten, bladeren op de bodem etc etc.... Geweldig !!!!!!
 
Rommer zei:
Ik moet maar even zoeken naar biotoopfilmpjes van Cory's om te kijken in wat voor biotoop ze voorkomen.
Youtube: "Corydoras in the amazon"

Rommer zei:
een trio filamentosus erbij zou kunnen. maar ik wil nog wat ruimte overlaten voor een (eventuele) andere cichlide. Hoe is het gedrag van mannetjes onderling?
We hebben zelf slechts een trio (80cm bak), maar Markvk heeft een klein groepje en dat is prachtig om te zien.

~ Ivo
 
Inderdaad, ik vind het ook een prachtige inrichting.
Toch zou ik persoonlijk niet zo veel soorten dwergcichliden en andere bodembewoners bij elkaar doen, al is je bak inderdaad groot.
Maar aangezien je ook behoorlijk wat diepte hebt zou het wel goed gaan. Desondanks denk ik dat het altijd gewaagd blijft om veel territorium vormende vissen bij elkaar te houden. Zeker als straks een groot deel van je vrouwtjes jongen hebben..

En als je nog een cichlide er bij doet, dan denk ik eerder aan een Apistogramma of eigenlijk met name een holenbroeder. Hopelijk laten ze elkaar dan een beetje heel. Maar weet niet of je een Apistogramma leuk vindt?
En je bak laat zeker ruimte over voor een grote school. Misschien kan je van de Carnegiella strigata en/of Paracheirodon axelrodi een grote school maken?
 
Mensen bedankt voor het meedenken! Ik kom zo alsmaar verder met mijn ideeen! Na het zien van de biotoopbeelden heb ik besloten eerst geen corydorassen te nemen, ik denk dat mijn bodem te vol voor ze wordt (met takken en bladeren), ik heb het gevoel dat ze graag wat open bodem houden om rond te scharrelen.

@visstick: Ik verwacht niet dat 4 koppels dwergcichliden voor deze bak te veel is. Mocht dat zo zijn dan kan ik altijd een koppel eruit halen om ze een bak in de stelling te geven :)

Verder zijn 3 van de meervalsoorten nachtactief:
3x Tatia intermedia (nog uitbreiden naar 7)
2x Auchenipterichtys coracoideus
2x Amblydorar nauticus
Dus die tellen qua overdag drukte niet mee.

De farlowella's uitsluitend op het hout maar daarvoor zou ik graag nog enkele extra soorten hebben. Wat L-nummers, oto's oid (maar wel kleinblijvend, hoe kleiner hoe beter). Als er suggesties zijn
 
Bij Utaka verwachten ze volgende week een beperkt aantal koppels Apistogramma sp. abacaxis. Ik weet niet of je Amersfoort te ver vindt voor een zeer bijzonder soortje, maar dat zocht je wel dus vandaar dat ik het even meld ;)

Otocinclus kan toch echt het beste een flink stuk koeler dan bv. de 25+ die voor D. filamentosus wel fijn is. Ik dacht dat hypoptopoma's een stukje warmer konden.

~ Ivo
 
Je bak ziet er erg mooi uit!
Van waar de overstap? Ik begreep dat je eerst altijd Olifantvissen had?

ps. Over de Colomesus Asellus, ik heb ze zelf ook en het zijn hele leuke vissen.
Je moet er alleen rekening mee houden dat ze nogal etterig kunnen zijn naar vissen met lange vinnen en hier aan gaan knagen. Verder moet je sowieso 2x per jaar de tandjes knippen van de vissen.
 
@Ivo: De abacaxis vind ik niet zo mooi, dus daar ben ik niet achteraan gegaan. Reizen vind ik geen probleem. De hypoptopoma's lijken mij super, ik denk dat die (of een aanverwante soort) het gaat worden.

@Hippocampus: Thanks!

Ik ben overgestapt omdat ik op de cichliden uit West-afrika ben uitgekeken (ik heb ze bijna allemaal al gehad). Daarnaast weet ik van West-afrika alles, dus ik ben toe aan een nieuwe uitdaging. De olifanten mis ik wel. Maar misschien komt er nog een groep mesvissen voor in de plaats :)

Het bestand tot nu toe is:
Carnegiella strigata 15
Paracheirodon axelrodi - kardinaaltetra 16

Dicrossus filamentosus 1/2
Mikrogeophagus ramirezi "Colombia" 2/2
Nannacara anomala 1/1

Colomesus asellus 3

farlowella acus (Farlowella vittata) 1/1
Tatia intermedia 7
Auchenipterichtys coracoideus� 2
Amblydorar nauticus 2

Als er nog tips zijn om er bij te nemen.
 

Terug
Bovenaan